پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: در عرصه امنیتی، بخش مهمی از امنیت جهانی به امنیت خلیج فارس گره خورده است. حضور بیگانگان در خلیج فارس با آن نگاه استعماری همیشه باعث ایجاد ناامنی در این منطقه است. خلیج فارس یک آبراهه استراتژیک و تاثیرگذار در تحولات جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر دوشنبه شب در نشست با خبرنگاران خارجی با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، اظهار داشت: خلیج فارس در نظام آفرینش خود از همان ابتدا در جغرافیای ملی ایران ایجاد شد و با نام خلیج فارس در تاریخ و نقشه های تاریخی از آن یاد شده است.

وی با بیان اینکه خلیج فارس در اسناد سازمان ملل و سازمان های حقوقی جهانی با همین نام ثبت و ضبط شده است، افزود: حرکت هایی که در این سده اخیر صورت گرفت که این نام قانونی به شکل دیگری جلوه داده شود، هیچ گاه موجب رفع و آب شدن این نام در حافظه تاریخ نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان کرد: این قدر مسئله مبرهن و دارای اسناد فوق العاده زیاد است که جای تردید نمی گذارد که این حرکت های سطحی برای تغیبر نام یک حرکت سیاسی خیلی در سطح پایین است و نام خلیج فارس همیشه مانا و جاودانه است و تاریخ نیز بر آن گواه است.

وی افزود: خلیج فارس دارای ظرفیت فوق العاده است و هرچند از حیث وسعت سومین خلیج جهان است اما از حیث فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی دارای یک جایگاه فوق العاده ممتاز است و همیشه منشا تحولات بسیاری در منطقه و جهان بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تاکید کرد: خلیج فارس از حیث اقتصادی دریای منابع انرژی هیدروکربنی چه نفت و گاز و مشتقات این عنصر عرصه انرژی است. بخشی عظیمی از انرژی فسیلی جهان از خلیج فارس بهره برداری و صادر می شود.

وی با بیان اینکه خلیج فارس یک منبع فوق العاده مهم برای انرژی جهانی است، خاطرنشان کرد: انرژی مهم ترین عنصر تولید، پیشرفت و توسعه است، به همین خاطر خلیج فارس دارای موقعیت فوق‌العاده راهبردی در منظومه اقتصاد جهان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر عنوان کرد: در تاریخ سیاست جهان این منطقه همیشه مورد توجه جهانی و فراز و نشیب های گوناگون سیاسی بوده است و جهان استعمار همیشه به این منطقه به عنوان منبع ثروت و عنصر تولید قدرت برای خود ارزیابی می کردند و حرکاتی انجام می دادند که موجب ناامنی در این منطقه می شد.

وی با بیان اینکه خلیج فارس در عرصه فرهنگی با تمدن بالای خود یک دریای اسلامی و دریایی از فرهنگ اسلامی است و با ارتباطاتی که با جهان داشته این فرهنگ را به جهان معرفی می کرده است، گفت: در عرصه امنیتی، بخش مهمی از امنیت جهانی به امنیت خلیج فارس گره خورده است. حضور بیگانگان در خلیج فارس با آن نگاه استعماری همیشه باعث ایجاد ناامنی در این منطقه است. خلیج فارس یک آبراهه استراتژیک و تاثیرگذار در تحولات جهانی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در طول تاریخ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده است، گفت: در اولین تجربه حضور بیگانگان در خلیج فارس و جنوب ایران، پرتغالی ها بعد از تصرف هند و مسقط در عمان، به سمت خلیج فارس آمدند و بخشی از جنوب ایران اول هرمزگان و بعد منطقه ریشهر بوشهر را با نبرد دریایی تصرف کردند و بخشی از مردم و امکانات این استان دچار تخریب کردند و آسیب های جدی زدند.

وی افزود: از همان زمان محور مقاومت و جبهه مقاومت در استان بوشهر به رهبری علما و بزرگان دین تشکیل شد و حکم به وجوب دفاع دادند و سرداران این منطقه به تبع علما در صحنه حاضر شدند و تمام هجمه های بیگانگان را یکی پس از دیگری شکست دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه استان بوشهر هم خود محور مقاومت و هم جایگاهی برای نیروهای مقاومت در منطقه بود، تصریح کرد: تجربه تلخ دیگری که استان بوشهر به خود دید، حضور بیگانگان در عرصه تسلط بر گمرکات این استان بود و سلطه اقتصادی که برخی از کشورهای اروپایی دنبال کردند که عالمان بزرگ منطقه حکم به نفی استیلای بیگانگان بر شریان های اصلی اقتصاد دادند و باز مردم و بزرگان جامعه این سلطه نرم را کنار زدند و شریان های اقتصادی را در منطقه نجات دادند و تحت نظام حکومت ایران درآوردند.

وی عنوان کرد: استان بوشهر چهار بار به بهانه‌های واهی مورد هجمه انگلستان قرار گرفته است که عالمان منطقه حکم به وجوب دفاع دادند و سرداران منطقه از جمله رییسعلی دلواری و مردم این منطقه آنها را شکست دادند و الان در بوشهر چیزی از استعمارگران پیدا نمی کنید جز گورستانی که از آنها باقی مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان داشت: در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس علاوه بر مقابله با هجمه رژیم بعث، جوانان این منطقه دوبار مستقیم با آمریکایی هایی که در منطقه آمده بودند و دنبال ایجاد ناامنی و بهره برداری های سیاسی و اقتصادی بودند، قرار گرفتند و یکی از آن سرداران نادر مهدوی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha