شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 957515
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
ماه رمضان

حوزه/ یک کارشناس حوزوی در بیان نگرانی‌های امیرالمؤمنین (ع) در روزهای پایانی عمرشان گفت: امام علی (ع) در پایان عمرشان نگران از دست رفتن حکومت یا کوفه نبودند، ایشان دچار بحران مردمی شده بودند و عمده نگرانی‌شان به جهت تفرقه مردم و نافرمانی آن‌ها از ولی زمانشان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام طباخیان در نشست شب‌های بندگی که با موضوع نقش آفرینی خواص در دوران پس از شهادت امیر المومنین(ع) به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از تأکیدات امام علی (ع) در طول عمرشان شناساندن دشمن واقعی یا به تعبیر امروزی استکبار جهانی (در آن زمان معاویه) به مردم بود که این مسئله در خطبه ۶۱ نهج البلاغه نیز بیان شده است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: با به زبان آوردن اسم کوفیان آن چه که به ذهن می‌آید بدی آن‌هاست اما در واقع همانطور که در شب گذشته نیز ذکر شد باید بدانیم که مردم کوفه هم در ابتدا مریدان امام بودند و جانشان را برای ایشان فدا می‌کردند اما چه شد که همین مردم در اواخر عمر امام علی (ع) را دیگر قبول نداشتند؟

وی اظهار کرد: در خطبه ۱۱۸ نهج البلاغه آمده است امام علی (ع) پس از پیروزی در جنگ جمل به مدح مردم کوفه پرداخته‌ و آنان را محرم اسرار و برادران دینی خود معرفی کردند اما باید دید که چه بر سر مردم کوفه آمد که ایشان در سال ۳۹ هجری قمری در خطبه ۲۸ نهج البلاغه آنان را مسبب ندامت و پریشانی خود می‌دانند.

حجت الاسلام طباخیان ادامه داد: سردادن شعار "ما اهل کوفه نیستیم" بدون بررسی جزئیات تاریخی آن درست نبوده که هیچ بلکه خطرناک هم هست؛ زیرا شباهت نگاه ما با مردم کوفه به ولی فقیه زمان که شب گذشته بیان شد نگران‌کننده است و متأسفانه در زمان حال اتفاق افتاده که برخی اطاعت از ولی فقیه را دیگر واجب نمی‌دانند.

 بابیان اینکه مردم کوفه استکبار را شناختند، از امام علی (ع) پیروی کردند و در رکاب ایشان جنگیدند اما از یک جایی به بعد با تبلیغات دشمن از این راه بریدند؛ تصریح کرد: در جامعه امروز نیز افراد زیادی استکبار را شناختند و در راه امام مبارزه کردند اما باید حواسشان باشد که عاقبتشان مانند مردم کوفه نشود.

 وی در بیان نگرانی‌های امیرالمؤمنین (ع) در روزهای پایانی عمرشان عنوان کرد: امام علی (ع) در پایان عمرشان نگران از دست رفتن حکومت یا کوفه نبودند، ایشان دچار بحران مردمی شده بودند و عمده نگرانی‌شان به جهت تفرقه مردم و نافرمانی آن‌ها از ولی زمانشان بود. در همین راستا شهید جهان آرا سخن زیبایی خطاب به یارانشان دارند که بیان می‌کند: «اگر خرمشهر سقوط کند دوباره به دستش می‌آوریم، مراقب باشیم ایمانمان سقوط نکند».

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha