یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / آیین رونمایی از دوره کامل کتاب صد منزل دل ( شرح کتاب منازل السائرین آیت الله کمیلی خراسانی )

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز به بیان ضرورت و اهمیت اذان در اجرای این فریضه الهی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کمیلی در درس اخلاق خود با اشاره به انواع اذان گفت: دو اذان داریم که یکی برای اعلام وقت و دیگری برای خود نماز است. اگر دو نماز باهم خوانده شود به یک اذان نیز می‌شود اکتفا کرد. ولی اگر هر نمازی در وقت خودش خوانده شود چون یک فاصله‌ای ایجاد شده باید برای نماز دوم هم اذان گفت.

وی افزود: ‌اذانی که در رساله از آن گفت‌وگو می‌شود و باید به آن توجه کرد اذانی است که شخص به صورت زنده می‌گوید. ضمناً اذان‌هایی که در بلندگوهای مساجد یا رادیو، پخش می‌شود برای اعلام وقت است نه برای نماز. البته گاهی نیز در تلویزیون اذان به صورت زنده پخش می‌شود. امام جماعت مسجد ممکن است در راه اذان بگوید یا اذان را واجب ‌نداند و به همان اقامه اکتفا کند. اگر کسی بخواهد نماز جماعت بخواند امام جماعت باید به ترتیب اذان و اقامه را بگوید. و اگر بخواهد به‌صورت فرادی نماز بخواند باید اول اذان و سپس اقامه را بخواند.

این استاد اخلاق گفت: کتاب پرواز در ملکوت تألیف سید احمد فهری، شرحی بر کتاب آداب الصلاة حضرت امام راحل (رض) است. ایشان از دوستان بنده و از ارادتمندان مرحوم استاد سید هاشم حداد (رض) بود و در معیت استاد به مکه مشرف شده بود. علامه طهرانی (رض) نیز در کتاب روح مجرد به ذکر داستانی درباره ایشان پرداخته است. وی در اواخر عمرش امام جماعت زینبیه دمشق بود و مزارش در حرم حضرت امام رضا (ع) است. در این کتاب یک روایت خوبی از حضرت امام رضا (ع) درباره اینکه چرا مردم قبل از نماز، اذان می‌گویند آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین کمیلی در شرح و توضیح روایت گفت: «إِنَّمَا أُمِرَ اَلنَّاسُ بِالْأَذَانِ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلنَّاسِی وَ تَنْبِیهاً لِلْغَافِلِ »؛ مردم به اذان مأمور شدند چون علل و اسرار بسیاری دارد و باید به آن‌ها توجه شود. اول آن‌که کسی که از وقت نماز غافل است با شنیدن صدای اذان به سرعت وضو می‌گیرد و مشغول نماز می‌شود. پس اذان یک مذکر و منبهی است برای کسی که فراموش کرده و غفلت دارد.

وی در توضیح فراز «وَ تَعْرِیفاً لِمَنْ جَهِلَ اَلْوَقْتَ وَ اِشْتَغَلَ عَنْهُ» گفت: مؤذن با گفتن اذان، داخل شدن وقت را اطلاع می‌دهد. عده‌ای از طریق علائمی وقت نماز را تحقیق می‌کنند. در مسجد اعظم کوفه یک ستون بلندی است که شاخص آفتاب را اندازه‌گیری می‌کند. البته لازم نیست فرد به خودش زحمت تحقیق را بدهد. اگر فرد مطمئن است اذان پخش شده از رادیو بر مبنای تحقیق و وقت است به همان می‌شود اطمینان کرد. لازم نیست فرد مسائل مربوط به حمره مشرقیه، غروب شرعی و مسائل دیگر را بداند. لذا امام می‌فرماید: کسی که نمی‌داند وقت نماز شده است یا خیر و از طرفی خودش هم تحقیق نکرده است می‌تواند به اذان شخصی که می‌داند آدم درستی است و بر مبنای وقت شرعی است اعتماد کند. اهل سنت دو اذان دارند. در اذان صبح، دو اذان می‌گویند. از طرف دیگر وقت آن‌ها با اهل تشیع فرق دارد لذا لازم است این جهات بررسی شود.

استاد حوزه علمیه قم در توضیح فراز «وَ یَکُونَ اَلْمُؤَذِّنُ بِذَلِکَ دَاعِیاً لِعِبَادَةِ اَلْخَالِقِ» گفت: کار مؤذن این است که با اذان گفتن خلق خدا را به عبادت آفریدگار دعوت می‌کند. چون مؤذن‌ها در هنگام اذان می‌ایستند و دست‌های خود را بر روی گوش‌های خود می‌گذارند لذا در روایت آمده است: «یَأتِی المُؤَذِّنونَ أطوَلَ النّاسِ أعناقا یَومَ القِیامَةِ»؛ گردن آن‌ها در صحرای محشر بلند است.
وی در توضیح فراز «وَ مُرَغِّباً فِیهَا وَ مُقِرّاً لَهُ بِالتَّوْحِیدِ مُجَاهِراً بِالْإِیمَانِ مُعْلِناً بِالْإِسْلاَمِ» گفت: مؤذن با گفتن اذان مردم را ترغیب می‌کند که یا به مسجد بروند و یا نمازشان را در اول وقت بخوانند. نماز اول وقت خیلی ثواب دارد. مؤذن با گفتن اذان علاوه بر اقرار به توحید دیگران را هم وادار به اقرار می‌کند و ایمان الهی و اسلام را اعلام می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین کمیلی در توضیح فراز «مُؤَذِّناً لِمَنْ یَنْسَاهَا» گفت: آن‌هایی که فراموش کردند با شنیدن صدای مؤذن به دنبال مقدمات نماز و طهارت و نماز می‌روند. هم مؤذن در اذان گفتن مسئولیت بسیار و پاداش الهی دارد و هم این‌که در کلمات اذان اسرار معنوی بسیاری نهفته است که در این جلسه فقط به الله اکبر پرداخته شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha