پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ نشست معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با مدیران حوزه های علمیه هندوستان

نشست مدیران حوزه‌های علمیه هندوستان با معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های‌ علمیه با هدف بررسی ظرفیت‌های حوزه علمیه قم و مدارس حوزوی هندوستان، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه شهرها و ایالت‌های مختلف هندوستان که جهت برگزاری دوره در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، با معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه نشست برگزار کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه طی سخنانی در این نشست به محورهایی از تجربیات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه علمیه قم اشاره کرد که قابل انتقال به حوزه‌های علمیه هندوستان می‌باشد.

حسینی کوهساری به عرصه‌هایی از جمله نگاه برنامه‌ای و راهبردی، طرح‌واره‌های موفق تربیتی، طرح‌ای تبلیغ تخصصی، طرح‌های مطالعاتی شخصیت‌محور و موضوع‌محور و فعالیت‌های قرآنی و رسانه‌ای به عنوان ظرفیت‌های حوزه علمیه قم اشاره کرد که می‌توان به طلاب بین‌الملل از جمله هندوستان منتقل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این نشست به ظرفیت‌های بالای مردم هندوستان در پذیرش حقیقت پرداخت و به بیان برکات انقلاب اسلامی برای تقویت و ارتقای سطح حوزه‌های علمیه ایران و جهان اسلامی اشاره کرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ضمیرالحسن مدیر مدرسه جوادیه در سخنانی وضعیت امکاناتی مدارس حوزوی در هندوستان را نامطلوب دانست و گفت: با این وجود تمام تلاش خود را کرده‌ایم که مدارس دینی در این کشور را زنده نگاه داریم.

حجت‌الاسلام ضمیرالحسن خواهان تقویت مدارس دینی هندوستان گردید تا به گفته وی انگیزه‌ها و اراده‌ی جوانان هندی برای تحصیل در حوزه علمیه بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرشته از شهر حیدرآباد نیز در سخنانی خواستار این شد که مراجع عظام تقلید قم و نجف اجازه مصرف وجوهات مقلدین هند در خود این کشور را صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما خواهان حمایت مالی حوزه علمیه قم از حوزه علمیه هند نیستیم بلکه به دنبال ارتباطات فکری هستیم، گفت: شهرهای هندوستان نیاز به مبلغین نابغه و برجسته‌ای دارد که با نیازسنجی نسبت به اینکه در هر شهر کدام جریان فکری غالب است، بر اساس آن اعزام شوند تا جوابگوی شبهات مربوطه باشند.

این عالم دینی پیشنهاد داد که جامعه‌المصطفی در بدو مصاحبه و پذیرش طلاب بین‌الملل از آنان جویا شود که برای چند سال خواهان تحصیل هستند و سپس بر اساس مدت اقامت آنها، یا برای مبلغ شدن آنان برنامه‌ریزی کند که در این صورت نیاز به دوره‌های جنبی نظیر ادیان و مناظره و تبلیغ است و یا برای مدرس شدن و اجتهاد آنان برنامه‌ریزی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر موسوی‌زاده، مسئول تبلیغ بین‌الملل حوزه علمیه نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه طلبه‌ای که به عنوان مبلغ در عرصه بین‌المللی اعزام می‌شود باید حتما حامل یک تخصص باشد، گفت: این مجتمع با همکاری سایر نهادهای حوزوی اعزام اساتید متخصص را انجام می‌دهد و در این راستا کارهای خوبی شده است.

مسئول تبلیغ بین‌الملل حوزه جهت اعزام اساتید متخصص ایرانی برای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به هند اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت ایجاد تشکل‌های بین‌المللی حوزوی پیشنهاد داد که حوزه‌های علمیه هندوستان ایجاد تشکل‌های مختلف حوزوی را دستور کار خود قرار بدهند.

آقای شیعی، مسئول مجتمع آموزشی و پژوهشی بین‌الملل حوزه علمیه نیز رویکرد این مجتمع را توانمندسازی طلاب ایرانی برای همکاری با کشورهای دیگر دانست.

وی جهت برگزاری دوره‌های مطالعات اسلامی با خوانش شیعی در هند، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آفلاین و آنلاین، وبینارهای مشترک، همکاری مشترک با جامعه‌المصطفی برای اشتراک تجربیات این مجتمع برای توانمندسازی طلاب هند اعلام آمادگی کرد.

شیعی، رویکردهای حوزه‌های علمیه در هندوستان را بیش از حد سنتی توصیف نموده و گفت: در این عرصه نیاز به تحول جدی احساس می‌شود و باید کارویژه‌هایی همچون کارویژه تبلیغ، رسانه، هنر و علوم روز در دستور کار متولیان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha