شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
زیارت نامه حضرت زهرا

حوزه/ بر اساس برخی تفاسیر معنای امتحان حضرت زهرا(س) در دنیا پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) و امامت ایشان بعد از پیامبر بزرگوار اسلام، دفاع از ولایت و حمایت همه جانبه و مبارزات قولی و فعلی ایشان در اثبات حقانیت حضرت علی علیه السلام می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، فاطمه محترم، امروز در جلسه‌ای که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه، برگزار شد، اظهار داشت: در فقره‌ای از زیارت نامه حضرت زهرا (س) اینگونه بیان شده است" یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً، ای آنکه خدایی که تو را خلق کرد پیش از خلقت بیازمود و در آن آزمایش بر هر گونه بلا و مصیبت تو را شکیبا و بردبار گردانید".

وی ادامه داد: امتحان و آزمون یک پدیده آشنایی است که در زندگی انسان‌ها هم حضور پر رنگ و پراهمیتی دارد و هدف از آن یا کشف شایستگی و یا عدم آن برای اعطا یا سلب یک امتیاز است و یا تربیت و تقویت و بالا بردن توانایی‌های فرد، و در امتحان‌های الهی نیز هر دو هدف جریان دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: با توجه به نظر علما تفسیر این قسمت از زیارت حضرت فاطمه را می‌توان به دو صورت تبیین کرد و قسمت اول آن این گونه باشد؛ «ای بانویی که خداوند قبل از اینکه شما را بیافریند امتحانتان کرد».

وی اضافه کرد: قسمت دوم تفسیر این فراز از زیارت نامه حضرت زهرا (س) مساله امتحان از آن بانو در آن عالم نمی‌باشد و مفهوم اینگونه می‌شود، خدا شما را خلق کرد قبل از اینکه شما را خلق کرده باشد.

محترم تصریح کرد: با مطالعه گذرا در روایات در می بابیم که به غیر از این عالم ماده، عوالم دیگری هم بود و طبق روایات انسان قبل از اینکه وارد این دنیا شود و خلقت مادی داشته باشد روحش خلق شده و در عوالم دیگر مثل عالم ذرع بوده است، بنابراین انسان قبل از خلقت مادی خلقت عالی داشته است و حضرت زهرا (س) هم اینگونه خلقتی دارند.

وی گفت: در روایات به خلقت نوری حضرت زهرا (س) اشاره شده است و در حدیثی پیامبر نیز به این مسئله تاکید کردند و اما این که این امتحان در عالم دیگر چگونه ممکن است؟ باید گفت؛ این مسئله برای همه افراد پوشیده است و از هر کس امتحانی درخور او گرفته می‌شود امّا در حالت کلی می‌توان گفت، امتحان در عوالم نور احتمال دارد در خلقت نوری و همان پیمان و «عهد عبودیّتی» باشد که خداوند از فرزندان آدم (ع) گرفت، چنانکه در قرآن می‌فرماید؛ «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ، أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ، إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ، وَ أَنِ اعْبُدُونِی، هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ، «ای فرزندان آدم، آیا از شما عهد و پیمان نگرفتم که شیطان را بندگی نکنید، که وی دشمن آشکار شماست. و مرا بندگی کنید که این صراط مستقیم و راه راست است».

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: همچنین ممکن است مراد، امتحان الهی باشد که به صورت " اخذ میثاق" از فرزندان آدم (ع) بوده است و چنانکه باز در آیات دیگر می‌فرماید: «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ، وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا: بَلی‏؛ «و هنگامی که پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّیّه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله».

وی گفت: در سومین مورد نیز ممکن است مراد از امتحان الهی، همان "میثاق غلیظ" و پیمان محکمی باشد که از عدّه ای از پیامبران برجسته و یا از همه انبیا گرفته شده است چنانکه می‌فرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی‏ وَ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ، وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً، لِیَسْئَلَ الصَّادِقِینَ عَنْ صِدْقِهِمْ، وَ أَعَدَّ لِلْکافِرِینَ عَذاباً أَلِیماً، و هنگامی که از پیامبران عهد و میثاق گرفتیم و هم از تو و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم از همه پیمان محکم. گرفتیم تا خداوند از راست گویان در مورد گفتار صدقشان سوال کند، و برای کافران عذابی دردناک آماده کرده است» پس بر این اساس احتمال دارد منظور از امتحان از حضرت فاطمه همان «میثاق غلیظی» باشد که از انبیا گرفته شده است و حضرت فاطمه (س) هم به لحاظ قرین بودن با انبیای برجسته شامل این نوع امتحان شود.

محترم تاکید کرد: طبق برداشت دوم از این فقره زیارت نامه حضرت زهرا (س) معنای امتحان آن حضرت در دنیا پذیرش ولایت امیرالمؤمنین و امامت ایشان بعد از پیامبر بزرگوار اسلام، دفاع از ولایت و حمایت همه جانبه و مبارزات قولی و فعلی ایشان در اثبات حقانیت حضرت علی علیه السلام می‌باشد.

وی در پایان گفت: طبق نظر برخی عالمان، امتحان در این فراز هم شامل امتحان عوالم نور و هم شامل امتحان در این عالم می‌شود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha