یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر علی فتحی آشتیانی

حوزه/ رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور بیان کرد: همسران باید تفاوت های هم را به عاملی برای شکوفایی مبدل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر علی فتحی آشتیانی، امشب در نشست علمی «رضایت مندی از زندگی زناشویی از منظر قرآن کریم» که در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد گفت: شاخصه همانندی بین زن و مرد در ساخت یک زندگی مشترک بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: حق تعیین سرنوشت و کمال طلبی و فضیلت خواهی صفات مشترک هستند، ولی تفاوت های زیادی هم باهم دارند. این تفاوت ها از حیث جسمانی و روحی و اجتماعی و فرهنگی بین زن و مرد وجود دارد.

فتحی آشتیانی یادآورشد: از نظر جسمانی زن و مرد باهم تفاوت دارند. این تفاوت ها از حیث قد و وزن و پیچیدگی های مغز و وزن ومغز و... در بعد جسمانی خود نمایی می کند که روی مسایلی چون عوامل عاطفی و انگیزشی نیز موثر است.

وی گفت: در حوزه روانشناختی نیز تفاوت های بسیاری بین زن و مرد وجود دارد. در برخی زمینه ها مردان و در برخی زمینه ها خانم ها دارای قوت و ضعف هایی هستند. مثلا عنوان می شود که خانم ها حافظه قوی تری دارند. همچنین خانم ها از روانی کلامی بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند و به جزییات توجه بیشتر و نگاه عمیق تری دارند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به تفاوت ابعاد روحی و احساسی بین زن و مرد بیان کرد: احساسی بودن و عاطفی بودن خانم ها نسبت به آقایان موجب ایجاد روابط خاصی بین آنها می شود که روی تقسیم وظایف ارتباطی آنها نیز موثر است.

وی گفت: زن و مرد دو ماهیت جدا از هم هستند و وقتی در کنار هم قرار می گیرند کامل می شوند و به تعالی می رسند. ازدواج یکی از شرایط رسیدن به کمال است.

فتحی آشتیانی افزود: ابعاد شناختی و روانی مردان و زنان از هم متفاوت هستند و اول باید به شناخت از هم برسند و هم چنین باید برخورد مناسب بااین تفاوت ها داشته باشیم و سوم اینکه از آسیب های این تفاوت ها اجتناب کنیم.

تصور این که زنان ضعیف ترند تصوری اشتباه است

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور بیان کرد: متاسفانه تصوراتی وجود دارد که زنان ضعیف تر هستند که این تصور اشتباه است. یا چون احساسی هستند از نظر قوای فکری و تصمیم گیری پایین تر هستند که کاملا اشتباه است. همچنین اینکه مردان با کفایت تر هستند و قدرت رهبری بیشتری نسبت به زنان دارند با دلایل بسیار زیاد اشتباه محض است.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: خداند بیان می کند که والاترین انسان نزد خداوند، با تقواترین آنها است. همچنین در سوره نساء، منشا زن و مرد را یکی می داند که تفاوتی هم بین آنها نیست. همچنین در یک آیه دیگر خداوند بیان می کند که خداوند عمل صالح را بدون در نظر گرفتن جنسیت انسان ها می پذیرد.

فتحی آشتیانی اظهارکرد: یکی از اشتباهات در تلاش برای هماهنگ سازی های افراطی زن و مرد است. اشتباه است که زن و مرد بخواهد یکدیگر را شکل خود کنند. زیرا در این صورت، در هر دو صورت یا جایگاه خود را از دست می دهند یا ماهیتشان تغییر می کند که در هر دو صورت آسیب های مهمی در پیش دارد.

وی با ذکر این مطلب که توجه به مساله تفاوت جنسیتی بسیار مهم است، بیان کرد: شاخص دوم، تفاوت شخصیتی است. شخصیت دارای یک سری ویژگی های نسبتا پایدار است. شخصیت، ویژگی هایی است که افراد را از هم مجزا می کند. خانواده مدرسه دوستان و عوامل فرهنگی و اجتماعی و تجربه های خاص بیست سال اول زندگی و... روی شخصیت انسان موثر است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: بازگشت از شخصیت اصلی کار بسیار سختی است، وقتی خمیرمایه انسان شکل می گیرد برگشت از آن بسیار سخت است. شناخت صفات و عادت ها و نگرش ها و اصرار بر نگرش های غلط و توجه به تعارض شخصیت ها در این حوزه بسیار مهم است.

یکی از ویژگی های ماه رمضان تقویت اراده و تغییرعادت ها است

فتحی آشتیانی بیان کرد: باید بین صفات شخصیتی و عادت ها تفاوت قائل شویم. عادت ها را می توان تغییر داد، ولی صفات شخصیتی در وجود انسان نهادینه شده است. یکی از ویژگی های ماه رمضان تقویت اراده و تغییرعادت ها است.

وی گفت: مساله دوم اصلاح نگرش های غلط است. برخی ویژگی های شخصیتی ناخوشایند وجود دارد که می توانیم آنها را تغییر دهیم. نمی توانیم در یک رابطه زناشویی به دنبال تشابه گسترده و همیشگی باشیم. اینکه می گویند زن و مرد باید هم کفو باشند بیشتر در مسایل دینی و اعتقادی است نه شخصیتی و مسایل دیگر.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور افزود: تفاوت های انسان ها باهم موجب ایجاد پویایی در رابطه و ساخت شخصیتی انسان می شود. جنس های متفاوت در کنار هم پویایی ایجاد می کنند، زیرا انسان ها در کنار هم دائم در حال سازگاری و تناسب ایجاد کردن هستند و این مساله پویایی یک رابطه مثبت را بیشتر می کند.

وی گفت: مساله سوم اینکه برخی تعارضات و اختلافات از جمله وابستگی، خودشیفتگی، وسواس و... باید پیش از ازدواج درمان شود.

انتظارات زناشویی

وی در زمینه انتظارات زناشویی نیز بیان کرد: هر فردی با یک سری انتظارات وارد زندگی می شود و قطعا چیزی در ذهن دارد. سطح انتظارات باید در یک رابطه کاملا مشخص شود و دو طرف باید بدانند که از هم چه می خواهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: یکی از توصیه های جدی ما به زوجین جوان این است که انتظاراتی که از همسر خود دارند را به شکل معقولانه بنویسند وآنها را به سه دسته تقسیم کنند. انتظارات نسبت به کارهایی که طرف مقابل باید انجام دهد. دوم کارهایی که انجام ندهد و سوم فعالیت های بینابین. همچنین زمان و سطح برآورده شدن هم باید مشخص شود.

فتحی آشتیانی بیان کرد: راجع به انتظارات باید بحث و مباحثه شود. سپس که انتظارات تعریف و مشخص شد، انتظارات باید در راستای تعامل به یک نقطه مشترک برسد.

وی در خصوص مقایسه هایی که در یک زندگی زنایی می توان انجام داد گفت: مقایسه با افراد قوی تر از حیث اقتصادی، همسان و پایین تر و همچنین افرادی که از نظر سن پایین تر و بالاتر هستند در جدول های خاصی می تواند فهم ما را نسبت به انتظاراتی که باید از زندگی خود داشته باشیم به واقعیت نزدیک تر می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محاسن IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    زینت الهی می بایست بر سیمای مدیران و روسا بدرخشد. ریش موهبت خداوندی است نه موی زائد.
  • برترین روان شناس IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    برترين روان شناس آفريننده ي روان است، او محاسن را براي زيور مردان آفريد، و زيباييش تا پایان دنیا هست، گرامی بداریم مکرمت خداوندی را.
  • ریش IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    0 0
    دانشگاهی خداباور می بایست، ارزش ها و زينت هاي الهي را پرچم خود قرار دهد نه برعکس آن.
  • خدا محوری IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    انسان اگر در زندگی از جمله زندگی زناشویی، خدا را در نظر داشته باشد، بیشترین توافق و توفیق را شاهد خواهد بود، چرا که در عمل و عکس العمل خوبش منتطر پاسخ از طرف مقابلش نیست، زیرا پاداشش را از خدا گرفته است.