سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
پايان نامه نويسي

حوزه/ کارگاه "اصول و فنون پایان نامه نویسی با تدریس" به همت اداره ترویج مهارت های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال برگزاری می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هشتاد و هشمین کارگاه اصول و فنون پایان نامه نویسی با تدریس دکتر محمدعلی وطن دوست از ۶ آذرماه شروع و تا ۵ دی ماه ۱۴۰۰ طی ۱۰ جلسه در مشهد ادامه خواهد داشت.

این دوره که به همت اداره ترویج مهارت های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در حال برگزاری می باشد، ویژه طلاب سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه خراسان که متقاضی نگارش پایان نامه سطح۳ بوده و تا این تاریخ ۴ جلسه از آن برگزار و ۶ جلسه باقیمانده روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در هفته های آتی برگزار خواهد شد.

در این دوره بناست سه جلسه نخست به چگونگی نگارش پروپوزال در محورهای: راهکارهای مساله شناسی و مسئله یابی، چگونگی نگارش طرح مسئله و پیشینه، چگونگی نگارش سوالات اصلی و فرعی، ضرورت و اهمیت، ساختار اولیه پایان نامه پرداخته شود و در ۷ جلسه بعدی به ساختار پایان نامه، چگونگی گردآوری اطلاعات برای پایان نامه، چگونگی عنوان بندی، فصل بندی و فهرست نویسی برای پایان نامه به همراه کیفیت شماره گذاری، روش و اصول ارجاع دهی در پایان نامه، چگونگی نگارش چکیده، مقدمه و نتیجه در پایان نامه، چگونگی نگارش محتوایی در لغت و اصطلاح، چگونگی نگارش محتوایی در بخش آیات و روایات پرداخته و در جلسه پایانی جمع بندی و پاسخ به سوالات و ابهامات جلسات پیشین اختصاص داده خواهد شد.

علاقه مندان جهت شرکت در جلسات پیش رو می توانند در کانال اطلاع رسانی دوره در ایتا با لینک https://eitaa.com/barname_pajhoheshi وارد شده و طبق توضیحات در دوره ثبت نام و شرکت کنند.

همچنین، هفتاد و هفتمین دوره کارگاه پایان‌نامه نویسی با حضور بیش از ۵۰ نفر از طلاب سطح سه به همت معاونت پژوهش این حوزه در محل ساختمان شماره دو مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در طی ۲ روز و در قالب ۸ جلسه برگزار شد.

دکتر محمد علی قاسمی، در این کارگاه با اشاره به ویژگی های عنوان تحقیق گفت: عنوان تحقیق باید ساده، واضح و منعکس کننده موضوع تحقیق بوده و جذاب و مختصر باشد.

وی با اشاره به ضرورت مراجعه به منابع معتبر در تدوین هر پایان نامه از جمله کتاب ها، مقالات، نرم افزارها، اینترنت و دیگر پایان نامه‌ها خاطر نشان کرد: هر یک از طلاب، برای تدوین پایان نامه باید به کتابخانه مراجعه کرده و ضمن مشاوره با اساتید و جستجو در سایت های معتبر علمی بتواند از اسناد مدون در راستای تدوین پایان نامه فاخر علمی بهره ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه انتخاب موضوع، تهیه مطالب، تنظیم فهرست، فیش برداری و نگارش و ساماندهی مطالب را از جمله مراحل تدوین پایان نامه دانست و با اشاره به پژوهش بنیادی و کاربردی ابراز کرد: هدف در پژوهش های بنیادی، توسعه علمی و در پژوهش های کاربردی ساماندهی به مسائل کاربردی جامعه است.

قاسمی با بیان این که انتخاب موضوع پایان نامه باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد، خاطر نشان کرد: موضوع پژوهش باید با توان، تخصص، زمان، میزان دسترسی به منابع و علاقه مندی محقق متناسب باشد و بر این اساس تعیین موضوع صورت بگیرد.

وی در ادامه مراجعه به کتابخانه و پایگاه های اصلی جمع آوری اطلاعات، سایت Magiran (بانک اطلاعات نشریات کشور) و همچنین نمایه نرم افزار های پژوهشی را از جمله روش های اصلی دسترسی به مقالات دانست و از پژوهشگران خواست تا اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق دریافت دیدگاه محققین، مشاوره با اساتید و یا از منابع معتبر و مستند علمی دریافت کنند.

این استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به پژوهش های مسئله محور بیان کرد: این پژوهش ها در پی مواجهه محقق با مشکل علمی و یا عملی آغاز و سپس با تبدیل آن به فرضیه یا نظریه پژوهش شکل می گیرد که این نوع پژوهش ها، جنبه تولید علمی داشته و هدف اصلی محقق نیز کشف حقیقت و دستیابی به عمق محتوای پژوهشی است.

لازم به ذکر است سلسله کارگاه های اصول و فنون پایان نامه نویسی هرماه برگزار و علاقه مندان میتوانند جهت ثبت نام به سایت حوزه علمیه خراسان بخش ثبت نام ها مراجعه و ثبت نام نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۰۰۸۱۵۷ تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha