سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
معاون اموزش حوزه علمیه خواهران

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، گفت: مادرِ موفق بودن در پرتو تحصیل، تعلیم و تربیت دینی، بهترین و زیباترین شاخصه طلبه موفق در حوزه علمیه خواهران است.­­­­­

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی تهرانی، در جمع طلاب، اساتید و کادر مدارس علمیه خواهران منطقه بلوچستان، با تقدیر و تشکر از زحمات صورت گرفته اظهار داشت: رسالت حوزه های علمیه تعلیم و تربیت و دارای یک فرایند ساحت ها و عرصه های مختلف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، زیباشناختی، هنری، مهارتی و... است که در هر نظام تعلیم و تربیت، باید تمام این عرصه ها دیده شود.

وی افزود: فرآیند تعلیم و تربیت که با محوریت قرآن و سنت و ارزش های برگرفته از قرآن، سنت و عقل است، برنامه ریزی شود و این فرآیند باید ابتدا در برنامه ریزی ها وسپس و در مدارس عملیاتی شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور، تصریح کرد: نقش تمام افراد تأثیرگذار در نظام تعلیم و تربیت از افرادی که در مرکز سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظام آموزشی، تا افرادی که در مدرسه هستند از مدیر، کادر و به ویژه اساتید باید مشخص باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی گفت: خروجی نظام تعلیم و تربیت دینی، یک طلبه با ویژگی های عالی خواهد بود که اعتقاداتش درست، اخلاق فردی اش خوب و در مسائل عبادی متعبد به معنای واقعی باشد.

وی از دیگر ویژگی های طلبه متعالی را خرد ورزی، اندیشمند بودن و تعقل برشمرد و افزود: به مجموع این ویژگی‌ها و صفات و گرایش ها و باورها و اعمال و صفاتی که برای طلبه ایجاد شده است، هویت طلبگی گفته می شود و بدون این هویت، در واقع طلبه موفقی نخواهد بود.

هویت طلبگی در پرتو تلاش و داشتن روحیه اخلاص و تعبد ایجاد می شود

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران کشور، خاطر نشان کرد: هویت طلبگی در پرتو تلاش و توفیقات اشخاص به واسطه روحیه اخلاص و تعبد خداوند به دست می آید در حالی که شرایط اجتماعی هم اثرگذار است ولی نقش استاد و طلبه و مدیر برای ایجاد این هویت، بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی شرط رسیدن به هویت ارزشمند طلبگی و رشد و ارتقا را، داشتن مجاهدت و اجتهاد به معنای حقیقی دانست و گفت: رکن اول هر جهاد آگاهی و معرفت و رکن دوم، صبر و استقامت است و رسیدن به مجاهدت علمی و تربیتی نیازمند صبوری و آگاهی به مسیر است.

وی تصریح کرد: طلبه موفق از نظر ما برنامه ریزان، در دو عرصه‌ تحصیل و خانواده امتیاز بالایی کسب می کند و باید بتواند بین این دو جمع کند.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور خاطر نشان کرد: مادر موفق بودن در پرتو تحصیل، تعلیم و تربیت دینی، بهترین و زیباترین شاخصه طلبه موفق در حوزه علمیه خواهران است.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی ابراز کرد: باید مراقبت کنیم زیرا شیطان و شیاطین همیشه در کمین هستند تا فرصت ها و نعمت های الهی را از ما بگیرند، بنابراین نباید از هیچ فرصتی برای تربیت و تحصیل خودمان غافل شویم.

وی ادامه داد: اساسا طلبه موفق کسی نیست که بگوید من می خواهم درس بخوانم تا مردم را ارشاد کنم بلکه اخلاص این است که بگوید آمده ام یاد بگیرم و خودم را تربیت کنم، پس اول به خویش و بعد به دیگران بپردازیم.

در ادامه این جلسه، نمایندگان پنج مدرسه علمیه خواهران در منطقه بلوچستان، شامل مدارس زینبیه(س) ایرانشهر، حضرت رقیه(س) دلگان، فاطمیه(س) بزمان، حضرت خدیجه الزهرا(س) خاش، و مؤسسه آموزش عالی زینبیه(س) ایرانشهر، مسائل و مشکلات آموزشی مدارس را مطرح کردند و معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران مسائل و مشکلات مطرح شده را بررسی و پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین عرب خالص، مدیر حوزه علمیه خواهران سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه، ضمن خوش آمدگویی به معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران و هیئت همراه، خلاصه ای از وضعیت و مشکلات آموزشی استان را مطرح کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام. زمانی میتوان از طلبه انتظار داشت همسر، مادر و طلبه نمونه باشد که برخ شرایط را برایش فراهم کنیم، متاسفانه تعداد بالای واحدهای درسی، عدم تبحر برخی اساتید، عدم درک برخی اساتید و معاونان اموزش مدارس، نگاه پرورش مجتهد در سطح۲ توسط برخی اساتید و هجمه های بالای فرهنگی در برخی مناطق سبب بی انگیزه شدن درصد زیادی از طلاب شده است. از سویی برخی بی مهری های مرکز نسبت به کادر و اساتید از جمله عدم برخورداری از حداقل دستمزد مصوب تامین اجتماعی انگیزه ای جهت تحصیل و مشغول به فعالیت شدن در این مراکز را از طلاب مستعد میستاند.