یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
پایان نامه "آداب معاشرت در اجتماع از دیدگاه آیات و روایات" دفاع شد

حوزه/ طیبه بابایی از پایان نامه خود با عنوان" آداب معاشرت در اجتماع از دیدگاه آیات و روایات" دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه خانم طیبه بابایی با موضوع "آداب معاشرت در اجتماع از دیدگاه آیات و روایات" امروز برگزار شد.

بابایی در پایان نامه خود آورده است: انسان بر اساس گرایشات مادی و معنوی، ناگزیر از برقراری روابط اجتماعی به‌ وسیله مصاحبت، مرافقت و مجالست با همنوعان خود می‌باشد که صحت و سلامت این روابط در گرو تحصیل آداب و دفع آفات است، آدابی که دین مبین اسلام، بیانگر اتم آن‌ها بوده و تأکید پیامبر مکرم اسلام(ص) بر رسالت خود در تتمیم مکارم اخلاقی و حجم انبوه آیات و روایات مربوط به حوزه رفتارها و آداب معاشرت، حاکی از جایگاه ممتاز اسلام در این عرصه است.

وی افزود: به‌واسطه جایگاه ممتاز و متمایز دین مبین اسلام به‌عنوان بهترین پاسخگوی نیازهای بشر امروزی، انجام پژوهش‌هایی پیرامون شناسایی و معرفی آدابی که در این دین، ارزشمند دانسته شده و در زمره‌ی برنامه‌های تربیتی این آیین در حوزه اخلاق و فضایل قرار می‌گیرد، ضرورتی جدی است. انسان به‌عنوان موجودی اجتماعی نیازمند دریافت برنامه‌ای جامع برای این حوزه‌هاست.

بابایی تصریح کرد: بی‌تردید در طول سالیان بسیاری که پس از ظهور اسلام طی شده، این قوانین و آیین‌ها، کماکان کهنه نگشته و حتی دانشمندان علوم اجتماعی و روان‌شناسی نیز، آن‌ها را موجبات سعادت آدمی و مطابق با علوم روز جهانی پنداشته و به‌کارگیری‌شان را توصیه می‌نمایند، اگرچه غربی‌ها به علت در خطر دیدن نابودی اندیشه‌های خود، کمتر به این امر اعتراف می‌کنند و لیکن برخی از دانشمندان حقیقت‌جو، به استحکام پایه‌های روابط اجتماعی و خانوادگی با تأسی از آموزه‌های اسلام و قرآن اذعان داشته و آن را امری اجتناب‌ناپذیر می‌پندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha