جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امور نخبگان و استعدادهای برتر

حوزه/ مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران طرح تشکیل کانون تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در راستای توانمندسازی طلاب استعداد برتر عرصه پژوهش و علاقمندان به فعالیت‌های پژوهشی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم غفاری در آئین گرامیداشت هفته پژوهش که بصورت مجازی با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان‌های گلستان، مازندران و سمنان برگزار شد، پیرامون «توانمندسازی طلاب استعداد برتر تا مرحله نخبگانی در عرصه پژوهش» سخن گفت.

وی با بیان تعاریف توانمندسازی، استعداد برتر، نخبه و پژوهش به ارتباط و هم‌تنیدگی این واژگان، تعریفی از توانمندسازی ارائه کرد که عبارت است از: «استفاده از ظرفیت‌های بالقوه انسان به منظور خلق ایده‌های جدید و حل مشکلات و مسائل».

غفاری، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه که در تعریف توانمندسازی آمده است را بیان کننده تعریف استعداد برتر مطرح کرد و خلق ایده‌های جدید در این تعریف را به تعریف پژوهش ارجاع داد و حل مسائل و مشکلات را اشاره‌ای به اثرگذاری و نقش نخبگی که در تعریف نخبه آمده است، عنوان کرد.

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های خواهران در ادامه به بیان برخی از ابعاد توانمندسازی پرداخت و نقش طلاب در توانمندسازی را با توجه به ابعاد آن تبیین کرد.

غفاری یکی از ابعاد توانمندسازی را احساس خود اثربخشی عنوان کرد و خطاب به طلاب، گفت: احساس خود اثربخشی یعنی اینکه این احساس شایستگی و اطمنیان در شما وجود دارد که قادر به آموختن و رشدکردن، هستید تا راهی برای حل مسائل و چالش‌های جدید در حوزه مسائل حوزه علوم دینی و اسلامی پیدا کنید.

وی ادامه داد: خوداختیاری و احساس برخورداری از حق انتخاب که از دیگر ابعاد توانمندسازی است، موجب می‌شود طلاب با میل و اراده خود آغازگر راهی شوند که در آن احساس مسئولیت می‌کنند.

مدیرکل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های خواهران، باورمندی به اینکه با تحت تاثیر قراردادن محیط با نتایج کار خود موجب ایجاد تغییر در جهت مطلوب می شوید را یکی دیگر از ابعاد توانمندسازی عنوان کرد که طلاب قادر به همسوکردن محیط با خواسته‌های خود هستند.

غفاری در ادامه با بیان این‌که یکی از ابعاد مهم توانمندسازی، احساس معناداری است و این معناداری برای فرد، هدفمندی ایجاد می‌کند که این منبعی از نیروی اشتیاق در مسیر توانمندسازی ایجاد خواهد کرد، بر نقش طلاب در تواناسازی خود تاکید کرد.

وی در پایان به تشریح طرح تشکیل کانون تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در راستای توانمندسازی طلاب استعداد برتر عرصه پژوهش و علاقمندان به فعالیت‌های پژوهشی پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha