دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طوسی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در آثار آیت الله مصباح یزدی چیزی به عنوان تغییر موقعیت در تربیت اخلاقی نداریم ولی به صورت غیرمستقیم مطالبی وجود دارد و باید دقت لازم را در این کار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طوسی، عضو شورای علمی گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز ۲۱ اسفند ماه در نشست علمی «نقش روش تغییر موقعیت در تربیت اخلاقی منظر علامه مصباح یزدی» به نقد مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام حسینخانی پرداخت و گفت: متن استادانه نوشته شده و بسیار کاربردی و مفید است و به ویژه بهره‌مندی از مباحث علامه مصباح جایگاه ویژه دارد گرچه در انتساب برخی مطالب به ایشان باید دقت لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شنیده‌ام که لجنه‌ای برای بررسی انتسابات علمی به آیت الله مصباح ایجاد شده و اگر نیست بسیار خوب است گروهی برای رصد وجود داشته باشند، افزود: زیرا مطالب ممکن است در سطح وسیعی در فضای بین‌المللی منتسب به آیت الله مصباح مطرح شود در صورتی که ایشان مستقیما نفرموده باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طوسی ادامه داد: در آثار ایشان چیزی به عنوان تغییر موقعیت در تربیت اخلاقی نداریم ولی به صورت غیرمستقیم مطالبی وجود دارد و باید دقت لازم را در این کار داشته باشیم.

وی بیان کرد: روش تغییر موقعیت به عنوان یک روش تربیتی در آثار ما سابقه چندانی ندارد و عمدتا از محیط دانشگاه شروع شده و ارائه‌دهنده هم بحث را چندان نپرورانده‌اند بنابراین جدید محسوب می‌شود ولی حدود و ثغور تعاریف به خوبی مشخص نیست.

وی تاکید کرد: باید مقصود از روش تربیتی تغییر موقعیت روشن شود و بعد مصادیق آن را بیان کنیم، تعریفی که شما ارائه کرده و مصادیقی فرمودید تمام و کمال نیست. مصادیقی که ذکر شده بعضا ربطی به تغییر موقعیت ندارد ولو اینکه توسعه معنایی در آن صورت گرفته است؛ مثلا پرهیز از ورود به موقعیت آسیب‌زا اصلا با تغییر موقعیت سازگار نیست زیرا پرهیز به معنای این است که اصلا وارد محیط آسیب‌زا نشود و این با پرهیز ناهماهنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طوسی بیان کرد: ذهنیتی که در مراکز تعلیم و تربیت از بحث تغییر موقعیت وجود دارد این است که فرد در موقعیتی قرار دارد که برای او مناسب نیست و خطرناک است و او باید زمان یا مکان خود را تغییر دهد. با این تعریف من نمی‌دانم گام برداشتن برای قضای حاجت مؤمن چگونه تغییر موقعیت محسوب می‌شود؛ حضرتعالی توسعه شدیدی در بحث ارائه دادید. به نظر بنده باید حدود و ثغوری داشته باشد؛ روزه را شما تغییر موقعیت می‌دانید در صورتی که امساک است. یا خواندن نماز شب و آثار عجیب آن را تغییر موقعیت دانسته‌اید ولی انتخاب شب برای عبادت، چه تغییر موقعیت زمانی حساب می‌شود؟

تغییر موقعیت، تغییر شغل

استاد حوزه علمیه بیان کرد: شما انتخاب ماه رمضان برای روزه را تغییر موقعیت می‌دانید ولی ما مجبوریم که در ماه روزه، روزه بگیریم یا مثلا وقتی ۲۷ رجب را برای روزه گرفتن انتخاب می‌کنیم، چون این روز در روایات بسیاری توصیه شده بنابراین تغییر موقعیت حساب نمی‌شود یا مناجات با خدا در شب که ویژگی خاصی دارد و در آن شکی نیست ولی آیا جزء تغییر موقعیت محسوب می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین طوسی با تاکید بر اینکه یکی از موارد تغییر موقعیت، تغییر شغل است که به جای موارد مشکوک باید مورد توجه باشد، ادامه داد: مواردی که برای پیشگیری آوردید می‌تواند راه درمان باشد. اگر همه این موارد می‌توانند به جای هم باشند پس دسته‌بندی آنها معنا ندارد. شما سیر در زمین را تغییر موقعیت دانسته‌اید ولی سیر در آفاق، یک روش تربیتی است ولی شما به عنوان روش تغییر موقعیت آورده‌اید. فرمایشات آیت الله مصباح درباره حج خیلی مهم است ولی آیا در اصطلاح تعلیم و تربیت به حج، تغییر موقعیت گفته می‌شود؟ یعنی ما چون در خانه و محل زندگی خود هستیم داریم ضرر می‌کنیم پس باید به حج برویم؟ در اینجا هم مصداق مورد تردید است، پس حدود و ثغور باید به خوبی مشخص باشد در غیر این صورت همه مناسک عبادی شامل تغییر موقعیت خواهد شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha