جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سینمای سانسور

حوزه/ کتاب "عبور از سینمای سانسور" شامل تأملاتی در فیلمسازی غیرطبیعی ایران به قلم وحید جلیلی و به همت انتشارات شهید کاظمی چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  این کتاب شامل یک مقدمه و ۱۵ نوشتار و گفت‌وگو است که از آن جمله می توان به عناوین جذاب ذیل اشاره کرد؛  

مسئله سینمای ایران؛ پیوند ژنرال ازهاری و سناتور مک کارتی!، سینمای دینی؛ اما کدام دین!؟، معناگرایی یا آرمان‌گریزی!؟، چالش عبور از سینمای سانسور، انفعال و باندبازی، جشنواره شاه سلطان حسینی، آنفولانزای سیمرغی در جشنواره فیلم‌های فجرانسوی، قواعد استثنایی، حقیقت برو گم شو!، کلیشه شکنی کلیشه‌ای، منطقه ممنوعه و «لوکیشن‌ها» ی گمشده، سینما به مثابه انرژی هسته‌ای، بازگشت عباس و سراغ خانه کدخدا و...

در بخشی از کتاب آمده است: "۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اُلیور استون،  کارگردان شهیر آمریکایی در سینما فلسطین تهران سؤالی را با سینماگران ایران در میان گذاشت: «چرا سینما را برای روایت انقلابتان به کار نگرفته‌اید؟» یکی از میان جمع فریاد کشید: «حرف سیاسی نزن! آمده‌ایم از هنر بشنویم.» همین یک صحنه برای توضیحِ نام این کتاب به اندازه کافی گویاست: «سینمای سانسور»، سینمایی که حتی الیور استون را به خاطر آن که چنین پرسشی در میان نهاده، توبیخ می‌کند و به او هشدار می‌دهد که به دستور روشنفکران غرب‌گرا، در ایران، حرف زدن از انقلاب؛ نشانه بی‌هنری است! "

لازم به ذکر است که"عبور از سینمای سانسور" تأملاتی در فیلم‌سازی غیرطبیعی ایران در قطع رقعی و ۲۱۲ صفحه به رشته تحریر در آمده و به قلم وحید جلیلی از سوی انتشارات شهیدکاظمی به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha