سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سریال باخانمان

حوزه/ کیفیت بخش قابل توجهی از سریال های طنز و کمدی تلویزیون ثابت می کند که در این باره بیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه و رویکرد جدّی چه در میان مدیران و چه هنرمندان و کارگردانان هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معمولاً در مصاحبه های هنرپیشه ها و از جمله کارگردانان طنز و کمدی تلویزیون با این جملات تکراری و کلیشه ای شده مواجه می شویم که " خنداندن مردم در شرایط فعلی کار بسیار سختی است... حمایت خوبی از کارهای کمدی در تلویزیون صورت نمی گیرد و ..."

آن چه قابل توجه است این که طبعاً هر کاری به خصوص تولید اثر هنری جذاب و مخاطب پسند که چارچوب های اخلاقی و عرفی جامعه نیز در آن به درستی رعایت شده و واجد محتوای قابل قبولی هم باشد، سختی های خاص خود را به همراه دارد، اما به هر حال مگر قرار نیست در این موارد نباید هنرمند واقعی از خود هنرمندی و در عین حال رندی نشان دهد و در جمع بحث بین فرم و محتوا، عملکرد مناسبی از خود ارایه نماید!؟

چند هفته ای است که سریال جدید شبکه سوم سیما با عنوان "با خانمان" به کارگردانی "برزو نیک نژاد" در حال پخش است که به طور نسبی در جذب مخاطب شب های تلویزیون موفق عمل کرده و این در حالی است که همین چندی پیش پخش سریال " ۰۲۱ " با بازی و کارگردانی دو چهره معروف سینما و تلویزیون یعنی سید جواد رضویان و سیامک انصاری با شکست مواجه بود؛ همین مساله به وضوح نشان می دهد که لزوماً چهره بودن ضامن موفقیت نیست بلکه در درجه اول همچنان قصه و فیلمنامه حرف اول را می زند، کما این که نظرسنجی های سازمان صدا و سیما نیز مؤید این است که هر گاه سریالی با سناریوی قوی و دارای جذابیت های مناسب و قصه روان به خصوص در زمینه طنز و کمدی ساخته شده، مخاطب عام به آن اقبال مناسبی نشان داده است.

چندی پیش یکی از خبرگزاری های مطرح تیتر کنایه آمیز و معناداری خطاب به سکانداران رسانه ملی زده بود؛ " مدیران تلویزیون"طنز" را شوخی گرفته اند!؟

این انتقاد که البته در بسیاری از موارد بجاست، در حالی مطرح می شود که نه فقط در کشورمان بلکه در همه جای جهان، یکی از جذاب ترین و در عین حال تأثیرگذارترین ژانرها چه در سینما و چه تلویزیون و ایضاً شبکه نمایش خانگی و بستر فضای مجازی، ژانر طنز و کمدی است.

از سوی دیگر به تعبیر یکی از منتقدین، گرچه معمولاً همه می‌گویند مردم ما به شادی، خنده و طنز نیاز دارند اما کسی در حوزه فیلم‌ها و سریال های طنز و کمدی، کاوش و بررسی دقیقی انجام نمی‌دهد، چه آن که اگر این مهم رخ می داد به این نتیجه می رسیدیم که چه فضای سینمای طنز ایران و چه کلیت طنز و کمدی تلویزیونی به بررسی و پالایش جدی نیاز دارد و لاجرم در این باره باید تغییر رویکرد را شاهد باشیم.

ناگفته نماند که آنچه در برخی سریال‌های طنز تلویزیونی و نیز فیلم های طنز سینما و شبکه نمایش خانگی، آزار دهنده است این که- خواه، ناخواه- تماشاچی را ساده‌لوح فرض می‌کنیم و حال آن که عامه مخاطب، خیلی هم باهوش است. البته متأسفانه این معضل در سریال‌های درام نیز وجود دارد اما با این حال در بخش طنز و کمدی، این پیش‌فرض ساده‌لوح پنداشتن تماشاچی و به تبع آن کاستن از کیفیت کار، باعث می شود نتیجه مورد نظر، احمقانه و ضعیف جلوه داده شود و از این رو نیازمند تغییر نگاه و رویکرد جدی در این باره در میان مدیران و سپس هنرمندان و کارگردانان هستیم.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha