شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جلسه دفاع پایان نامه- خوراسگان

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایانامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی مبانی جری و تطبیق از دیدگاه مفسرین فریقین» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ظریفه حقیقت پور، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایانامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی مبانی جری و تطبیق از دیدگاه مفسرین فریقین» با راهنمایی آزاده ابراهیمی فخاری و داوری خدیجه احمدی بیغش دفاع کرد.

حقیقت پور در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم به قصد هدایت بشریت بر پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نازل شده و به دلیل این نقش هدایتی است که باید آیات آن بر مصادیق مختلف در هر زمان و دوره‌ای قابل تطبیق باشد.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان ادامه داد: تطبیق آیات قرآن کریم بر افراد و حوادث که شرایط آن‌ها همانند زمان نزول آیات بوده‌است، براساس قاعده‌ای است که مفسرین از آن به‌ عنوان جری و تطبیق یاد می‌کنند. این اصطلاح ترکیبی از دو واژه جری و تطبیق است و مدلول آن‌ها جریان داشتن و مطابقت است.

وی اظهار کرد: این پژوهش به بررسی موارد اشتراک و افتراق فریقین در مبانی قرآن شناختی و زبان‌شناختی جری و تطبیق می‌پردازد و مهم‌ترین مبانی قرآن شناختی که مورد اشتراک میان فریقین بوده‌است شامل قرآن کتاب هدایت، جاودانگی و جهانی بودن قرآن، آیات جامعیت قرآن کریم و آیات خاتمیت پیامبر و قرآن می‌باشد. مواردی مانند فهم پذیری قرآن، حکیمانه بودن قرآن، آیات تدبر در قرآن، تحریف ناپذیری قرآن، آیات عبرت از گذشته، ضرورت کمال دین در قرآن، فطرت انسان‌ها و آموزه‌های قرآنی و بلاغ بودن قرآن برای همه انسان‌ها در منابع تفسیری شیعه به کار رفته است.

حقیقت پور گفت: اساسی ترین مبانی زبان شناختی مشترک میان دو دیدگاه شامل: پایان‌ناپذیری معانی و مصادیق، چند مصداقی بودن، اصل عمومیت الفاظ و وضع لفظ برای روح معنا بوده و مبنای زبان‌شناختی، نزول قرآن به زبان عرف عام عقلا نیز تنها در کتب تفاسیر شیعه ذکر شده و اهل سنت به آن اشاره ای ننمودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha