سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
عکس

حوزه/ محمدعلی مجاهدی در مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه با اشاره به بالندگی شعر آیینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شعر عاشورا و شعر مقاومت را دو شاخه تناور این سبک از شعر عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی زلال قریحه در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

تبعیت از فرمان رهبری، انگیزه برگزاری کنگره
مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌ های عمومی استان قم در ابتدای این مراسم، گفت: زمانی که کتاب «تنها گریه کن» وارد بازار نشر شد، تقریظی از مقام معظم رهبری پیرامون کتاب منتشر شد که در آن تعابیر ویژه‌ای پیرامون نویسنده، ناشر و کتاب به کار برده شده بود. سرکارخانم مستشار نظامی نیز که از شاعران آیینی و نیز دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند، ترکیب‌بندی پیرامون مادر شهید معماریان، سرکار خانم اشرف السادات منتظری سرودند و شعر ایشان به استحضار مقام معظم رهبری رسیده بود و ایشان مجدداً تقریظی پیرامون این سروده نوشتند و فرمودند: «بسیار کار درست و به‌جایی کرده‌اند؛ آن بانوی شهیدپرور و آن حماسه، در خور چنین ستایش است. ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم ــ مانند مادر شهیدان زین‌الدّین ــ و در سراسر کشور نیز زلال قریحه‌ شاعران، آثاری بیافریند.» و این تقریظ برای محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استان قم انگیزه ای شد تا کنگره شعری با عنوان «زلال قریحه» برگزار شود.

وی افزود: این کنگره در دو بخش شعر و سرود و نوحه برگزار خواهد شد که حمید رمی در حوزه سرود و نوحه و جواد الهی پور نیز در حوزه شعر به عنوان دبیران اجرایی فعالیت خواهند داشت؛ همچنین باعث افتخار است که استاد مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور نیز به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری این کنگره حضور خواهند داشت و سرکار خانم نغمه مستشار نظامی نیز دبیر علمی این کنگره را بر عهده خواهند داشت.

توکلیان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم که با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم، کاری درخور شان و جایگاه مادران شش هزار شهید استان قم انجام شود و مراسم اختتامیه نیز همزمان با روز تکریم مادران شهید که سالروز وفات حضرت ام البنین علیهما السلام است، برگزار شود. همچنین این رویداد با کنگره شش هزار و نود شهید استان نیز همزمان است و امیدواریم از کمک دست اندرکاران این کنگره، و به طور خاص دبیرخانه کنگره، سپاه علی ابن ابی طالب (ع) و سایر نهاد ها و ارگان‌های فرهنگی نیز در این زمینه بهره مند شویم.

شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است
در ادامه این نشست، محمد علی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور گفت: شعر آیینی امروز، غیور و شورآفرین است و این همان چیزی است که شاید سال های سال از آن غفلت داشته اند. در این شصت سالی که در مسیر شعر آیینی گام برداشتیم، شعر قم ظرفیتی منحصر به فردی دارد که متاسفانه برخی کم اعتنایی‌ها به این قشر ضربه زده است. توقع داشتیم که در چنین جلسه‌ای، نماینده ای از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم حضور داشته باشد؛ در حالی که این کار، از وظایف ذاتی این اداره کل و وزارت ارشاد است و زمانی که مقام معظم رهبری روی مسئله ای تاکید می کنند، دیگر هیچ عذری پذیرفته نیست.

وی اضافه کرد: عدد شش هزار و نود شهید برای یک شهر آن هم مثل شهر قم، کم نیست و خانواده های بسیاری در این جنگ تحمیلی داغدار شدند که حضور ما برای این بزرگواران می تواند احساس همدردی به همراه داشته باشد؛ در حالی که موجودیت این نظام، مدیون فرهنگ عاشوراست و فرهنگ عاشورا نیز اگر تا به امروز ادامه پیدا کرده است، به دلیل وجود شهیدان بلند آوازه‌ای است که در عاشورای سال ۶۱ با آن همه حماسه و فداکاری به میدان آمدند. اینجا مسئله شهیدان و دستور مقام معظم رهبری است و هیچ اهمالی از هیچ مقامی پذیرفتنی نیست و من دوست داشتم که مدیرکل ارشاد در این مراسم حضور داشت و خیر مقدمی می گفت و کمکی در این موضوع داشت.

حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نشانه دغدغه و علاقه آنهاست
پدر شعر آیینی کشور در ادامه تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم و دیگر نهاد های فرهنگی انصافاً در این چند جلسه ای که من حضور داشتم و شاهد بودم، با تمام وجود حضور پیدا کردند که سابقاً اینگونه نبود و این حضور نشانگر علاقه و دغدغه آنهاست.

این شاعر آیینی در ادامه ابراز داشت: شعر آیینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حدی از بالندگی رسید که حتی شعرا و سخن‌شناسانی که چندان به مسائل مذهبی علاقه نشان نمی دادند را به اعتراف واداشت که این دو دهه، دهه های بالندگی و به ثمر نشستن نخل برومند شعر آیینی در کشور است و دو شاخه تناور بیشتر از سایر شاخه ها در آن جلب توجه می کند، شعر عاشورا و شعر مقاومت که هر دو از یک سرچشمه سیرآب می شوند.

دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی کشور همچنین گفت: امروز ما آثاری را شاهد هستیم که نه تنها آن خلاهای ملموس و محسوسی که از نظر محتوایی در شعر آیینی پیش از انقلاب وجود داشت، ترمیم شده است؛ بلکه به لحاظ ساختاری و محتوایی سبقه ماندگاری به خود گرفتند و این آثار توسط شاعران جوان و دغدغه‌مند در قم و سایر استان ها سروده شده است.

محمدعلی مجاهدی در ادامه افزود: این مسئله بسیار مهم است که مقام معظم رهبری اسمی از استان قم و شهدای آن می‌برند و این باید زمینه‌ای برای تلاش نهادهای فرهنگی استان ایجاد کند و من به عنوان کسی که سال هاست در حوزه شعر آیینی فعالیت می‌کنم احساس خطر می‌کنم که این گنجینه‌ای که ما سال هاست برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌ایم و نیروهایی را تربیت کرده‌ایم، از دست برود چرا که امروز اعتباری برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و تربیت نیروهای جوان وجود ندارد. در بسیاری از مناسبت های مختلف و مراسم ها که مسئولیت داوری اشعار را داشتم، دیده ام بسیاری از برگزیدگان این جشنواره ها، شاعران قمی بوده‌اند و این آموزش‌ها برای تربیت شاعران نسل های بعدی نیز باید ادامه پیدا کند.

دیدار های مکرر شهید زین الدین با عارف عامل شیخ جعفر مجتهدی
وی در پایان اظهار داشت: شاید این بعد از شخصیت وجودی شهید زین الدین مغفول مانده باشد ولی این را من شاهد بودم که مجتهدی مدتها در قم ساکن بودند و من از سال ۱۳۴۲ با ایشان افتخار همدمی و معاشرت داشتم و یکی از کسانی که برای دیدن ایشان از هر فرصتی استفاده می کرد، شهید زین الدین بود؛ به گونه ای که به محض آنکه ایشان می آمدند، مرحوم مجتهدی با ایشان خلوت می کردند و عذر بقیه را می خواستند. گاهی اوقات شهید زین الدین غروب از جبهه می آمدند و تا اذان صبح با هم بودند و دوباره با روحیه ای که می گرفتند به جبهه می رفتند. در آخرین دیدار، مرحوم مجتهدی به ایشان فرمودند: آن قراری که با ارباب حضرت سید الشهدا علیه السلام بسته ای، اگر می خواهید تحقق پیدا کند، زمانش الان است و باید عجله کنید..» و آن سفر آخر شهید بود. این خون های مقدس پای انقلاب ریخته شده است. برادران زین الدین نه تنها در استان که بر گردن کشور حق بزرگی دارند و تاکنون نیز نداشته‌ایم که مقام معظم رهبری در مورد موضوعی این چنین تاکید کنند و اولین اتفاق در این حوزه است و اهالی و مسئولین استان قم باید قدر این موضوع را بدانند و در راه تحقق آن قدم بردارند.

در راه برگزاری این کنگره با نهاد همراهی و همکاری می کنیم
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم سعی کرده است که با تمام توان خود در خدمت گسترش و ترویج شعر آیینی باشد و در این کنگره نیز با تمام توان با نهاد کتابخانه های عمومی همراهی و همکاری خواهیم داشت. همچنین در برگزاری کنگره شش هزار شهید استان قم نیز در طرحی به نام «چله بهشت»، به تبیین و ترویج معارف و خاطرات شهدای استان قم خواهیم پرداخت.

همراهی شعر با ملودی و آهنگ در نسل جوان تاثیرگذار است
همچنین حمید رمی، دبیر اجرایی بخش نوحه و سرود کنگره ملی زلال قریحه نیز در پاسخ به سوالاتی پیرامون نحوه برگزاری کنگره گفت: در ابتدا از نهاد کتابخانه های عمومی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم تشکر می کنم و در ضرورت و اهمیت شعر در فرهنگ‌سازی جامعه شاید مهم‌ترین سخن را مقام معظم رهبری گفته اند که فرمودند «گاهی یک بیت شعری که شما می خوانید، از یک ساعت بحث مستدل یک گوینده‌ی ماهر تأثیرش در دلها بیشتر است. خوب، این خیلی ظرفیت بزرگی است» و این تاثیرگذاری شعر وقتی با آهنگ و ملودی همراه شود، اثرگذارتر خواهدشد و این دلیل ضرورت حضور نوحه، تصنیف و سرود در این کنگره است. ما در بخش سرود و نوحه، دو نوع اثر داریم، یکی شعر محور و دیگری ملودی محور است.

گفتنی است که در پایان این مراسم از پوستر کنگره ملی زلال قریحه رونمایی شد.

خبرنگار: بهزاد محمد باقری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha