دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست اخلاقی

حوزه/ مغفرت و طلب آمرزش برای گناهان و خطاهایی است که انسان مرتکب شده و موجب تیره و تار شدن رابطه انسان با خدا می‌شود که اگر این گناهان زیاد شده و جبران نشود، توفیق به سوی مغفرت و طلب آمرزش از انسان سلب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، آیت ‌الله سیدکاظم نورمفیدی در دومین جلسه اخلاق هفتگی خود که روز گذشته از سوی مؤسسه آموزش عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، با استناد به آیه ۱۳۳ سوره آل عمران «وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ / و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای پرهیزکاران است»، بر پیشی‌گرفتن در مغفرت و طلب آمرزش از گناهان تأکید کرد.

وی افزود: مغفرت و طلب آمرزش برای گناهان و خطاهایی است که انسان مرتکب شده و موجب تار و تیره شدن رابطه انسان با خدا می‌شود که اگر این گناهان زیاد شده، و جبران نشود، توفیق به سوی مغفرت و طلب آمرزش از انسان سلب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان بیان کرد: اگر انسان مغفرت و طلب آمرزش نداشته باشد، گناهان بر روی هم جمع شده و طبق آیه فوق؛ «این افراد روی خدا را نخواهند دید» و مصداق آیه «بَلْ ۜ رَانَ عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ» خواهد شد، مثل این‌که قلب را چرک فرا می‌گیرد.

آیت‌الله نورمفیدی در بیان آیه فوق؛ در تبیین فراز «و جَنَّةٍ عَرْضُهَا» به معنا و مفهوم «جنات» پرداخت و خاطرنشان کرد: مراد از بهشت و جهنم، بهشت و جهنم در همین دنیا است، در همین عالَم هم باشیم، اگر چشم و دلمان بر چیزهایی که معمولاَ کسی نمی‌بیند باز شود، به بهشت و جهنم دست می‌یابیم اما باید به علم یقین رسید.

وی اظهار کرد: بر اساس آیه مورد بحث؛ این بهشت برای پرهیزکاران مهیا شده، لذا همین الان بهشت وجود داشته و ممکن است با اعمال انسان گسترش پیدا کند، چنانچه پیامبر مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) با جبرئیل در شب معراج، در سدرة المنتهی (بهشتی که مأوای انسان است) دیدار کرد.

امام جمعه گرگان در بیان معنای متقین در آیه فوق که می فرماید: «اُعِدّت للمتقین» ادامه داد: تقوا امری قلبی و شأنی از شئونات و جلوه‌ای از جلوه‌های ایمان است؛ لذا هرچه مراتب تقوا بالاتر باشد، جلوه‌های آن نیز بیشتر است.

آیت‌الله نورمفیدی تقوا، توکل و رضایتمندی به قضای الهی را از شئونات ایمان برشمرد و اضافه کرد: تقوا و ایمان امری قلبی است و هرگاه نور آن در دل انسان وارد شود و دل را روشن کند، باید در میدان عمل و خارج هم خود را نشان دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha