سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دهه فجر

حوزه / مشاور مرکز تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: نباید انسانها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد، زیرا معیار دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم زهرا علاءالدین در ویژه مراسم دهه فجر و گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) که با حضور کارکنان، طلاب مجموعه حوزوی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، با بیان این که آیه شریفه «جاء الحق و زهق الباطل» مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکه و شکستن بت‌ها است که در همه‌ی آنها باطل شکست خورده است، گفت: آیه دارای مفهوم گسترده‌ای است که فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد.

مشاور مرکز تخصصی الزهراء (س) گرگان تصریح کرد: بقای حق و نابودی باطل، یک سنت و قانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هرچند پیروان حق کم و طرفداران باطل زیاد باشند، زیرا حق همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانی است.

خانم علاءالدین خاطرنشان کرد: در بعضی از روایات این آیه به قیام حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) تفسیر شده است که مفهوم این احادیث انحصار معنی وسیع آیه به این مصداق نیست؛ بلکه قیام امام از روشن‌ترین مصداق‌های آن است که نتیجه‌اش پیروزی نهایی حق بر باطل در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: این یک قانون کلی الهی و تخلف ناپذیر آفرینش در هر عصر و زمانی است که مصداقی دارد که پیروزی پیامبر (ص) بر لشکر شرک و بت‌پرستی و همچنین قیام امام مهدی (عج) بر ستمگران و نیز قیام امام خمینی (ره) از چهره‌های روشن این قانون عمومی است.

استاد حوزه با استناد به کلامی از امام علی (علیه‌السلام) به ضرورت تشخیص حق از باطل اشاره کرد و گفت: تمام انسان‌ها طالب سعادتمند هستند و سعادت در گروه حق‌محوری است، بنابراین حق را از باطل باید شناخت، در غیر این صورت باطل به صورت حق‌نما جلوه می‌کند، زیرا جهان آمیزه‌ای از حق و باطل است.

خانم علاءالدین به بیان معیارهای شناخت حق پرداخت و افزود: نخستین معیار شناخت حق از باطل، عقل است؛ خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همه انسان‌ها را به تفکر، تعقل و تدبر خوانده است.

وی، شناخت حق در مقایسه با باطل را یکی دیگر از معیارهای شناخت دانست و گفت: شناخت هر چیزی، آگاهی و اطلاع از ویژگی‌های ضد آن چیز است و جمله حکیمانه «تعرف الاشیاء باضدادها» به این نکته اشاره دارد؛ بنابراین با شناخت ویژگی‌های هریک از حق و باطل، می‌توان دیگری را شناخت.

مشاور مرکز تخصصی الزهراء (س) گرگان، سودمندی، مطابقت با فطرت، ماندگاری و مشاهده را از ویژگی‌های که قرآن کریم برای حق بیان کرده است، برشمرد.

خانم علاءالدین در بحث از ویژگی‌های حق به بیان معنای سودمندی و اصلاح‌گری پرداخت و اظهار کرد: حق، امری صالح است و افزون بر صالح بودن و دوری از فساد و تباهی، موجب اصلاحات نیز می‌شود.

وی در پایان سخنان خود با استناد به سخن امام علی (علیه‌السلام) «ان دین الله لاتعرف بالرجال بل بآیة الحق و اعرف الحق تعرف اهله» تاکید کرد: نباید انسان‌ها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد؛ زیرا معیار حق، دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه دارد؛ لذا شخصیت‌ها و تفکر آنها را باید با معیار و ملاک حق سنجید که قیام امام خمینی (رحمةالله‌علیه) مصداق این سخن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha