سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
تصاویر/  مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در شهر اسفرورین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در شهر اسفرورین گفت: حضرت ابوالفضل (ع) حق جهاد را ادا کرد، در عصر و زمانه ما نیز سردار سلیمانی و شهدای دیگر حق جهاد را ادا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت که در شهر اسفرورین برگزار شد، اظهار کرد: حضرت ابوالفضل (ع) موقعیت ویژه‌ای داشته و انسان بزرگی بودند، حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) فرمودند دو نفر را اگر بخواهیم بگوییم که معصوم نیستند ثابت کردنش کار سختی است، یعنی خیلی مقامشان بالاست که حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زینب کبری (س) هستند.

وی ادامه داد: معصوم بودن درجاتی دارد، افرادی ممکن است در اوج آن درجه باشند، مانند رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار (ع)، برخی‌ها هم ممکن است در این درجه نباشند اما در درجات دیگر عصمت قرار داشته باشند.

امام‌جمعه قزوین عنوان کرد: ابوالفضل (ع) کسی بوده که امام سجاد (ع) در رابطه با ایشان می‌فرماید «کَانَ عَمّنَا العَبَاس نَافِذ البَصِیره»، بصیرت همان حقیقتی است که امروزه دنیای ما محتاج آن است، ما هم محتاج بصیرت هستیم، آدم اگر بصیرت نداشته باشد خیلی چیزها را از دست می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آن کسانی که نتوانستند بین امیرالمؤمنین (ع) و معاویه فرق قائل شوند، بصیرت نداشتند، آن کسانی که قرآن نازل شد اما این‌همه «یا ایها الذین آمنوا» به گوششان نرسید بصیرت نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن هم راجع به کفار و هم راجع به منافقان سخن گفته است؛ در رابطه با منافقان در آیه ۱۸ سوره بقره فرموده «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرجعون»، منافقین چشم‌هایشان کور، گوش‌هایشان کر و زبانشان هم لال است، این‌ها برنمی‌گردند، امید نداشته باشید این‌ها به دامن اسلام بیایند، وقتی آدم چشمش کور بود حقایق را ندید و گوشش کر بود حقایق را نشنید، خود به خود زبانش هم لال می‌شود، یعنی اگر آمدند جلوی چشمش راجع به انقلاب بد گفتند، راجع به امام خمینی (ره) که بنیان‌گذار این نظام بود هر چه خواستند گفتند، راجع به شهدا منفی گفتند، به همه مقدسات توهین کردند و ما هم تماشا کردیم، زبانمان بسته است، این یعنی «بکم»، قرآن می‌گوید منافقین این گونه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۷۱ سوره بقره نیز راجع به کافران می‌فرماید «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ»، کافران هم چشمشان کور است و حقایق را نمی‌بینند، گوششان کر است و این‌همه پیامبر «یا ایها الناس» گفت نمی‌شنوند، اصلاً به گوششان نرسید، اصلاً لیاقت پیدا نکردند که مؤمن شوند و پیامبر به آن‌ها «یا ایها الذین آمنوا» بگوید، خدا راجع به آن‌ها می‌گوید این‌ها عقل ندارند، اینکه آدم بیاید شیطنت کند این عقل نیست.

امام‌جمعه قزوین افزود: امام باقر (ع) فرمود عقل این است که آدم خدای رحمان را عبادت کند و بنده خدا شود، عقل این است که آدم با آن بهشت را برای خود به دست بیاورد اما اگر آدم عقل بندگی نداشته باشد و لیاقت کسب بهشت برای خود نداشت، این عاقل نیست، وقتی امام باقر (ع) این را فرمودند یک نفر پرسید این معاویه که اینقدر زرنگ بود و با زرنگی‌ گاهی امیرالمؤمنین (ع) را زمین‌گیر می‌کرد، این مگر عقل نیست؟ او که دنبال بهشت نبوده، عبادت خدا کسب بهشت است، معاویه که این‌گونه نبوده، اما دیدید که چطور امیرالمؤمنین (ع) را زمین‌گیر کرد، امام باقر (ع) فرمود این منکرات و بدی‌ها شیطنت است، به این عقل نمی‌گویند.

وی تأکید کرد: هنوز هم ممکن است ما آدم‌ها به کسانی که هر حیله‌ای را به کار می‌برند بگوییم عجب آدم زرنگی است، ائمه اطهار (ع) اینها را زرنگ نمی‌دانند، زرنگ آن کسی است که خود را از جهنم نجات می‌دهد، زرنگ آن کسی است که صداقت دارد، حلال و حرام سرش می‌شود، موانع را از سر راه برمی‌دارد و خود را برای دفاع از حرم حاضر می‌کند، در جنگ و دفاع مقدس وظیفه‌اش را انجام داده و می‌دهد، زرنگ به معنای آدم بابصیرت است.

حضرت ابوالفضل العباس (ع) مظهر جوانمردی و بصیرت است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام سجاد (ع) فرمود عموی ما عباس خیلی تیزبین بود؛ ما یک چشم ظاهری و یک چشم باطنی داریم، قرآن به چشم ظاهری ما «عَین» می‌گوید، ما یک گوش ظاهری و یک گوش باطنی داریم، قرآن به گوش ظاهری ما «اُذُن» می‌گوید، ما یک دل ظاهری و یک دل باطنی داریم، قرآن به دل ظاهری ما قلب می‌گوید، به چشم باطنی به جای «عَین»، «بَصَر» می‌گوید، به گوش باطنی به جای «اُذُن»، «سَمع» می‌گوید، به دل باطنی به جای قلب، «فؤاد» می‌گوید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: عَین، اُذُن و قلب هم مربوط به انسان و هم مربوط به حیوان است، هم مربوط به مؤمن و هم مربوط به منافق و کافر است، خدا راجع به منافقین هم فرمود «فی قلوبهم مرض»، پس آن‌ها هم قلب دارند اما فؤاد را به مؤمنین می‌گوید، می‌گوید «وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیْئًا وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد و به شما سمع و بصر و فؤاد داد.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) می‌فرماید حضرت ابوالفضل (ع) صاحب بصیرت بود، چشم ملکوتی داشت، گوشی داشت که پیام غیب را می‌شنید، وقتی کسی این‌گونه شد، باصلابت در ایمان می‌شود، حضرت ابوالفضل (ع) آنقدر در ایمان باصلابت بود که هیچ چیز او را از راه و مرامش باز نداشت و در سخت‌ترین شرایط ایستادگی کرد؛ وی کسی بود که بصیرت داشت و در ایمانش هم باصلابت بود در رکاب برادرش امام حسین (ع) مجاهده کرد.

امام‌جمعه قزوین عنوان کرد: قرآن راجع به مجاهدین حقیقی راه خود فرمان می‌دهد «وَجاهِدوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» یعنی اگر می‌خواهید جهاد کنید حق جهاد را ادا کنید، حضرت ابوالفضل (ع) حق جهاد را ادا کرد، در عصر و زمانه ما نیز سردار سلیمانی و شهدای دیگر حق جهاد را ادا کرد، همه این‌ها که حق جهاد را ادا کردند و شاگرد مکتب اباعبدالله الحسین (ع) بودند، معلمشان حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود، بنابراین حضرت ابوالفضل(ع) بصیرت داشت، در ایمانش صلابت داشت و جهاد در راه خدا را به نحو احسن انجام می‌دهد، خداوند هم آمده یک مقام به مقامات دیگرش افزوده است، آن هم مقام شهادت در راه خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: همه ما حضرت ابوالفضل (ع) را به جوانمردی می‌شناسیم، جوانی چیزی نیست که بخواهیم برای آن قیافه بگیریم و بگوییم ما جوانیم، چون دست ما نیست، روزگار آدم را جوان می‌کند و سپس هم جوانی را از آدم می‌گیرد و پیر می‌شویم، اما در این فرصت جوانی، جوانمردی چیزی است که دست خودمان است، آدم می‌تواند جوانمرد باشد، جوانمردی همین‌طوری به دست نمی‌آید، آدم باید عطش به دست آوردن را داشته باشد و تشنه‌اش باشد تا بتواند دنبالش برود و جوانمردی را به دست بیاورد.

وی اظهار کرد: ما حضرت ابوالفضل (ع) را جوانمرد می‌دانیم، همین‌طوری که نمی‌شود جوانمرد شد، باید در مکتب قرآن، مکتب امیرالمؤمنین (ع)، مکتب فاطمه زهرا (س)، مکتب امام حسن (ع) و مکتب امام حسین (ع) تحصیل کرد، عبادت کرد و اخلاص ورزید، آن‌قدر در راه خدا تلاش کرد که «وَجاهِدت فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: حضرت ابراهیم (ع) آن موقعی که بت‌ها را شکسته بود و دشمنان دنبالش بودند و می‌گفتند چه کسی بت‌ها را شکسته است، حتی آن‌هایی که بت‌پرست بودند و اسم ابراهیم (ع) را هم می‌دانستند اما به جای اسمش می‌گفتند این بت‌ها را یک جوانمردی شکسته است و نامش بر سر زبان‌هاست و به او ابراهیم (ع) می‌گویند؛ جوانمردی او آنقدر بزرگ دیده شده بود که قبل از بردن نام او، جوانمردی‌اش را می‌گفتند.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: این جوانمردی در حضرت ابوالفضل (ع) بسیار می‌درخشید، اگر ما هر چقدر راجع به شخصیت آن حضرت معرفت پیدا کنیم تحت تأثیر جوانمردی او قرار می‌گیریم، یکی از جوانمردی های او این بوده که در خیمه اباعبدالله الحسین (ع) مشغول صحبت بوده، شمر آمد و ابوالفضل و برادرانش را صدا کرد، جوابش را ندادند، چندباره صدا کرد و جواب ندادند، تا اینکه امام حسین (ع) فرمود درست است که او فاسق است، اما جوابش را بده و حضرت ابوالفضل (ع) امر حضرت را اطاعت کرد.

وی خاطرنشان کرد:حضرت ابوالفضل (ع) به شمر گفت چکار داری؟ شمر گفت آمده‌ام به شما امان‌نامه بدهم، حضرت فرمود خدا تو را با امان‌نامه‌ات لعنت کند؛ این وفاداری حضرت ابوالفضل(ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در دوران مذاکرات برجام خیلی جاها بدون اجازه امام جواب دشمن را دادند، اگر بویی از جوانمردی حضرت ابوالفضل (ع) برده بودند جواب آمریکا و هم‌پیمانان او را نمی‌دادند، باید می‌گفتند ما امام داریم، امام باید به ما بگوید؛ جوانمردی ابوالفضل (ع) این‌هاست که ما باید به آن توجه کنیم، جوانمرد یعنی کسی که پای دینش می‌ایستد و عقب‌نشینی نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: خداوند در سوره مبارکه کهف راجع به اصحاب کهف می‌فرماید این جوان‌ها که در مقابل طاغوت زمان خود قیام کردند یک تعداد جوانمرد بودند که به پروردگار ایمان آورده بودند و خدا هدایتشان را افزایش داد و شمع هدایتی برای دیگران شدند.

وی تصریح کرد: ما نیز باید در مکتب حضرت ابوالفضل (ع) جوانمردی را یاد بگیریم، جوانمردی بدون عبادت و تقوا نمی‌شود، ابوالفضل (ع) بصیرت داشت، این بصیرت از کجا می‌آید؟ خداوند در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ» یعنی اگر شیطانی بخواهد در آن‌ها نفوذ و رخنه کند و فریبشان دهد، اینها زود او را می‌شناسند، یعنی آنقدر باطنی نورانی دارند که زود تشخیص می‌دهند.

امام‌جمعه قزوین یادآور شد: از امام سجاد (ع) داریم که در مورد ابوالفضل (ع) می‌فرماید هیچ روزی سخت‌تر از روز امام حسین (ع) در روز عاشورا نبود؛ برای اینکه این مطلب را به مردم بفهماند فرمود روز جنگ احد برای پیغمبر روز سختی بود، برای اینکه عموی پیغمبر حضرت حمزه در آن روز به شهادت رسید، حمزه پشتیبان، حامی و قوت پیامبر بود، در جنگ موته نیز جعفربن ابی طالب به شهادت رسید، آن روز هم برای پیغمبر روز سختی بود، امام سجاد (ع) می‌فرماید اما هیچ کدام این روزها مثل روز عاشورای اباعبدالله (ع) و شهادت ابوالفضل (ع) نبود، برای اینکه آن جا وقتی عموی پیامبر به شهادت رسید دیگرانی بودند که پیامبر را دلداری می‌دادند، اما ابوالفضل (ع) در شرایطی به شهادت رسید که دیگر کسی نبود امام (ع) را یاری کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ابوالفضل (ع) موقعیتی دارد که راجع به آن فرموده‌اند برای عباس نزد خدای تبارک و تعالی منزلت و جایگاهی است که در روز قیامت که همه شهدا جمع می‌شوند، به حال او غبطه می‌خورند، خیلی از شهدا نیز برای جایگاه سردار سلیمانی غبطه می‌خورند، مقامات شهدا هم مراتب دارد اما اگر همه شهدا را جمع کنند، همه آن‌ها به مقام ابوالفضل (ع) غبطه می‌خورند.

وی افزود: ابوالفضل (ع) یک بار طبق رشادت، شجاعت، بصیرت و وفاداری که داشت خدمت اباعبدالله الحسین (ع) آمد و اجازه میدان رفتن خواست، این رسم همه جوانمردان اطراف امام حسین (ع) بود، امام حسین (ع) حتی در شب عاشورا نیز چراغ‌ها را خاموش کرد و به همه اطرافیانش فرمود هر کس می‌خواهد برود، اما نه تنها کسی نرفت بلکه اظهار وفاداری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: تنها کسی که در آن شب تاریک یعنی شب عاشورا برخاست و سخن گفت ابوالفضل (ع) بود، ایشان فرمودند ما یک بار می‌توانیم در رکاب شما جهاد کنیم و کشته شویم، اما ای کاش هشتاد بار می‌توانستیم شهید شویم و دوباره زنده شویم و در رکاب شما جهاد کنیم، ابوالفضل (ع) این‌گونه به امام حسین (ع) اظهار وفاداری کرد، دیگران نیز یکی پس از دیگری آمدند و از امام (ع) خواهش کردند که ما را از خود دور نکن، ما می‌خواهیم با شما باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha