دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام باقر علیہ السلام

حوزه / مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا، تشویق به فراگیری علم، نشر علوم و تدوین کتاب‌های مختلف را از مهم‌ترین ابعاد فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) دانست و گفت: دعوت به فراگیری علم در شرایط خفقان‌زده جامعه در دوران امامت امام باقر(ع) با محدودیت‌هایی که در زمینه فراگیری علم و نقل حدیث وجود داشت، جهاد علمی بسیار بزرگی به شمار می‌آمد.  

حجت‌الاسلام حسن خرم‌دل مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در شیراز، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) اظهار داشت: امام باقر(ع) حلقه اتصال سرچشمه علوم یعنی امیرالمومنین(ع) و ناشر برجسته علوم اسلامی یعنی امام صادق(ع) بودند.

وی تشویق به فراگیری علم، نشر علوم و تدوین کتاب‌های مختلف را از مهم‌ترین ابعاد فعالیت‌های علمی امام باقر(ع) دانست و گفت: دعوت به فراگیری علم در شرایط خفقان‌زده جامعه در دوران امامت امام باقر(ع) با محدودیت‌هایی که در زمینه فراگیری علم و نقل حدیث وجود داشت، جهاد علمی بسیار بزرگی به شمار می‌آمد.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا یادآور شد: در حوزه علم عرفان هم همین بس است که تمام بزرگان این عرصه از جمله شبلی، جنید بغدادی، ابویزید بسطامی، ابومحفوظ کرخی، خود را منسوب به امیرالمومنین(ع) می‌دانند.

وی در بیان تفاوت‌های علمی که برای صاحب خود نفع دارد و علمی که نفعی به حال صاحب خود ندارد، مطرح کرد: علم نافع، علم بینشی یا همان علمی است که صاحب خود را به واقعیت وصل کند و در مقابل علم غیر نافع، علمی است که صاحب خود را اسیر می‌کند و وبال گردنش می‌شود و از آزادگی فکر خواهد انداخت که این علم مفید نیست.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا بیان کرد: به فرموده امام خمینی(ره)، علم توحید اگر برای غیر خدا باشد از حجاب ظلمانی است چون اشتغال به غیر خدا است و لذا اگر کسی قرآن را با ۱۴ قرائت برای غیرخدا حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دوری از حق‌تعالی چیزی عاید او نمی‌شود.

حجت‌الاسلام خرم‌دل با بیان اینکه توجه به برخی نکات برای دستیابی به حقیقت علم ضروری است، تصریح کرد: بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، نخستین مسئله برای دستیابی به حقیقت علم این است که ابتدای آن شناسایی خداوند و پایان آن واگذاری کار به او باشد.

وی عنوان کرد: اینکه انسان بداند همه کارها به دست خداوند و هستی پهناور در قبضه او است، یعنی از حکم او خارج نیست و تنها گیرنده، عطا کننده، زنده کننده، میراننده، عزت دهنده، خوار کننده، رفعت دهنده، پست کننده، خالق و مدبر خدای متعال است و این از ضروریات دستیابی به حقیقت علم است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت فسا اذعان کرد: دومین نکته مهم در مسیر دستیابی به حقیقت علم این است که وقتی انسان درک کرد همه کاره عالم خداوند است، در برابر او تسلیم و خاضع باشد که در این صورت به معرفت می‌رسد.

حجت‌الاسلام خرم‌دل با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه "تمام کمال در سه چیز است: تفقه در دین، بردباری در سختی‌ها و اندازه‌گیری معیشت"، گفت: اگر در جامعه امروز، دین حقیقی و آثار و برکات دینداری نشر پیدا می‌کرد و مردم به سمت دین عملی، گرایش پیدا می‌کردند، برکات و رحمت الهی از زمین و آسمان بر انسان‌ جاری می‌شد و از حجم سختی‌ها نیز کاسته می‌شد.

وی عنوان کرد: در هر دوره و جامعه‌ای سختی‌ها وجود دارند و در قرآن کریم نیز اشاره شده که «ان مع العسر یسرا، با هر سختی آسانی است»، بنابراین اگر این سختی‌ها با برنامه‌ریزی، اندازه‌گیری زندگی، صرفه‌جویی و بهره‌گیری درست از امکانات شکل بگیرد، جامعه را از سختی‌های مختلف به ویژه گردنه‌های اقتصادی به سلامت عبور می‌دهد و انسان را به کمال می‌رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha