سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

حوزه/ نشست پژوهشی با موضوع «اثرگستری علمی در پرتو نقش آفرینی عالمانه طلاب خواهر پژوهشگر» در مرکز تخصصی  فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ملیحه صباغان، مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، در نشست پژوهشی با موضوع «اثرگستری علمی در پرتو نقش آفرینی عالمانه طلاب خواهر پژوهشگر» با بیان اینکه پژوهشگران، سرمایه‌های آینده ملی و آینده سازان مهم و اصلی کشور هستند گفت: محقق برای شفاف سازی مسئله‌ای مبهم به سراغ پژوهش می رود تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن پیدا کند یک محقق باید تلاش کند که برای کشف حقایق از حریم حقیقت صیانت کند.

مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول اصفهان در ادامه افزود: یکی از مهمترین وظایف انسان مومن، پاسداری و حفظ حقیقت و دعوت همه انسان ها به سوی خداوند است این مأموریت بزرگ صرفا با نیت پاک و الهی محقق نمی شود. امام صادق(علیه السلام)فرمود: العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس(تحف العقول، ص۳۵۶) عالمی که آگاهی از زمانش دارد مسائل مورد شبهه و پیچیده او را مورد هجوم قرار نمی دهد. این دانستن بصیرت داشتن بصیرت و آگاهی به راحتی به دست نمی آید و برای کسب آن باید تحقیق کرد.

صباغان، پژوهشی را ارزشمند دانست که بر پایه تفکر و تعقل و نیتی پاک باشد گفت: پژوهش و تحقیق نه تنها روشن کننده راه دنیا و کلید فتح قله‌های موفقیت و سعادت دنیوی است بلکه کمال اخروی نیز در سایه همین پژوهش به دست می آید.

وی افزود: خداوند انسان را مختار آفریده و برای به دست آوردن اعتقادات دینی صحیح به او اجازه تغییر نمی‌دهد بلکه باید با تحقیق اندیشه و تدبر به انتخاب صحیح و یقین برسد و کسی که راهی را با تحقیق انتخاب کرده باشد؛ در آن مسیر پابرجا تر و راسخ تر از کسی است که با تقلید کورکورانه دینی را برگزیده است .

مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول اصفهان افزود: وظیفه تحقیق و پژوهش در جامعه اسلامی به عده‌ای خاص محدود نیست بلکه این وظیفه در حد توان بر دوش همه در هر مرتبه‌ای است.

وی با بیان اینکه رسالت بزرگی در راستای برطرف کردن ابهامات دینی و فقهی بر دوش طلاب است افزود: شاید بتوان گفت واجب عینی است که هرکدام به اندازه توان قدمی برداریم و شبهات را برطرف کنیم اگر انسان با این دید درعرصه پژوهش وارد شود قطعا خداوند به او یاری می رساند و مشکلات مرتفع می گردد .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha