شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انتخابات شورا

هر چند از نگاه مقام معظم رهبری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز حائز اهمیت است، اما به نظر می رسد که در این ایام، رسانه های جمعی توجه اندکی به این مقوله دارند و تأسف بار این که حتی برخی از رسانه ها از این مهم به طور کلی غافل شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رهبر فرزانه انقلاب، ششم خردادماه در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نکته مهمی در بیانات خویش اشاره نمودند که متأسفانه در بیانات آن روز ایشان و البته تا به امروز، کمتر این بُعد از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است.

حضرت آقا با تأکید بر اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا گفتند: ..."حالا همه سرگرم انتخابات ریاست جمهوری هستند، انتخابات شوراها در مدیریّت شهر و روستا و زندگیِ شهر و روستا تأثیر خیلی زیادی دارد و آن فراموش نشود ان‌شاءالله. "

آن چه قابل توجه است این که در روزها و هفته های اخیر، بسیاری از رسانه ها در حالی از اهمیت انتخابات شوراهای شهر و روستا غافل شده و یا به آن کم توجه هستند که اساساً شوراها به عنوان پارلمان محلی یکی از مصادیق مهم مردم سالاری دینی به شمار می روند که البته وظیفه اصلی آن ها، پیگیری مسائل مهم شهری، تلاش هدفمند در مسیر انتخاب شهردار و همچنین نظارت صحیح و مطلوب بر اجرای امور است.

چنانچه اعضای شورای شهر را با توجه به وظایف مندرج در قانون شوراها، مجموعه ای از صاحب نظران و متخصصان امور شهرسازی، معماری، فرهنگی، جغرافیایی، جامعه شناختی و حقوقی و البته با حضور دست کم یکی از فعالان رسانه ای تشکیل دهند، بهتر و دقیق تر می‌توان نسبت به حل مسائل و مشکلات شهری اهتمام ورزید.

از سوی دیگر با عنایت به لزوم رویکرد تخصصی در این خصوص، یکی از نکات بسیار مهم ناظر به پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی در امر شوراهاست، چه آن که تجربه چندین دوره تشکیل شوراها در کشور- چه در پایتخت و چه در دیگر شهرها- نشان می دهد که رویکرد حزبی و سیاسی و تعصبات در این زمینه به سان یک مانع جدی بر سر راه فعالیت مطلوب پارلمان های شهری عمل می کند.

همچنین با توجه به متن قانون اساسی درباره لزوم تشکیل و جایگاه شوراها، باید توجه داشت که اساساً ماهیت شورای شهر یک نهاد خدماتی- اجتماعی است که باید از نگاه سیاسی در آن برحذر بود، البته این سخن بدان معنا نیست که افراد سیاسی و دارای دیدگاه سیاسی نباید وارد شورا شوند بلکه منظور این است که در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نباید نگاه و رویکرد سیاسی – به معنای حزبی و جناحی آن- دخیل شده و اصل و محور کار قرار گیرد.

طبعاً وجود افرادی در شورا که تخصص کافی و ایضاً اشرافیت مناسبی با مقوله مدیریت شهری داشته باشند، می‌تواند به انتخاب شهرداری قوی و کارآمد منجر شود و طبعاً به دنبال آن زمینه حرکت مجموعه شهری به سمت توسعه مطلوب و متوازن شکل خواهد گرفت اما اجمالاً این که باید در موسم انتخابات در کنار ضریب دادن به اهمیت فوق العاده انتخاب رئیس جمهور به انتخابات شوراها نیز عنایت لازم را داشت و لذا از فعالان و اهالی رسانه انتظار می رود که جامعه را نسبت به این موضوع، هوشیار و آگاه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha