چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
عکس

حوزه/ دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی، بر پایه معارف ناب اسلامی، مسئولیت تولید محتوای ۳۵ واحد درسی را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حجت الله عباسی در مراسم رونمایی از پنج کتاب دانشگاه فرهنگیان در حوزه معارف و تربیت اسلامی  که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم، برگزار شد گفت: دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی، بر پایه معارف ناب اسلامی، مسئولیت تولید محتوای ۳۵ واحد درسی را برعهده دارد.

مسئول کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی ادامه داد: تا کنون این دبیرخانه با نظارت مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اقدامات راهبردی زیادی برای تحقق مأموریت تعیین شده در دانشگاه فرهنگیان انجام داده که یکی از راهبردی ترین اقدامات، زمینه سازی عقد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی فعال در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی است.

معاون دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تفاهم نامه دانشگاه فرهنگیان با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای تولید محتوا گفت: این تفاهم نامه که درسال ۹۴ منعقد شده نمونه موفق از تفاهم‌نامه‌هاست که برای تولید محتوای کتاب اختصاص داده شده است. این تفاهم نامه هر ساله برای خرید خدمات پژوهشی  بین دو مرکز جهت تولید محتوای آموزشی واحدهای درسی دانشگاه، پشتیبانی علمی از محققین و اعضای هیئت علمی و برگزاری دوره های توانمند سازی مدرسین و سایر زمینه های همکاری علمی، تمدید می شود.

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: در این رابطه کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی با مشارکت محققان دو مرکز اقدام به سرفصل نویسی برای ۱۹ واحد ماده درسی تربیت اسلامی کرد که پس از چندین دوره اجرا و بازخورد گیری و در نهایت بازنویسی شامل  ۹ماده درسی تربیت اسلامی شده است.

مسئول کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی بیان کرد: این پنج اثر ارزشمند که امروز رونمایی شد، پوشش دهنده محتوایی و کتاب درسی پنج ماده از دروس فوق خواهد بود. 

حجت الاسلام عباسی گفت: محققین و مولفین با نظارت مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه و دبیر پروژه سعی در ارائه متنی بدیع و در عین حال روان و پیش برنده دانش تربیت اسلامی کشور داشته اند.

وی ابراز کرد: کتاب«سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت(ع) نخستین اثری بود که محققین حجج الاسلام محمد داوودی و سید علی حسینی زاده به رشته تالیف درآوردند که پس از تدریس هایی که بر محتوای این متن صورت گرفته است، توانسته درصد بسیار بالایی از رضایت اساتید و نومعلمان را به خود اختصاص دهد.

معاون دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: کتاب «فلسفه تربیت اسلامی» اثر دیگری از استاد حجت الاسلام محمد داوودی است که با همکاری محقق حسین کارآمد برای تدریس درس دو واحدی با این عنوان در اختیار دانشجو، معلمان و اساتید قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: اثر دیگری تحت عنوان«فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» با عنوان اختصاری «تربیت مدرسه ای»، که حاصل تلاش حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری و محمد حسنی بود، طی امروز رونمایی شد که این دو اثر تامین کننده دانش فلسفی لازم در زمینه فلسفه مضاف تربیت اسلامی مورد نیاز یک معلم است و شکل گیری ساختار دانشی تربیت اسلامی در اذهان نومعلمان را که از مهمترین وظایف مجموعه دروس تربیت اسلامی است، پوشش خواهد داد.

حجت الاسلام عباسی گفت: براین باوریم که معلم علاوه بر مباحث نظری  فلسفی تربیت اسلامی، نیاز به آشنایی با اخلاق حرفه ای و مباحثی از این دست نیز دارد که محقق خانم فاطمه وجدانی با تالیف کتاب «اخلاق حرفه ای  در تربیت» در حقیقت اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام را به رشته تالیف در آورده است.

وی ابراز کرد: کتب آموزشی مجموعه دروس ۱۹ واحدی تربیت اسلامی، تامین کننده دانش و عمل و فرایند تربیت اسلامی در سطحی قابل ارائه به دانشجویان مقطع کارشناسی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است.

مسئول کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی اظهار داشت: برای درس تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام دو اثر توسط حجت الاسلام نوذری کاملا بدیع و مبتنی بر میراث گرانبهای اسلامی تالیف شده است که «مراحل تحول دینداری و مبانی آن» طی امروز در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. 

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه سه اثر ارزشمند و کاملا نوین دیگر به زودی به این مجموعه ملحق خواهد شد، افزود: این آثار شامل «آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر» زیر نظر علی پارسانیا، «تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام» نوشته محمود نوذری و «چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر» نوشته حجت الاسلام علی لطیفی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha