پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: توجه علمی و تامل پژوهشی در آراء و افکار و اندیشه‌های موجود، با موضوع زن و هویت عصری او، یقینا می‌تواند راهگشای ما در معرفی الگوی سوم زن و ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در حاشیه برگزاری همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» که در شهرستان گرگان برگزار شد، بیان کرد: توجه به مقام و منزلت زن، ارزش گذاشتن به تمام اقشار جامعه‌ای است که بخش اعظم هویت خود را میراث‌دار هویت زنان در نقش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی‌اش است، به همین جهت مسائل مربوط به زنان در قرون معاصر به مهمترین دل مشغولی برای متفکران تبدیل شده است.

وی افزود: از سوی دیگر حوزه‌های علمیه خواهران رسالت خود را بر تبلیغ و ترویج، تثبیت و تعمیق فرهنگ و معارف اسلام و ارزش‌های انقلابی در سطح ملی و فراملی و زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی به‌ویژه در عرصه زن و خانواده بر اساس آیات قرآن کریم و سنت نبوی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تعریف می‌کند، در همین راستا مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان با مشارکت مدارس علمیه خواهران سطح دو به برگزاری این همایش پرداخته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش با هدف شناسائی، تشریح و تبیین اندیشه‌ها و دیدگاه‌های نوین متخصصان در موضوع و ایجاد فضای تبادل اطلاعات و افکار با سازمان‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی و ارائه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی و علمی در عرصه زن و خانواده از سوی طلاب، دانشجویان و اساتید و فرهیختگان صاحب نظر، همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» را از سال ۱۴۰۱ در دستور کار خود قرار داده‌اند.

خانم حسینی واعظ گفت: این همایش از سوی فرهیختگان و جامعه علمی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. جهت تقدیر از ۱۳ اثر منتخب از مجموع ۱۶۰ مقاله دریافت شده؛ اختتامیه همایش امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور جمعی از فضلاء، علماء و فرهیختگان کشوری و استانی برگزار گردید.

وی به ضرورت بررسی موضوعات حول زنان و از جمله همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» اشاره کرد و گفت: توجه علمی و تامل پژوهشی در آراء و افکار و اندیشه‌های موجود، با موضوع زن و هویت عصری او، یقینا می‌تواند راهگشای ما در معرفی الگوی سوم زن و ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: اسلام همواره بر تکامل بشر تاکید داشته و هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نشده است؛ در قرآن جنس زن یا جنس مرد مطرح نیست، بلکه تکامل انسانی مطرح است؛ لذا هم از زن و هم از مرد سخن می‌گوید زیرا هر دو، بخش وجود بشری هستند و از لحاظ جنبه‌ بشری و جنبه الهی نیز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

خانم حسینی واعظ اضافه کرد: زمانی که خداوند در قرآن درباره انسان‌های خوب یا بد مثال می‌آورد، از زن بد اینگونه یاد می‌کند: «و ضرب اللَّه مثلاً للذین کفروا امرأة نوح و امرأة لوط» و درباره زنان مؤمنه نیز می‌فرماید: «امرأة فرعون» در هر دو مورد، مثال و نمونه کامل راه خطا و صواب را از زن ذکر می‌کند؛ همچنین در آیات و سوره‌های دیگر قرآن نیز از مردان سخن به میان آورده است.

وی اضافه کرد: حال با توجه به اهمیت بحث بانوان و آشنایی با هویت این قشر مهم جامعه انسانی و رسالت خطیر حوزه‌های علمیه خواهران پیرامون زنان و اهمیت این موضوع در عصر جدید و عملیاتی کردن این رسالت در بسترهای علمی، پژوهشی، نظریه‌پردازی از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است این گونه مباحث با هدف معرفی جایگاه بانوان بیش از این مورد توجه جامعه علمی قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به برخی چالش‌های موجود در زمینه هویت زنان در عصر حاضر پرداخت و توضیح داد: فاصله بین تشخص‌های فرهنگی، اجتماعی حاصل از ضرورت‌های زمانه و پیشرفت‌های سریع دنیای معاصر با هویت زنان آنگونه که باید بر اساس ارزش‌های اسلامی و انسانی حفظ شود و تکامل یابد، از چالش‌های جدی جامعه دینی و توحیدی ماست که خود، چالش‌های بسیاری را در بردارد.

خانم حسینی واعظ افزود: از دیگر چالش‌های بزرگ انسانی و به‌ویژه زنان در عصر حاضر که در تمام جوامع عیان است و در جوامع دینی رو به گسترش می‌باشد، بحران معنویت است؛ بحرانی که به دنبال آن بحران‌های اعتقادی؛ اخلاقی و بحران هویت جوانه خواهد زد.

وی گفت: بی توجهی به این چالش‌ها، جوانان و نوجوانان نسل آینده را برای تعیین هویت خود در مدار عصر و زمان به سمت پوچی سوق خواهد داد؛ کم کاری در شناخت دقیق، و ارائه راه حل‌های برون رفت از این چالش‌ها در عرصه آموزشی و پژوهشی برای کشور زیانی بس غیرقابل جبران است.

استاد حوزه به راهکارهای این همایش برای حل چالش‌ها اشاره کرد و عنوان نمود: این همایش با دستاوردهای چون تبیین، تشریح و تفصیل موضوعات و مباحث بین جامعه هدف با تاکید بر دستورات قرآن و معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) و آموزش مخاطبان در قالب کارگاه‌ها، و برگزاری پیش نشست‌های علمی و پژوهشی در موضوعات مربوط به زن و خانواده و محورهای پنج‌گانه و ایجاد فرصت طرح و پاسخ به شبهات موجود در حوزه زن و خانواده تلاش کرده است تا ادبیات نظری و قلمرو دانش را در این حوزه به وسع خود توسعه دهد و توجه جامعه علمی را برای حل این مسائل جلب کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha