دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست خبری فراخوان سفیران جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت

حوزه/ در قم ۳ هزار نفر در بحث ویروس کرونا به صورت جهادی فعالیت کردند و این نمونه‌ای از مشارکت اجتماعی است و این مشارکت جهادی در عرصه اجتماعی سلامت حتی در همه استان‌ها هم به عنوان الگو اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس علی واشیان در نشست خبری که با موضوع «فراخوان سفیران جشنواره مشارکت‌های اجتماعی سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد گفت: این جشنواره دو سال قبل با نام «آئین سلامت» در استان زنجان برگزار شد، ولی در ادامه به دلیل استقبال مردم، برگزار کنندگان جشنواره تصمیم گرفتند به صورت ملی و فراگیر برگزار شود.

عضو کارگروه جشنواره با اشاره به ارسال ۲ هزار اثر و قرار گرفتن قم در رتبه سوم، افزود: امسال نیز در حوزه مشارکت‌های اجتماعی و سازمان مردم نهاد، تلاش ما این خواهد شد که قم در رتبه نخست قرار گیرد.

وی، با بیان اینکه رویکرد پاسخ گویی، نگاه جهانی دارد و مشارکت اجتماعی سلامت مختص به مکاتب مختلف است، ادامه داد: هدف از مشارکت اجتماعی سلامت بدین منظور است، اگر مشکلی مانند فراگیری ویروسی پیش بیاید، همه مردم به دنبال رفع آن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واشیان، گفت: به همین منظور سلامت اجتماعی به عنوان معیار سلامت انسان، الان به دنبال این هستیم، نخستین جشنواره آن را برگزار می‌کنیم و این در حالی است که از سال‌ها قبل، سلامت اجتماعی و مشارکت اجتماعی در میدان از سوی آحاد مردم اجرا شده بود.

عضو کارگروه جشنواره با بیان اینکه اگر قرار است اتفاقی در جامعه پیش بیاید، باید ابتدا دانش مسئولیت پذیری در جامعه ایجاد شود، اظهار داشت: این نشان می‌دهد تا مردم از امری اطلاع نداشته باشند و حتی در جامعه فرهنگ سازی نشود، نمی‌توان انتظار مشارکت اجتماعی داشت.

وی با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ سازی مشارکت اجتماعی، بیان داشت: اگر رسانه‌ها در این مسئله ورود پیدا کنند، نیازی به سازمان‌های دیگر نیست، چون رسانه می‌تواند همه را دعوت به امر مشارکت کند.
حجت الاسلام والمسلمین واشیان، گفت: برخورداری از تفکر نقدانه، برخورداری از هوش هیجانی، داشتن سواد عاطفی احساسی، تفکر خلاق، مدیریت بحران، مسئولیت پذیری اجتماعی، برخورداری از سواد رسانه‌ای، مدیریت استرس، سواد تحلیلی و شناخت از جمله خصوصیات اصحاب رسانه است تا بتوانند مشارکت اجتماعی سلامت را در جامعه ترویج دهند.

عضو کارگروه جشنواره، افزود: امروز بسیاری از افراد تنها مدعی مسئولیت و مشارکت اجتماعی هستند، ولی در عمل این کاره نیستند.

وی بیان داشت: دانستن اینکه مسئولیت و مشارکت اجتماعی چه چیزی است، این نقش اصحاب رسانه است.

حجت الاسلام والمسلمین واشیان با بیان اینکه در جشنواره، گروه خاصی را مخاطب خاص قرار ندادیم، اضافه کرد: چون در زندگی اجتماعی و خانوادگی ارتباط شبکه ای وجود دارد. مشارکت اجتماعی دنبال این است که هرکسی با هر توان و ظرفیتی که دارد، وارد مسئله مشارکت اجتماعی شود.

عضو کارگروه جشنواره افزود: اگر مشارکت اجتماعی اتفاق بیفتد همه گروه‌ها وارد مشارکت می‌شوند و فقر زدایی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهند.

وی با بیان اینکه باید کاری کرد همه آحاد مردم به مسئله مشارکت اجتماعی سلامت توجه ویژه کنند، بیان داشت: الان اصنافی در جامعه وجود دارند، با وجود درآمد خوب، اما حاضر نیستند برای مشارکت اجتماعی حتی مقداری هزینه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واشیان با اشاره به مشارکت ۳ هزار نفری گروهای جهادی در قم، گفت: در قم ۳ هزار نفر در بحث ویروس کرونا به صورت جهادی فعالیت کردند و این نمونه‌ای از مشارکت اجتماعی است و این مشارکت جهادی در عرصه اجتماعی سلامت حتی در همه استان‌ها هم به عنوان الگو اجرا شده است.

عضو کارگروه جشنواره افزود: رسانه مهمترین بخشی است که احساسات مردم را ظهور و بروز می‌دهد و جالب این است که مشارکت اجتماعی مسئله احساسی و عاطفی است.

وی بیان داشت: الان در کنار همه بیمارستانها، باید کاری کرد که در همه مردم حس و مشارکت اجتماعی ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha