چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حرم حضرت معصومه (س)

حوزه/ بنده از حضرت آیت الله جوادی دو مرتبه شنیدم که بیان کردند: من یک کتاب علمی را در خارج قم مطالعه می کنم، فهمش برایم سنگین است؛ اما همان کتاب را در قم مطالعه می کنم و در جوار کریمه اهل بیت (س) هستم، فهم آن برای من آسان می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دهم ربیع الثانی، سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است که به این مناسبت، به گفت و گویی کوتاه با دو تن از اساتید حوزه پیرامون شخصیت آن بانوی بزرگوار پرداختیم.

* حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی، استاد حوزه و نماینده ولی فقیه در کاشان

در ابتدا سالروز وفات و شهادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می کنم.

در زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) آمده است که در سنین کودکی وقتی که در مدینه حضور داشتند، روزی اهل قم به مدینه آمده تا مسائل شرعی را با امام موسی کاظم (ع) مطرح کنند و جواب خود را بگیرند.

وقتی به منزل امام موسی کاظم علیه السلام رسیدند، حضرت در مدینه نبودند و خارج از مدینه حضور داشتند؛ اهالی قم مستأصل شدند که چه کنیم و امام نیستند پاسخ سؤالاتمان را بگیریم؛ حضرت فاطمه معصومه (س) که در آن زمان کودک بودند، سوالات را از آنان را گرفتند و جواب دادند و این بندگان خدا هم برگشتند.

این افراد در مسیر برگشت در خروجی مدینه با امام موسی کاظم (علیه السلام) برخورد می کنند؛ حضرت فرمودند برای چه به مدینه آمده بودید؟ گفتند برای مسائل شرعی خود آمده بودیم و ادامه دادند که حضرت معصومه (س) به سوالات ما جواب دادند؛ حضرت فرمود جواب ها را ببینم؛ امام کاظم (ع) پاسخ ها را ملاحظه کردند و فرمودند: «فداها أبوها / پدرش به فدای او باد»؛ همان تعبیری که پیامبر عظیم الشأن اسلام برای حضرت زهرا (س) به کار بردند، در این نقل، امام کاظم (ع) برای حضرت معصومه (س) به کار بردند.

نکته دوم درباره علم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این است که بنده از حضرت آیت الله جوادی دو مرتبه شنیدم که بیان کردند: من یک کتاب علمی را در خارج قم مطالعه می کنم، فهمش برایم سنگین است؛ اما همان کتاب را در قم مطالعه می کنم و در جوار کریمه اهل بیت (س) هستم، فهم آن برای من آسان می شود؛ یعنی احاطه جود و کرم حضرت معصومه (س) آنقدر است که استعداد و فهم علما را برای مطالب علمی و معارف بالاتر می برد.

افتخاری است برای همه ایرانی ها به ویژه مردم قم که پاره تن امام موسی کاظم (ع) در شهر قم مدفون هستند؛ ان شاءالله از وجود ایشان بیشتر بهره مند شویم.

* حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی، استاد حوزه و کارشناس مسائل تاریخی

یکی از خصوصیات بارز حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) زیارت مأثور ایشان است که این زیارتنامه از امام رضا علیه السلام به ما رسیده است و شامل مطالب بسیار مهمی است.

حضرت امام رضا علیه السلام در بخشی از این زیارتنامه می فرمایند: «فَاِنَّ لَکِ عِنْدَاللهِ شأناً مِنَ الشَأنِ / یعنی تو در نزد خداوند مقام و شأن و منزلت بسیار بزرگی را دارا هستی» و این را نیز باید بدانیم این مقام را خداوند عزوجل به حضرت معصومه (س) داده است.

امام معصوم در جای دیگر درباره این مقام می فرماید: «بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ / به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می گردند».

خصوصیت دومی که در حضرت وجود دارد، این است که ایشان راوی احادیث مختلفی است که از جمله آن احادیث، حدیث متواتر و صحیح منزلت است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به أمیرالمومنین (علیه السلام) در جنگ تبوک فرمودند: «‌أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلاَّ أَنَّهُ لاَ نَبِی بَعْدِی» و حضرت معصومه (سلام الله علیها) یکی از کسانی است که این روایت را برای ما نقل کرده است.

این روایت دلالت تام بر خلافت و وصایت و جانشینی بلافصل أمیرالمؤمنین (علیه السلام) دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    من که دیگه حرفی واسه گفتن ندارم