سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ نشست علمی پژوهشی «وحدت حوزه ودانشگاه؛ فرصت ها و  چالش ها» با همکاری گروه پژوهشی شهید قربانخانی، به میزبانی مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان  برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عفت رمضانیان، مدیر مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان در نشست علمی پژوهشی «وحدت حوزه و دانشگاه؛ فرصت ها و چالش ها»، وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از پیامد های انقلاب اسلامی و از آثار انقلاب فرهنگی ایران در سایه رهنمود های امام خمینی(ره) معرفی کرد و اظهار کرد: گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام هدف اصلی انقلاب فرهنگی در دیدگاه امام خمینی (ره) است که حوزه و دانشگاه برای رسیدن به این آرمان بلند تلاش های بسیاری نمودند و در جهت تحقق آن در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه قدم برداشتند.

وی با اشاره به سوابق علمی و پژوهشی آیت الله دکتر محمد مفتح در حوزه و دانشگاه، به نقش ایشان در شکل گیری وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: آیت الله مفتح از جمله افرادی بود که در دوران انقلاب با سخنرانی های روشنگرانه نقش مهمی در شکل گیری وحدت رویه ی دو قشر حوزه و دانشجو ایفا کرد و به همین خاطر روز ۲۷ آذرماه به یاد شهادت این مجاهد خستگی ناپذیر به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد.

رمضانیان در ادامه به نقش حوزه و دانشگاه در جامعه اشاره و خاطر نشان کرد: رشد و کمال از جمله مسئولیت های خطیر حوزه های علمیه است و در کنار آن دانشگاه ها عهده دار آموزش و پژوهش در حوزه اندیشه های علمی و حرکت دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است، با توجه به اینکه هدایت جامعه در حیطه وظایف این دو نهاد است از این رو وحدت میان آنها زمینه ساز رشد و تعالی بیشتر جامعه خواهد شد، به همین خاطر مقام معظم رهبری حوزه و دانشگاه را دو شعبه از مؤسسه علم و دین بر می شمارد که وحدت میان آنها باعث حرکت پابه پای علم و دین خواهد شد.

وی با اشاره به رویکردهای مختلف موجود درباره وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: چهار رویکرد درباره وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، وحدت مبتنی بر تقسیم کار، در این رویکرد حوزه نقش ارزش گذاری و جهت دهی را دارد و دانشگاه نیز باید در ذیل این ارزش ها به فعالیت علمی و شناختی بپردازد. دومین رویکرد، وحدت بر مبنای ایدئولوژی: علوم حوزوی مبتنی بر تفکر و و ایدئولوژی اسلامی است که علوم دانشگاهی نیز باید تمام رشته های خود را بر مبنای تفکر اسلامی جهت دهی نمایند.

رمضانیان، سومین رویکرد درباره وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت ساختاری دانست و گفت: مثلا دانشگاه موضوع شناسی کند و فقها عهده دار استنباط احکام موضوعات شوند و چهارمین رویکرد وحدت بر مبنای روش شناختی است، حوزه و دانشگاه از روش شناسی واحد در امر تحقیق استفاده نمایند تا فاصله بین حوزه و دانشگاه کاهش یابد. از میان موارد فوق رویکرد مبتنی بر تقسیم کار بیشترین تناسب را با بحث وحدت حوزه و دانشگاه دارد.

مدیر مؤسسه آموز عالی فاطمه الزهرا س) اصفهان در ادامه به تبیین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و بیان کرد: جامعه برای بقای خود نیازمند وحدت و انسجامی اجتماعی است و وحدت دو نهاد نخبه پرور و جریان ساز حوزه و دانشگاه می تواند زمینه وحدت جامعه را فراهم سازد. همچنین نیروی انسانی حفظ کننده ساختار نظام اسلامی در زیر لوای وحدت نظری و عملی حوزه و دانشگاه تربیت خواهد شد. علاوه بر اینکه تحقق اسلامیت دانشگاه ها و جنبش تولیدی نرم افزار علمی و دینی در سایه وحدت حوزه و دانشگاه میسر می شود.

وی به زمینه های وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: اتخاذ شیوه های مشترک آموزشی و پژوهشی مؤثر یکی از ملموس ترین و عینی ترین زمینه های تقارب و همکاری بین حوزه و دانشگاه است. همچنین تبادل اطلاعات و تشکیل شبکه های مشترک پژوهشی و اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرس، ایجاد ارتباط سیاسی و فرهنگی می توانند سهم بسزایی در همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشند.

گفتنی است، نشست علمی پژوهشی «وحدت حوزه ودانشگاه؛ فرصت ها و چالش ها» با همکاری گروه پژوهشی شهید قربانخانی و با سخنرانی عفت رمضانیان، مدیر مؤسسه آموز عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان، به صورت مجازی و به میزبانی مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha