شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
دفاعیه

حوزه/ دفاعیه دو پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر با حضور اساتید داور حجج اسلام ابراهیم حسینی و قیوم زاده در موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول(س) ساوه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول(س) ساوه، دفاعیه دو پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر با حضور اساتید داور حجج اسلام ابراهیم حسینی و قیوم زاده در این موسسه برگزار شد.

در ابتدا خانم انسی ریسمانچی از طلاب رشته فقه و اصول به تبیین پایان نامه خود با موضوع بررسی مبانی فقهی معاشرت معروف در روابط زوجین پرداخت.

وی بیان کرد: کانون مقدس خانواده مهم‌ترین تجلی‌گاه اصل معروف می‌باشد و خداوند متعال زوجین را به رعایت این اصل، توصیه و سفارش نموده و همواره ایشان را به کسب فضایل در روابط مشترک دعوت می‌نماید و لذا این پژوهش در صدد تشریح مبانی اصل حسن معاشرت بوده و به دنبال آن، تاثیرات فقهی و حقوقی آن را در روابط فیما بین زوجین به تصویر کشیده و نمونه‌هایی از مصادیق این حسن معاشرت را ذکر می‌کند.

در ادامه خانم ملک‌لی، در رشته فقه و اصول به توضیح پایان نامه خود با موضوع آثار تورم در مالیات پولی رایج و نتایج فقهی آن، پرداخت و تاکید کرد: در این پژوهش سعی شده با توجه به تعریفی که حقوقدانان و کارشناسان علم اقتصاد از تورم ارائه کرده‌اند و آن را افزایش غیر متناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته‌اند و با توجه به تبعات منفی و مثبت آن از جمله متضرر شدن گروه‌های کم در آمد و حقوق بگیر و فقیر و سود مند شدن گروه‌های پردرآمد به بررسی آثار تورم در مالیت پول‌های رایج و نتایج فقهی آن بپردازد.

خانم زیبا امینی پاک به عنوان نفر آخر به ارائه پایان نامه خود با موضوع مهمترین شاخصه‌های استکبارستیزی از منظر آیات قرآن با تکیه بر سوره اعراف، پرداخت و با بیان اینکه مفهوم استکبار ستیزی و فرهنگ سازی، از موضوعاتی است که در سلسله تاریخ ادیان ابراهیمی بر آن تاکید شده، اظهار داشت: مستکبران با هر روشی تلاش کرده‌اند تا انسان‌ها را به استثمار بکشند و سختی‌های فراوانی را به آنان تحمیل کنند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس پیامبران الهی در تمامی ادوار، بر اساس رسالت خویش به مبارزه با این بینش و تفکر و رفتار مستکبرانه پرداخته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین شاخصه‌های استکبار ستیزی در قرآن موجود است و وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم برای استکبار شاخصه‌هایی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان به مبارزه با استکبار پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha