پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
همایش ملی هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث

حوزه/ مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری گفت: انسان‌پروری کار مرد نیست، بلکه خداوند متعال این مهر و عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده طاهره موسوی در اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آیه قرآن و حدیث» که از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و با مشارکت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدارس سطح دو مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد؛ در بحث از «گستره اختیارات قوامیت شوهر» گفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر تحول و تکامل تاریخ است.

وی با اشاره به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان گفت: دلیل عدم الحاق ایران به این کنوانسیون این بود که تفاوت‌های فطری و طبیعی که در زن وجود داشت، در این لایحه لحاظ نشده و با این نگاه به زن ظلم می شود و با نگاه دینی ما در تضاد است.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به کتاب نظام حقوق زن شهید مطهری(ره) ادامه داد: آنچه باعث شد شهادت شهید مطهری منشأ تحول شده و روز معلم به ‌نام ایشان شکل بگیرد؛ دردمندی و دغدغه مندی ایشان بود، شهید مطهری در مقدمه این کتاب فرمودند: «عصر ما اقتضاء می‌کند بسیاری از مسائل فقهی بازنگری شود» و این معنای بسیار بلندی دارد.

خانم موسوی با اشاره به این مطلب که «ما در مقابل نظریه تساوی بی چون و چرای زن و مرد، نگاه دینی را داریم»، اضافه کرد: در نگاه دینی از آغاز خلقت انسان، زن و مرد همیشه در کنار هم هستند؛ چنانچه در تمامی آیات مورد خطاب ضمیر تثنیه بکار برده شده است «إِنّی جاعل فی الارض خلیفة».

وی اضافه کرد: در سیر و سلوک مقامات انسانی، جایی و مقامی برای مردان نیست که زنان نتوانند به آن مقامات راه نیابند، البته مقاماتی برای انسان است که اقرب ملائکه هم بدان راه ندارند چنانچه در سفر معراج پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) مشهود است.

مبلغ بعثه رهبری تصریح کرد: آنچه از ادله عقلی و نقلی بدست می آید؛ وجود مقدس حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در کنار بالاترین مرتبه انسانیت قرار گرفته و در شأنیت و جایگاه ایشان همین بس که در حدیث قدسی آمده «لولا فاطمه لما خلقتُکما».

خانم موسوی با اشاره به مسأله نشور، تمکین، خروج زن بدون اذن شوهر و غیره عنوان کرد: این مباحث آیا امارت مرد و اسارت زن را نمی رساند؟ دین مبین اسلام که نشأت گرفته از فطرت انسانی است باید جلب کننده باشد نه تنفرانگیز؛ لذا باید گفت: قوامیت مرد، حقوق مرد در محیط خانواده و در یک محدوده‌ای است و این حقوق زن در مقابل شوهر آنجا است که با حقوق مرد مغایرت نداشته باشد.

وی ابراز کرد: هدف از زندگی؛ ایجاد بنایی در سایه زن و مرد برای تربیت انسانی بنام فرزند است، زن و مرد مکمل همدیگر و در کنار یکدیگر هستند، انسان‌پروری کار مرد نیست، بلکه خداوند متعال این مهر و عاطفه را در وجود زن قرار داده است.

مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری خطاب به بانوان؛ زنان را انسان‌پرور نامید و تاکید کرد: هرچه احترام و مقام مرد را در خانواده بیشتر حفظ کنید، زندگی بهتر اداره می شود، مرد هم در مقابل زن مسئولیت‌های سنگینی دارد اما متأسفانه نیاز روحی و روانی و غریزی زن مورد توجه واقع نشده و اگر اختلافی پیش آید حامی قانونی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha