دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image.png

حوزه/ دکتر نظیف گفت: تصویب قوانین بر اساس مبانی دینی و شرعی درخواست مردم مسلمان و انقلابی است که برای دین و احیای آن خون داده اند و در همین رابطه امروز شاهد قانون اساسی هستیم که قوانین آن برگرفته از دین و شرع است و از جایگاه والایی در ادبیات دینی و اسلامی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر طحان نظیف در اختتامیه اولین رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان در حوزه علمیه که با حضور حلقه های مسأله محور و شورای نگهبان در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد، از دغدغه مندی این شورا برای تصویب قوانین و مقررات بر اساس موازین و مبانی شرع و دین خبر داد و گفت: تصویب قوانین و مقررات براساس مبانی دینی و شرعی خواست ملت مسلمان، غیور و آزاده ای است که برای احیای دین، اسلام و انقلاب از جان و مال خود گذشتند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: گرچه گام های ابتدایی در دوران مشروطه از سوی شیخ فضل الله نوری برای تصویب قانون بر اساس موازین شرعی و دینی برداشته شده است، ولی متأسفانه در آن زمان به دلایلی همچون حضور شاه و مخالفت های او مشروطه خواهان در انجام وظایف موفق نبودند.

وی بیان داشت: امروز همه سعی و تلاش این است آن مشکلات گذشته در دوران مشروطه و وجود مخالفت ها برای عدم اجرایی شدن موازین شرعی و دینی در شورای نگهبان تکرار نشود و تصویب قوانین بر اساس موازین شرعی و دینی باشد.

دکتر نظیف گفت: تصویب قوانین بر اساس مبانی دینی و شرعی درخواست مردم مسلمان و انقلابی است که برای دین و احیای آن خون داده اند و در همین رابطه امروز شاهد قانون اساسی هستیم که قوانین آن برگرفته از دین و شرع است و از جایگاه والایی در ادبیات دینی و اسلامی برخوردار است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: می توانیم این ادعا را کنیم که متن قانون اساسی، متن مانیفست حکومت اسلامی بوده و حکومت اسلامی هم در آن تبلور دارد. حتی می توانیم ادعا کنیم این متن، پاسخ گوی شبهه افکنی هایی است که در مواردی به شورای نگهبان وارد می شود، چراکه در مشروح مذاکرات سال ۵۸ و ۶۸ بسیاری از موضوعات زمان فعلی در آن مورد توجه قرار گرفته و بر اساس شرایط زمان فعلی، متن قانون به نگارش در آمده است.

دکتر نظیف با تأکید بر این که بر حوزویان لازم است دستی در مسائل حقوقی داشته باشند و مسائل حقوقی را خوب حلاجی کنند، اظهار داشت: الان فقهای شورای نگهبان هم این گونه اند و آنان علاوه بر تسلط مبانی فقهی، دستی در مسائل حقوقی دارند، چراکه برای مسائل حقوقی قانون اساسی، نظر جمع که ۱۲ نفر می باشند، مورد توجه قرار می گیرد و همه باید رأی و نظر خود را بیان کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که در بین افکار عمومی جامعه، شورای نگهبان در بحث نظارت بر قوانین و انتخابات شناخته شده است، بیان داشت: این شورا به صورت روزانه و هفتگی در مورد سایر مسئولیت ها جلساتی دارد که کمتر اطلاع رسانی شده و برخی از آنها به دلیل خلاف شرع بودن به تصویب نمی رسد.

وی افزود: مردم باید بدانند چرا بعضی از مسائل در شورای نگهبان به تصویب نمی رسد و رد می شود و یا چرا فلان مسئله و قانون در این شورا به تصویب می رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تمام تلاش شورا بر این است که حقوق مردم مورد لحاظ قرار گیرد و از سویی اگر شورای نگهبان مسئله را رد یا تصویب می کند، این مسئله در مجامع مشورتی که در قم و تهران واقع شده، مورد کارشناسی دقیق قرار می گیرد.

دکتر نظیف در پایان گفت: کار شورای نگهبان تخصصی است و مثلا درباره تغییر ساعت در کشور تا این شورا کار تخصصی انجام ندهد، آن را رد یا تصویب یا نمی کند. نباید بگوییم کار شورای نگهبان بدون ضابطه و قانون است بلکه رد یا تصویب مسئله ای ابتدا در مجامع مشورتی این شورا مورد بررسی قرار گرفته و بعد در مورد آن تصمیم گیری می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha