سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر / دیدار شهردار قم با امام جمعه شهر پردیسان

حوزه/ شهردار قم بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به تحقق بودجه سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی در سال جاری برای شهرداری قم گفت: شهرداری قم در حال آماده کردن تفریغ بودجه امسال است و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم بیش از ۹۰ درصد محقق شده است.

وی با اشاره به برگزاری چند مرحله افتتاح پروژه‌های شهرداری قم گفت: آخرین مرحله افتتاح ۱۰۰ پروژه به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال بود که در روزهای پایانی امسال در اختیار مردم شریف قم قرار گرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه آخرین پروژه که به نتیجه رسید بوستان زائر است که در اختیار مردم قم قرار خواهد گرفت اظهار داشت: فاز سوم خیابان روحانی یا خیابان سردار شهید صادقی و پروژه بلوار شهیدان برقعی که در آخرین مرحله افتتاح پروژه‌ها در اختیار مردم قرار گرفت از شاخص ترین پروژه‌های ۱۴۰۰ بود.
وی افزود: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ نو شد و در آخرین روزهای امسال قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر با سازمان شهرداری ها امضا شد و امروز بودجه‌اش واریز می‌شود تا در ارتباط با حمل و نقل عمومی دیگر دغدغه نداشته باشیم. دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه امسال اولین سال اجرای برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم بود گفت: در برنامه نخست که اجرای آن به اتمام رسید بیشتر به مسائل زیربنایی شهر توجه داشتیم چرا که باید مسائل زیربنایی شهر را سر و سامان می‌دادیم. البته تمام مسائل زیربنایی به عهده شهرداری نیست و بخشی از آن به عهده دیگر ارگان‌ها است. به عنوان مثال هنوز در برخی از کوچه پس کوچه‌های شهر قم فاضلاب جاری است.
وی با اشاره به اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه بافت فرسوده داریم افزود: در این زمینه هم بازیگران مختلفی وجود دارند و شهرداری یک عنصر ضعیف این عرصه است.
شهردار قم با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی استان قم سه سال است که با ایجاد تحولات وزارت راه و شهرسازی تعطیل شده گفت: حتی در دوره‌ای مدیریت مسائل ستاد بازآفرینی به دست سه نفر در استان داده شد و هشت پروژه مهم تعریف شد. بلافاصله که تغییراتی در مدیریت وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد این تفویض اختیارات منتفی شد و مشکلات بازآفرینی دوباره به مرحله نخست بازگشت.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بافت فرسوده به تفویض اختیار نیاز دارد اضافه کرد: دو قطعه زمین در پردیسان از دهه ۷۰ به شهر قم برای بازآفرینی شهری اختصاص داده شده بود اما در برهه‌ای همین زمین‌ها هم به مسکن ملی اختصاص داده شد. شهرداری قم در زمین‌های ۴۸ هکتاری ۱۶ میلیارد تومان هم هزینه کرد. حتی قرار بود عوارض شهرداری و سهم ماده ۱۰۱ هم واگذار شود تا مشکلات بافت فرسوده حل شود اما متاسفانه این فرایند از سوی دولت تعطیل شد.

سقائیان‌نژاد به شروع فصل جدید همکاری‌های مدیریت شهری و دولت ابراز داشت: در دولت جدید و در سفری که ریاست محترم جمهور به قم داشتند، بنا شد ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری به قم بازگشته و قرار شد ستاد بازآفرینی استان قم دوباره تشکیل شده و این تفویض اختیار دوباره به استان داده شود.

وی افزود: چند مصوبه خوب در این سفر برای مدیریت شهری قم اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به اختصاص زمین برای بافت حاشیه‌ای بوستان جوان اشاره کرد. همچنین اختصاص ۸۰ هکتار از پردیسان برای جمع آوری ریل های متروکه از شهر و اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های شرق حرم مطهر.
شهردار قم گفت: اینها تصمیمات نوید بخشی است که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی می‌توانیم مشکلات بافت فرسوده را حل کنیم.

سقائیان‌نژاد بزرگترین مشکل بافت فرسوده را نبود مدیریت واحد دانست و افزود: این پراکندگی مدیریتی ایجاد مشکل می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس تصویب کرده بود که هر سال ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده با بودجه دولتی احیا شود که به خاطر گرفتاری‌های دولت‌ها این کار نشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای سرمایه‌گذاران جذابیت در بافت فرسوده ایجاد شود خاطرنشان کرد: قرار بود تسهیلات بانکی ۴ درصد در بافت‌های فرسوده فراهم شود. همچنین نیمی از هزینه‌های پروانه ساختمانی تخفیف داده شود اما این اقدامات صورت نگرفت.

شهردار قم با اشاره به اینکه سال آینده دومین سال برنامه قم ۱۴۰۴ است گفت: اهداف این برنامه بیشتر مربوط به مسائل نرم‌افزاری مانند مسئله اعتمادسازی است که این موضوع به تکریم ارباب رجوع و شفاف‌سازی و مسائلی مانند این نیاز دارد که در دستور کار ما هست.

وی افزود: نظم و ساماندهی شهری از موضوعات مهم دیگر در برنامه دوم شهرداری قم است که در این زمینه هم باید به مسائل فرهنگ‌سازی و برخورد با عوامل نامطلوب به طور همزمان توجه کرد.

سقائیان‌نژاد اظهار داشت: مسئله ایمن‌سازی شهری از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است. در مسائل حمل و نقل ترافیک هم مسائلی مانند ساماندهی علائم راهنمایی و رانندگی مورد توجه است. رعایت مسائل زیست محیطی هم از دیگر اهداف مهم برنامه قم ۱۴۰۴ است که در واقع تقویت حرکت‌های انجام شده در برنامه اول است.

شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع غیر همسطح شهید کیوانفر در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد اظهار داشت: تقاطع فردوسی و صدوق از دیگر پروژه‌های بسیار مهم سال آینده برای شهرداری قم است.

وی افزود: همچنین برای سال آینده ۶۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نماز اختصاص داده شده است که روگذر آن نیمه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
سقائیان‌نژاد گفت: ادامه تونل بلوار جمهوری هم از دیگر پروژه‌های بزرگ شهری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است. بتن ریزی مدول هشت پروژه انجام و تکمیل شده است. این پروژه نیز تا اواسط اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

شهردار قم با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری قم و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود گفت: شاهد رشد ۱۷ درصدی بودجه و سهم ۲۷ درصدی بودجه جاری برای سال آینده هستیم که این سهم بودجه جاری و عمرانی در هیچ یک از شهرداری های کشور سابقه ندارد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد برای سال آینده اضافه کرد: با این مصوبه هزینه حقوق و دستمزد برای ما به ماهی ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید، تبعا بودجه جاری ما افزایش و بودجه عمرانی ما کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف متخصصان معتقدند حتی ۵۰ درصد بودجه عمرانی در شرایط کنونی اقتصادی هم خیلی مطلوب است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مطالعات پروژه بسیار مهم تونل امام موسی صدر در سال آینده انجام خواهد شد گفت: برای نهضت آسفالت معابر ۱۱۵ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

وی پارکینگ شرقی حرم مطهر از پروژه‌های بسیار مهم است اضافه کرد: اینکه پروژه را به دست سرمایه‌گذار بدهیم یا خودمان انجام دهیم دو گزینه‌ای است که روی آن کار می‌کنیم و هنوز جمع‌بندی انجام نشده است.

شهردار قم گفت: نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. سرمایه گذار دنبال سود خودش است و طرح با ورود سرمایه گذار متفاوت خواهد بود. اگر شهرداری وارد شود ۱۶۰۰ پارکینگ و اگر سرمایه گذار سه هزار پارکینگ ایجاد خواهد شد و نتایج کار متفاوت خواهد بود.
شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه‌های مهمی برای اطراف حرم مطهر در دستور کار شهرداری قم قرار دارند، گفت: یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعیین تکلیف تجاری‌های متصل به حرم مطهر از جمله مجموعه شیخان است که نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha