دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
شاهین شهر

استاد حوزه گفت: هر بنده‌ای که خواسته خدا را بر خواسته خودش مقدم کند خداوند، ملائکه را محافظ او قرار می‌دهد .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام ابوالفضل خان علی، صبح امروز در نشست اخلاقی طلاب مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون (س) شاهین شهر گفت: روایتی در کتاب کافی آمده که خداوند هفت مرتبه قسم می‌خورد که هیچ بنده‌ای نیست که مقدم کند خواسته خودش را بر خواسته من خدا، مگر اینکه امورش را مُشَتَّت می‌کند، یعنی هرکس امور خودش را بر امور خدا مقدم کند آمورش دچار به هم ریختگی می‌شود. خداوند مالک هر چیزی است که در این جهان وجود دارد، پس انسان نمی‌تواند هر رفتاری را که می‌خواهد با آنچه که در ملکیت خداست انجام دهد.

وی افزود: هر بنده‌ای که خواسته خدا را بر خواسته خودش مقدم کند، خداوند ملائکه را محافظ او قرار می‌دهد و آسمان‌ها و زمین‌های هفت گانه را کفیل رزقش قرار می‌دهد پس ما انسان‌ها برای اینکه با عافیت زندگی کنیم و زندگی توأم با برکت داشته باشیم اهل عمل باشیم و خواسته‌های خدا را در جنبه‌های مختلف بر خواسته‌های خویش مقدم کنیم.

حجت الاسلام خان علی گفت: هر انسانی برای اینکه اهل عمل باشد دو ویژگی باید داشته باشد که خداوند در آیات ۵۷ الی ۵۹ سوره عنکبوت بیان کرده است، خداوند می‌فرماید: آنهایی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند ما بهشت را برای آنها مهیا می‌کنیم و در ادامه خداوند فرمودند: اگر انسان‌ها دو صفت صبر و توکل داشته باشند هم دنیایشان آباد می‌شود و هم آخرتشان.

وی در پایان ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث عاقبت به خیری می‌شود صبر در شرایط ضیق و سختی است، اگر انسان عقاید خودش را تغییر ندهد و بر اعتقادات حقه خودش بماند چنین انسانی صبور است و صفت دیگر توکل به خداوند است، خداوند در آیه ۳۸ زمر می‌فرماید: به کفار بگو آیا به آنهایی که غیر خدا هستند دل بسته‌اید اگر خدای مهربان اراده ضرر به من بکند آنها می‌توانند مانع شوند؟ مفهوم اصلی آیه این است که انسان قلبا و یقیناً علم پیدا می‌کند که نفع و ضرر دست خداوند است. برای توکل هم مقدمه‌ای هست و آن مقدمه مشورت کردن است خداوند در آیه ۵۹ سوره آل عمران می‌فرماید اول در کارهایت مشورت کن وقتی که به یک تصمیم درست رسیدی بعد توکل کن و با کسی هم مشورت کن که پنج ویژگی عقل، علم، تجربه، دلسوز، تقوا را داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha