دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی

حوزه/عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی گفت: از جمله راه های وصول خوش بینی و اعتماد مردم، حضور حاکم اسلامی بدون واسطه و بدون همراه در جمع مردم و همچنین اطلاع رسانی مستقیم به آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی امیدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ که با موضوع «غدیر و حکمرانی ولایی با رویکرد تطبیقی» و به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن بیان فرمایش حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، گفت: امام علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند « ای مالک مباد که حکومت خود را با ریختن خون حرام تقویت کنی، زیرا ریختن چنین خونی نه تنها حکومت را ناتوان و سست سازد، بلکه آن را از میان برمی دارد یا به دیگران می سپارد. اگر مرتکب قتل عمدی شوی، نه در برابر خدا معذوری، نه در برابر من، زیرا قتل عمد موجب قصاص می شود».

وی ادامه داد: در نظام ولایی حاکم از تهدید برای سلطه بر دیگران بهره نمی گیرد؛ امام علی علیه السلام در رابطه با نحوه رسیدن خود به حکومت فرمودند «همانا بیعت عموم مردم با من، نه از روی ترس و قدرت و نه برای به دست آوردن متاع دنیا بوده است».

حجت الاسلام امیدی تصریح کرد: در نظام ولایی از شیوه ستم بر دیگران در مسند قدرت استفاده نمی شود بلکه از آن پرهیز می شود؛ امیرالمؤمنین علیه السلام بیان کردند «به خدا سوگند اگر شب ها بر بستر خارهای پرگزند سَعدان به صبح آرم و دست و پایم به غُل و زنجیر کشیده شود، تحملش برایم بسی دلپذیرتر از آن است که در قیامت، خدا و رسولش را در حالی ملاقات کنم که به بنده ای از بندگانش ستم روا داشته یا از اموال عمومی دنیا چیزی به ناحق گرفته باشم» .

وی گفت: در نظام ولایی به عهد و پیمانی که حتی با دشمنان بسته می شود می بایست وفادار بود و نقض پیمان جز کارهای ولایی نمی باشد؛ اگرچه در نظام های طاغوتی این عمل گاهی به راحتی تکرار می شود و نقض های متعدد صورت می گیرد

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر در رابطه با پیمان اظهار کرد: امام علی (ع) فرمودند «هرگاه پیمانی میان تو و دشمن منعقد گردید یا در پناه خود، او را امان داده ای، به عهد خویش امانت دار باش و جان خود را سپر پیمان خود گردان؛ مبادا قراردادی را امضاء کنی که در آن بر دغل بازی و فریب راه هایی وجود دارد».

وی ضمن بیان ادامه فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام خاطرنشان کرد: همچنین امام علی علیه السلام می فرمایند «پس از محکم کردن و دقت در قرارداد، دست از بهانه جویی بردار؛ مبادا مشکلات پیمانی که بر عهده ات قرار گرفته و خدا آن را بر گردنت نهاده است، تو را به پیمان شکنی وا دارد».

حجت الاسلام امیدی بیان کرد: در نظام ولایی، مسئله تملق و چاپلوسی به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد؛ می بایست از معاشرت با کسانی که از مردم عیب جویی کرده یا از حاکم به تملق یاد می کنند دوری جست.

وی گفت: در نگاه حکمرانی ولایی اصل آن است که انسان با انتخاب آزادانه در حیات مادی و معنوی بتواند به تکامل معنوی و رشد ارادی راه پیدا کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی تصریح کرد: در حکمرانی ولایی می بایست حقوق مردم رعایت شود و مسئولیت حاکمان در قبال مردم مورد توجه جدی واقع گردد.

وی در ادامه بحث گفت: در نظام ولایی مردم گرایی نشانه های بسیار زیادی دارد از جمله اینکه نظام ولایی بر پایه مقبولیت مردمی شکل می گیرد، امام علی علیه السلام در این باره می فرمایند «من قصد نکردم، تا اینکه مردم قصد من کردند و برای بیعت دست به سوی آنان دراز نکردم تا آن که آنان دست دراز کردند و با من بیعت کردند».

حجت الاسلام امیدی تأکید کرد: نظام ولایی در برابر مردم متواضع می باشد، در همین جهت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند «از پست ترین حالات زمامداران در نزد صالحان این است که گمان بردند آن ها دوست دار ستایش اند و کشورداری آنان بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ به راستی من خوش ندارم در خاطر شما بگذرد که من ستایش را دوست دارم و خواهان شنیدن آن هستم».

وی عنوان داشت: در نظام ولایی مردم یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شوند به همین جهت نظام ولایی به مردم اعتماد دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین در نامه ای خطاب به عامل جمع آوری زکات می نویسند «هرگاه به آبادی رسیدی در کنار آب فرود آی و وارد خانه ی کسی نشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حرکت کن تا در میان شان قرار گیری؛ به آنان سلام کن و در سلام، تعارف و مهربانی کوتاهی مکن و حتی زمانی که آن ها در پاسخ به تو گفتند هیچ مال الهی در اموال ما وجود ندارد و نه خمس داریم و نه زکات، دیگر به آن ها مراجعه نکن و به آن ها اعتماد کن».

وی افزود: در نظام ولایی با مردم به مدارا رفتار می شود و نسبت به آن ها خوش بینی وجود دارد؛ امام علی علیه السلام می فرمایند «بدان ای مالک، هیچ وسیله ای برای جلب اعتماد والی به رعیت بهتر از نیکوکار به مردم، تخفیف مالیات و عدم اجبار مردم به کاری که دوست ندارند، نمی باشد؛ در این راه آن قدر بکوش تا به وفاداری رعیت خویش خوش بین شوی که این خوش بینی رنج طولانی مشکلات را از تو برمی دارد».

حجت الاسلام امیدی تأکید کرد: حاکم می بایست در رابطه با کارها و امور به مردم گزارش دهد و به عبارتی در نظام ولایی باید اطلاع رسانی شفاف وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: از جمله راه های وصول خوش بینی و اعتماد مردم، حضور حاکم اسلامی بدون واسطه و بدون همراه در جمع مردم و همچنین اطلاع رسانی مستقیم به آنان است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی گفت: حاکم اسلامی وظیفه دارد سنت های مطلوبی که در جامعه وجود دارد را حفظ کرده و مورد مراقبت قرار دهد.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی همه حاکمان، خادمان مردم محسوب می شوند؛ به همین جهت امام علی علیه السلام می فرمایند «بپرهیز از اینکه با نیکی خود بر رعیت منت گذاری یا آنچه را که کرده ای بزرگ شماری؛ منت نهادن ارج نیکی را ببرد و کار را بزرگ شمردن نور حق را خاموش گرداند».

حجت الاسلام امیدی خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی باید از کارشناسان مردمی بهره گرفت و از نظر خواهی مستمر اندیشمندان جامعه استفاده کرد.

وی یادآور شد: در نظام ولایی برای رسیدن مردم به حقوقشان و از بین بردن تبعیض، به طور جدی به عدالت توصیه شده است؛ به عبارتی عدالت برای همه و به طور مساوی و برابر می باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام در رابطه با عدالت بیان کرد: امام علی علیه السلام می فرمایند «عدالت را درباره خدا، مردم و خویشاوندانت به کار گیر و نیز آن کس که از رعیت خویش، دوست می داری که اگر داد آن را ندهی ستم کار هستی؛ و آن که به بندگان خدا ستم کند، خداوند به جای بندگانش دشمن او باشد».

وی عنوان داشت: نظام اسلامی، نظامی است که اساس قدرت خود را بر محور عقلانیت، معنویت و عدالت استوار کرده است.

حجت الاسلام امیدی اظهار کرد: مردم در تحول نظام ساختاری و ساختارهای نظام لیبرال دموکراسی، نقش چندانی ندارد؛ و این از جمله ضعف های نظام لیبرال دموکراسی به شمار می رود.

وی گفت: نظام لیبرال دموکراسی، نظامی ضد اخلاق است در حالی که دموکراسی باید مهد اخلاق باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ادامه داد: بزرگ ترین خشونت ها در دنیا به دست کشورهای غربی اتفاق افتاده است؛ بالاترین تبعیض نژادی و همچنین بیش ترین ظلم های ساختاری در این کشورها به وقوع پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: در غرب همه چیز با شعار آزادی آغاز می گردد لکن به کنترل شدید شهروندان از راه های مختلف ختم می شود.

حجت الاسلام امیدی تأکید کرد: نظام لیبرالی بر پایه خواسته ها و هوس های انسانی استوار است؛ به عبارتی سرشار از عوام فریبی سیاسی می باشد.

وی بیان کرد: در نظام لیبرالی اصالت بر پایه قدرت است؛ در این نظام ها از مردم هم برای دست یابی به قدرت به عنوان ابزار استفاده می شود و مردم هیچ گاه حق نقد بنیادین از نهادهای قدرت و ثروت را ندارند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی اظهار کرد: حکمرانی ولایی کاملا متمایز از حکمرانی هایی مانند لیبرال دموکراسی است که امروزه ادعای جهانی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha