سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
خانواده

حوزه/ معاون پژوهشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: سلاخی کردن خانواده با ادبیات مختلف به اینجا رسیدیم که خانواده کارکردی ندارد به طوری که در جامعه عرف شده که والدین نمی‌توانند مشاوره و نقش خوبی در زندگی فرزندان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خدیجه برزگر معاون پژوهشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب پیش از ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع فرزندآوری و واقعیت‌های متحول ارزش‌های خانواده که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، اظهار داشت: در مقوله جمعیت و جامعه با یک بایدها و نبایدها و ارزش و هنجارهایی روبرو هستیم و در حوزه خانواده این را می‌دانیم که خانواده مهم‌ترین پایگاه انتقال ارزش‌ها و هنجارها است.

وی افزود: باتوجه‌به تغییرات باروری که در جامعه با آن روبرو هستیم در حوزه جمعیت ما با دو مقوله باروری و سالمندی روبرو هستیم، در حوزه سالمندان اگر بیشتر از فرزندآوری اهمیت نداشته باشد کمتر از آن اهمیت ندارد.

عضو هیئت عملی دانشگاه ادیان و مذاهب خانواده بیان داشت: سیاست‌ها باید به سمت افزایش فرزندآوری برود حال این که در حوزه کلان‌تر جامعه شاهد تغییراتی در هنجار و ارزش‌ها هستیم که در واقع حرکت از سنتی به سمت مدرن هستیم.

وی افزود: در حوزه فرزندآوری مدرنیته تأثیرگذار بوده و شاهد کاهش رشد جمعیت هستیم البته فرایند فرزندآوری در همه کشورها وجود دارد و در همه کشورها یک چالش جهانی است

برزگر تصریح کرد: باتجربه مدرنیته و یافته‌های جدید و دسترسی به فضاهایی که به شهروندان از والدین به‌عنوان الگو عبور کرده‌اند و در اجتماع دنبال الگو هستند که باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با فردگرایی به همان میزان افراد که از خانواده جدا می‌شوند موجب کاهش فرزندآوری می‌شوند و در واقع باید گفت ثبات در خانواده‌ها می‌تواند گره‌گشا باشد.

برزگر با بیان این که در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرزندآوری مستلزم زمان و حوصله است، تاکید کرد: مسئله جمعیت یک مسیر ممتد طولانی‌مدت است و باید در این مسیر باید هویت خانواده را به آن برگردانیم.

وی ادامه داد: با سلاخی کردن خانواده با ادبیات مختلف به اینجا رسیدیم که خانواده کارکردی ندارد به طوری که در جامعه عرف شده که والدین نمی‌توانند مشاوره و نقش خوبی در زندگی فرزندان داشته باشند.

معاون پژوهشکده مطالعات زنان و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص برنامه‌های سایر کشورها در زمینه فرزندآوری گفت: در بسیاری از کشورها سیاست درهای باز و پذیرش مهاجران به‌عنوان یک اصل در افزایش جمعیت تلقی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha