سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
پزشکی

حوزه/ شناخت اولویت ها و دغدغه های انسان معاصر در زمینه بهداشت و پزشکی بسیار مهم است، باید اولویت سنجی شود تا در مورد آن موضوع خاص که نیاز امروز جامعه هست کار علمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عندلیب امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره فقه پزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد در سخنانی گفت: شناخت اولویت ها و دغدغه های انسان معاصر در زمینه بهداشت و پزشکی بسیار مهم است چرا که مسئله های زیادی می شود مطرح کرد و تالیفات زیادی داشت اما باید اولویت سنجی شود تا در مورد آن موضوع خاص که نیاز امروز جامعه هست کار علمی شود.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از دغدغه های انسان معاصر محیط زیست است و این موضوع بی ارتباط با کار شما طلاب نیست یا مثلا بهداشت روان چرا که موضوع بهداشت و سلامت تنها منحصر به سلامت جسم نیست بله سلامت روح و روان نیز بسیار مهم است و گاهی برخی پزشکان مطرح می کنند که برخی احتیاط هایی که در رساله های عملیه آمده است اگر رعایت نشود فرد مبتلا به وسواس می شود و باید در این موضوعات فکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب تأکید کرد: در مورد تغذیه سالم نیز امروزه بحث های فراوانی وجود دارد چرا که با رشد جمعیت نیاز به تغذیه سالم دوچندان احساس می شود یعنی هم اصل تهیه تغذیه و هم بهداشتی بودن آن مسئله مهمی است و این مسئله پیش می آید که این محصولات تراریخته چه حکمی دارد و اگر برخی متخصصان به مضرات این گونه محصولات اشاره می کنند طبعا مرتبط با کار شما نیز می‌شود که حکم فقهی استفاده از این محصولات چیست؟

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در فقه خب یک بخش تعبدی است و با ادله قرآنی و روایی به آن اشاره می شود و اسراری به فهمیدن فلسفه آن نیست اما همه فقه این گونه نیست و لازم است که در کنار توجه به قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) به کلمات فقها نیز مراجعه شود.

وی گفت: ما در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) مجموعه ای از ادله داریم که با لسان مختلف از همه اینها یک چیز برداشت می شود و آن اینکه شریعت بن بست ندارد لذا از ابتدا خودتان را در این بن بست تصور نکنید بلکه راه حل های گوناگونی پیدا کنید ولو راه حل های درجه دو.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب با بیان آفاتی که در تحقیقات پزشکی وجود دارد گفت: دو تا آفت مهم در همه تحقیقات و تالیفات مرتبط به پزشکی یافت می شود که باید از آن پرهیز کرد، اول آفت روشنفکری به این معنا که ممکن است شخص روشنفکری در مسئله ای به بیان حکمی بپردازد اما یک فقیه وقتی می خواهد از زاویه فقه به آن مسئله نگاه کند نباید دچار روشنفکری شود بلکه باید کاملا صحیح و فقیهانه به مسئله نگاه کند.

این استاد حوزه در تبیین آفت دوم خاطرنشان ساخت: دومین آفتی که در مسیر تحقیقات پزشکی ممکن است انسان به آن گرفتار شود جمود است برعکس آفت روشنفکری و به این معنا که به نظرات سایرین توجهی نکند و تنها به نظر خود اکتفا کند لذا شایسته است که انسان برای جوان امروزی راه حل های فقهی را بیان کند و در عین پرهیز از روشنفکری دچار جمود نیز نشود و البته هر کدام از این آفت ها مصادیقی نیز دارد که در جای خود باید بحث شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: جای دروسی همچون "اطعمه و اشربه" و "صید و ذباحه" در حوزه کم است که این دروس مملو از نکات پزشکی و بهداشتی و مطالبی در رابطه با پیشگیری است و این رشته فقه پزشکی باید گفت که جزء بهترین رشته هاست و نیاز است که به خوبی به آن پرداخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha