شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / حضور مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در برنامه عصرانه فناوری هوشمند

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته با اشاره به مخاطره کشیده شدن سبک زندگی بشر به وسیله فضای مجازی گفت: حقِ بر فراموش شدگی، یکی از حقوقی می باشد که هر انسانی تاکنون داشته است؛ ما می توانستیم اشتباه کنیم و از آن برگردیم؛ اما فضای مجازی امروز با سرچ انجین ها و سرورهای پیشرفته این حق را از بشر گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در سلسله  نشست های عصرانه فناوری هوشمند با موضوع «دین آینده و آینده ادیان در عصر پیشرانی فضای مجازی» که به همت ستاد راهبری فناوری های هوشمند  که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، ضمن برشمردن دلایل اهمیت پرداخت علمی به این امر گفت: به طور حتم و ناگزیر جامعه بشری آینده با موضوع فضای مجازی و هوش مصنوعی گره خواهد خورد و دینی می تواند باقی بماند که پاسخگوی نیازهای آن جامعه بوده و برای آن نسل های بشر برنامه ارائه کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: سبک زندگی دینی با شناخت دین، با ادعای دینی صرف حاصل نمی شود.

فضای مجازی کاملاً حقیقی است

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، اساساً تکرار واژه «مجازی» را برای فضای مجازی نادرست دانست و گفت: فضای مجازی در واقع حقیقتی است که آن را می یابیم و تحلیلش می کنیم. مقصود ما از گونه های مصداقی فضای مجازی در عصر پیشرانی این فضا جهت تحلیل آینده دینی اشاره به بلاک چین و دیتا ماینینگ است.

از بین رفتن حق «فراموش شدگی»

وی با اشاره به مخاطره کشیده شدن سبک زندگی بشر به وسیله فضای مجازی، افزود: حقِ بر فراموش شدگی یکی از حقوقی می باشد که هر انسانی تاکنون داشته است؛ ما می توانیم اشتباه کنیم و از آن برگردیم؛ اما فضای مجازی امروز با سرچ انجین ها و سرورهای پیشرفته این حق را از بشر گرفته است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه بیان داشت: فناوری نو حقوق، کرامت و سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. در صنعت بلاک چین یا رمزنگاری سلسله وار با نگارش های سه بُعدی روبرو هستیم که یک نظام پیشینه ای دارد و این سلسله را به نسل بعد منتقل می کند، اما در عین این، انتقال مورد بعد به طور کامل همانند مورد قبل نیست.اگر در صنعت بلاک چِین از نظام ثبت و آرشیو دیتا با موضوع وثاقت یاد می شود، امر رِیتینگ می باشد.

بلاک چین، شخصیت سازی مجازی مطابق با شخصیت حقیقی

حجت الاسلام والمسلمین برته  با تأکید بر وجه دوم بلاک چین عنوان داشت: نظامی که در بلاک چین حاکم است بر اساس بازخوردهایی که از مخاطبین ما گرفته، شخصیت ما را ترسیم می نماید؛ این اعتبار یک بازخورد بین المللی برگرفته از میزان تأثیر افراد مختلف مخاطب ماست و روایت دقیقی را ارائه می دهد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه گفت: باید دید نظام های گزینش سنتی و موجود تا چه اندازه با نظام بلاک چین متفاوت است. آیا این نظام ارزش گذاری رفته رفته تمام ابعاد زندگی ما بویژه عرصه های دینی را در بر نخواهد گرفت؟ 

سه رویکرد مختلف در قبال فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین برته همه عرصه های فضای مجازی مرتبط با دینداری را برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی نگاه های دینی می بایست در برابر فناوری ها روحیه تقابلی داشت و از پذیرفتن آنها خودداری نمود. نگاه دیگری که در میان ادیان وجود دارد می گوید وقتی که صنعت زاده شد در ابتدا عده ای به مقابله با آن پرداختند، اما رفته رفته همان ها در دل صنعت هضم شدند.گروهی می گویند سبک دینداری ما حتماً در دل فضای مجازی هضم خواهد شد؛ ما هنوز در کام فضای مجازی هستیم.

باید فضای مجازی در خدمت انسان باشد

وی ضمن بیان یکی دیگر از دیدگاه های دینی در مورد تکنولوژی و صنعت، افزود: حقیقت این است که ما صنعت را برای رفاه بیشتر به خدمت خود گرفته ایم؛ پس می توان فضای مجازی را هم در همین راستا به خدمت گرفت. برای پیش بینی آینده دین و دین آینده در عصر پیشرانی فضای مجازی، می بایست موارد مشابه را در دل تاریخ جستجو کرد و از آن ها درس های لازم را آموخت.

دینی مفید است که با بشر آینده از در تعامل وارد شود

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه، گفت: در خیلی از کشورهایی که بعد از عصر روشنگری مفتوح هستند، مسیحیت پروتستانی رایج است؛ این تجربه ها به ما کمک می کند که بدانیم اگر فضای مجازی پیشران حیات بشری خواهد بود آن گونه ای از دینداری می تواند مفید واقع گردد که از در تعامل با بشر آینده وارد شود.

اخلاق روباتیک

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با تأکید بر لزوم تبیین و برنامه ریزی الهیاتی برای اخلاق روباتیک عنوان داشت: اگر بتوانیم برای فضای مجازی فقه تخصصی تدوین نماییم، شاهد پویایی و حیات دین در جامعه بشری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه توقف در روال سنتی بیشتر از هزینه های رفتن به سمت مدیریت فضای آینده است، ادامه داد: در یک پیش داوری منطقی الهیات فضای مجازی می گوید که باید به سمت ارائه نسخه بومی مواجهه دینی با این عرصه برویم.

دین بشر آینده دارای برنامه برای فضای مجازی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته با بیان این که دین آینده دینی است که برای فردای فضای مجازی برنامه دارد اظهارداشت: گنج زیست و آرامش انسان در عصر فضای مجازی باید دید که از سوی کدام دین ارائه خواهد شد؛ دین آینده آن دینی می باشد که بتواند برای گنج آرامش و زیست انسان آینده که درگیر فضای مجازی است برنامه دقیق تری را ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha