یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مدیریت نظام اوقات

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر گفت: اصلاح در نظام اشتغال باید ابتدا از نظام آموزشی و نخبگانی صورت گیرد و ساعات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها و مدارس اصلاح شود تا جامعه نیز اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با مشارکت انجمن مدیریت اسلامی و دانشگاه قم نشستی با عنوان «مدیریت نظام اوقات» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فر برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر ضمن تاکید بر لزوم توجه به مبانی بحث گفت: با دقت در آیات و روایات اهمیت موضوع بیشتر مشخص می‌شود و پیش فرض های بحث روشن است.

وی افزود: انسان دارای ساحت های مادی و معنوی است، ساحت مادی در خدمت ساحت ملکوتی است که اهداف و اغراض ساحت مادی باید در اختیار و خدمت ساحت معنوی باشد.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه با بیان اینکه غرض از مصارف مادی در جهان رسیدن به ارزش های معنوی است عنوان کرد:نظام خلقت در خدمت نظام انسانی تعریف شده و تحولات شبانه روزی به عنوان یکی از مصادیق و ویژگی های نظام خلقت با ساحت های وجودی انسان در شرایط مختلف ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد:خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به ساعت های مختلف شبانه روز قسم یاد کرده و به آثار و برکات اوقات مختلف اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در ادامه مطرح کرد: تحولات شبانه روز با ساحت های مختلف انسان مرتبط است که شناخت نظام مدیریت اوقات شبانه روز از صلاحیت بشر خارج است و فقط در صلاحیت خالق هستی است.

رئیس انجمن علمی مدیریت حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به الزامات دینی بیان کرد: الزامات دینی در سه موضوع مطرح می‌شود که عبارتند از اهل ایمان،اهل اسلام و اهل یقین ،آنچه دستاوردهای دینی به بشر ارائه می‌کند وقتی است که خیر جامعه دنیوی و اخروی را دارد که در جهت ایمان حرکت کند.

وی اضافه کرد: اهل اسلام کسانی هستند که در چارچوب الزامات فقهی و عبودی حرکت می‌کنند و نهایت خدمتشان عمل به واجبات و دوری از محرمات است که حداقل ترین در دیانت است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه تصریح کرد: در جذب و گزینش اداری تا وقتی که افراد مومن هستند اجازه استخدام از غیر مومنان را نداریم و نباید آن ها وارد نظامات اداری اسلامی شوند چون کارکنان نظام اسلامی هرکدام تجلی کننده ارزشهای اسلامی هستند.

وی افزود: رعایت مستحبات در نظام اداری بسیار مورد تاکید بوده و معتقدیم رعایت مستحبات دارای آثار و برکات فراوانی در عرصه های مختلف مدیریتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تأکید بر اینکه نظام اوقات به عنوان راهبرد است خاطرنشان کرد: نظام اوقات براساس تحولات شبانه روزی متعادل بحث می‌شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام بیان کرد: طبق این حدیث گهربار ساعات در شبانه روز باید به چهار قسمت تقسیم شود که عرصه معنویت در رأس تمامی ساعات است و باید در ابتدای نظام اوقات به امور معنوی پرداخت.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در نظام اداری و سازمانی موفق باشیم باید به نماز اول وقت اهتمام ویژه داشت که باعث الزام ایمانی می‌شود و مدیریت اسلامی موظف است برای بهره وری هرچه بیشتر نیازهای معنوی کارکنان برنامه طراحی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر افزود: این برنامه موجب رشد نیروی سازمانی است که مدیر و مسئولین باید زمان نماز را آزاد گذاشته و ساعت کاری برای آن تعریف نشود.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه عنوان کرد: در بستر تعریف نظام اوقات معنوی نظام اوقات مادی را داریم که حضرت در حدیث به آن اشاره کرده که نظام مادی و ساعت معیشت نباید به ساعات معنوی خدشه وارد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بررسی نظام اشتغال گفت: فعالیت در شبانه روز باید همراه با اقامه نماز اول وقت صبح و طلوع آفتاب آغاز شود و با ذهن و دل خسته وارد روز نشود و در ادامه این خواب قیلوله است که موجب قدرت شب خیزی را قدرت می‌بخشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح در نظام اشتغال باید ابتدا از نظام آموزشی و نخبگانی صورت گیرد و ساعات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها و مدارس اصلاح شود تا جامعه نیز اصلاح شود.

لازم به ذکر است دبیر علمی این نشست حجت‌الاسلام محمد حسین شیخی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha