چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
عکس

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مصباح گفت: اتفاقی که در علوم انسانی رخ داده این است که ما در روش‌ها، ارزش‌ها و مبانی علوم، نواقص و اشتباهاتی می‌بینیم که باعث نتایج اشتباه می‌شود. به حکم حقیقت‌جویی، باید این اشکالات را رفع کنیم و به جای آن ها مبانی درست بنشانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح، رئیس شورای تحول علوم انسانی موسسه امام خمینی(ره)، در نشست هم اندیشی تحول در علوم انسانی که در خانه گفتگو دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اتفاقی که در علوم انسانی رخ داده این است که ما در روش‌ها، ارزش‌ها و مبانی علوم، نواقص و اشتباهاتی می‌بینیم که باعث نتایج اشتباه می‌شود. به حکم حقیقت‌جویی، باید این اشکالات را رفع کنیم و به جای آن ها مبانی درست بنشانیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصباح افزود: برای ما به عنوان یک مسلمان، حقیقت‌جویی یک ارزش است. این حقیقت به‌وسیله هر کسی کشف شود، برای ما مغتنم است و باید بپذیریم.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)ادامه داد: هدف از تحول، دانستن حقیقت انسان است و اینکه آن را به بشریت عرضه کنیم. چرا دنبال تحول هستیم؟‌علت این نیاز که احساس می‌کنیم، چیست؟ منظور از تحول چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین مصباح در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هدف از تحول در علوم انسانی نه مبارزه با غرب است نه اثبات برتری خودمان به عنوان یک کشور شرقی در برابر استعمار. هدف از تحول، دانستن حقیقت انسان است و اینکه آن را به بشریت عرضه کنیم.

رئیس شورای تحول علوم انسانی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: علوم موجود حتی برای ساماندهی مسائل موجود خود غرب نیز ناتوان است؛ چون در شناخت انسان و ارائه دستورالعمل‌های مختلف برای آن ناقص است و اگر اسم این تحول را اسلامی‌سازی می‌گذاریم از آن روست که اسلام انسان را به‌گونه‌ای تربیت می‌کند که زاویه دید را از تجربه و مادی فراتر می‌برد تا حقایق غیرمادی را هم ببینیم؛ حقایقی که به مربوط به ذات و کمال واقعی انسان است.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: بنابر آنچه ارایه شد، تحول علوم انسانی را باید از مبانی شروع کنیم. شناخت انسان باید بر اساس اصول عقلی و نقلی معتبر تبیین شده، مبنای روش علوم انسانی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha