سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حائری

شیخ هاشم ابو خمسین مجاهد عراقی گفت: از آیت الله حائری به خاطر مواضع تربیتی، عالمانه و خداپسندانه ایشان تشکر می کنیم. مواضعی که در تاریخ حوزه های علمیه ثبت شد و سکوت بسیاری از مراجع را در مخالفت با رهبری جریان صدر توسط مقتدی صدر، شکست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، طی روزهای گذشته حضرت آیت الله سید کاظم حائری در بیانیه‌ای اعلام کرد به علت ضعف جسمانی و عدم امکان انجام مسئولیت های مرجعیت، از این مقام کناره گیری می کند و سفارش کردند که بر همه مومنان لازم است که از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای اطاعت کنند. پس از این بیانیه مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق طی بیانیه ای کناره گیری خود از فعالیت های سیاسی در عراق را اعلام کرد و در بخشی از این بیانیه اش نوشت: «تصور می کنم کناره گیری مرجع (آیت الله حائری) به خواست خودش نبوده و بیانیه صادر شده از وی نیز همین گونه بوده، اما من تصمیم گرفته بودم در امور سیاسی دخالت نکنم و اکنون نیز کناره گیری نهایی و تعطیلی همه موسسات به جز مرقد پدرش، موزه مطهر و موسسه میراث خاندان گرامی صدر را اعلام می کنم.» به دنبال این بیانیه شهرهای مختلف عراق صحنه آشوب و اغتشاشاتی بود که منجر به حدود ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی شد.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام هاشم ابوخمسین مجاهد عراقی به گفت و گو پرداخته است.

حجت الاسلام هاشم ابو خمسین مجاهد عراقی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به دلایل کناره گیری آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت و دوری مقتدی صدر از فعالیت های سیاسی در عراق گفت: در خصوص کناره گیری آیت الله سید کاظم حائری، باید بگویم این اقدام نهایت و انعکاس تواضع و فروتنی ایشان را می رساند. اقدام ایشان درسی برای طلاب و علما بود و این کار در تاریخ جاویدان شد.

وی ادامه داد: ایشان کسی است که با تواضع به مسئولیت شرعی خود عمل کرد و از تمام منصب ها و مسئولیت های خود کناره گیری کرد و تمام نمایندگی ها و دفاتر خودشان را تعطیل و دریافت حقوق شرعی را متوقف تعطیل کردند. این اقدام ایشان همانطور که در ابتدای بیانیه شان آمده به دلیل عدم توانایی و صحت و سلامتی وی برای انجام مسئولیت مهم مرجعیت بوده و در ابتدای بیانیه خود به آیه شریفه «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» اشاره کردند.

ابو خمسین تصریح کرد: آیت الله حائری اعلام کردند که نمی توانند مدیریت مرجعیت را داشته باشند، بنابراین اقدام به کناره گیری از این خدمت شریف کردند. این مرجع بزرگوار به مواضع جهادی وحرکت روشن در مسیر و خط ولایت شناخته شده است و این راهبردی است که از زمانی که یک طلبه، مجتهد و مجاهد در نجف بود در پیش گرفتند.

روحانی عراقی گفت: ما از ایشان می شنیدیم که می گفتند؛ من سرباز سید علی خامنه ای هستم و این سخن مربوط به بیش از ۲۵ سال پیش است. او سرباز اسلام و تشیع است و پیش از این نیز ایشان به مواضع ثابت مقاومت در برابر استکبار، مقاومت در برابر اسرائیل، یاری مظلومان، یاری حزب الله و تمام مظلومین و دفاع از حشد الشعبی و مخالفت با اشغالگران در همه جای عالم و کشورهای اسلامی و از جمله اشغالگران آمریکایی در عراق شناخته شده هستند.

مجاهد عراقی با اشاره به بیانیه اول مقتدی صدر در کناره گیری از فعالیت های سیاسی در عراق گفت: استعفای مقتدی صدر واکنش او به اقدام آیت الله حائری بود. مقتدی صدر معروف به برداشتن قدم های بدون برنامه ریزی و عدم ثبات و حرکت در مسیری نامشخص و مبهم است. حتی شبکه های اجتماعی وابسته به او نیز صفحاتی مبهم است و اکثر مردم نمی دانند، چه کسی جریان صدر را رهبری می کند.

حجت الاسلام ابو خمسین گفت: کناره گیری آیت الله حائری و اظهارات ایشان بیانگر این بود که رهبری مردم نمی تواند از طریق اصل و نسب و خانواده و پول محقق شود، بلکه بایستی مجتهد جامع الشرایط برای رهبری باشد و با این کلمات به همه جهان نشان داد که صفات رهبری در مقتدی صدر نیست.

وی افزود: البته استعفا و بازگشت مقتدی صدر قابل پیش بینی است، چرا که بار اول، دوم و سومش نیست که او از فعالیت سیاسی در عراق کناره گیری می کند و این کار همچنان ادامه دارد.

مجاهد عراقی با تأکید بر این مطلب که مقتدی صدر با سخنان آیت الله حائری باید به سمت ولی امر مسلمین امام خامنه ای بازگردد، ادامه داد: همچنان که آیت الله حائری فرمودند آیت الله خامنه ای قوی ترین، عالم ترین، افضل به مدیریت امت اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی است و مقلدان و پیروان ایشان بایستی از آیت الله خامنه ای تقلید نمایند.

وی با اشاره به شرایط و نا آرامی های اخیر عراق گفت: عراق در شرایط خطرناکی به سر می برد و پیروان صدر در منطقه الخضرا حضور داشتند و عملیات مسلحانه علیه دولت عراق انجام می دادند و دولت عراق نیز منع آمد و شد را اعمال کرد. شرایط به دلیل عدم رهبری واضح اعتصابات به سمت خطرناکی در بغداد و منطقه سبز پیش می رفت.

ابوخمسین ادامه داد: سید مقتدی صدر و پیروانش بسیاری از کانال ها و صفحات اینترنتی وابسته به خود را بستند و سپس بیانیه دوم از دفتر وی مبنی بر عدم استفاده از نام جریان صدر در فعالیت های سیاسی، رسانه ای و شبکه های اجتماعی صادر شد.

روحانی عراقی گفت: اتفاقات خطرناکی در روزهای گذشته در جریان بود و گروه های شبه نظامی مسلح در بغداد به دنبال درگیری با غیر نظامیان، ورود به کاخ ریاست جمهوری و ساختمان نخست وزیری و سرنگونی دولت بودند. برخی از طرفداران صدر با ارتش و حشد الشعبی درگیر شدند و در صورت ادامه این بحران احتمال درگیری جنگ داخلی و جنگ شیعی- شیعی وجود داشت.

این مجاهد و روحانی عراقی در جمع بندی وقایع اخیر عراق گفت: جنگ شیعه- شیعه خواسته دشمنان ما است و از خداوند می خواهیم که به همه بصیرت و تقوا عنایت کند تا از ریختن خون مسلمانان جلوگیری شود. بایستی همه جریان ها و احزاب مزین به اتحاد حسینی شوند، بویژه آنکه در حال حاضر در آستانه اربعین حسینی هستیم و بایستی همه ما آتش اختلافات را خاموش کنیم و برای تعظیم شعائر زیارت میلیونی عظیم اربعین حسینی متحد شویم.

وی در پایان گفت: ان‌شاء الله خداوند اسلام، مراجع عظام ما و مقام معظم رهبری را حفظ کند و از آیت الله حائری به خاطر مواضع تربیتی، عالمانه و خداپسندانه ایشان تشکر می کنیم. مواضعی که در تاریخ حوزه های علمیه ثبت شد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha