پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی اعلام کرد: درس دو واحدی «مرجعیت قرآن» در برخی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و نیز جامعة المصطفی العالمیه ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، پیش از ظهر امروز در "کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای" و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای را می توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

دبیر علمی همایش بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته ای یکبار به قم آمده و تفسیر می گفتند. ایشان سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می گفتند. سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می گفته است.

وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب تصریح دارند: «مسأله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و مانند اینها خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه ها کم کاریم».

دبیر کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید کرد و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته، از طرفی هدایت قران را عام و شامل تمام علوم می دانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قران به تولید علوم انسانی قران بنیاد تاکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکردهای کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت نموده و ۱۶ کارگروه علمی هم شکل گرفته است.

وی منبع شناخت ۸۰۰ صفحه کنگره و معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامه ها و سایت ها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسی های ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲۵۰۰ چکیده و حدود ۱۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهرهای متعدد ایران برگزار شود، لذا تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشورهای لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha