پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ نشست خبری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم

حوزه/ با بررسی‌های انجام شده نیازمند ۴۰ کتابخانه در قم هستیم، اما در حال حاضر ۲۴ کتابخانه داریم و باید این خلأ را زودتر پر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان در نشست خبری که عصر شنبه در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: سی امین دوره هفته کتاب از امروز آغاز شده است و تا ۲۸ آبان‌ماه ادامه دارد و روز ۲۴ آبان نیز با عنوان «روز ملی کتاب‌ و کتاب‌خوانی» نام گرفته‌ که این روز را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: امروز با توجه به شروع هفته کتاب در یکی از مدرسه‌های استان قم زنگ کتاب‌خوانی نواخته شد و در این راستا کتاب‌خانه امام علی(ع) واقع در محله شیخ‌آباد افتتاح شد که یکی از مجهزترین کتابخانه‌های استان قم است.

توکلیان تصریح کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که ۲۴ کتاب‌خانه عمومی مشغول به‌کار هستند و در مجموع ۱۵ هزار متر فضای فرهنگی مختص به کتاب در قم داریم؛ با بهره‌برداری کتاب‌خانه مرکزی این مقدار به ۱۸ هزار متر مربع تبدیل خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه عمومی ظرفیتی برای ناشنوایان و نابینایان دارد که در کتابخانه امام خامنه‌ای فعال شده و کار تولید کتاب خط بریل از مدت‌ها قبل آغاز شده است.

توکلیان گفت: به همت انتشارات جمکران و دبیرخانه کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم از ۵ کتاب بریل در حوزه دفاع مقدس که به تازگی آماده شده است در مراسم روز تکریم کتاب‌داران در سالن الغدیر کتابخانه امام خامنه‌ای رونمایی خواهد شد.

وی با توجه به فرارسیدن هفته کتاب‌ و کتاب‌خوانی، عنوان کرد: مراسم‌های متعددی در سطح ۲۴ کتاب‌خانه طی این یک هفته برگزار خواهد شد؛ مراسم رونمایی از کتاب «نبرد تک خوان» که با محوریت شهدای دانش‌آموز قم است با حضور نویسنده این اثر در کتابخانه مریم برگزار خواهد شد؛ همچنین مراسم رونمایی از کتاب‌هایی در حوزه کودک در روستای مبارک‌آباد برگزار خواهد شد.

توکلیان افزود: علاوه بر برگزاری نشست‌های کتابخوان با حضور مردم، نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر نیز با مشارکت خانه مطبوعات و با استقبال اصحاب رسانه دنبال شده است و فردا نیز سومین نشست از این سلسله نشست‌ها برگزار خواهد شد.

توکلیان در خصوص آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی استان قم، خاطرنشان کرد: این کتابخانه از ۱۷ اسفند سال گذشته آماده ارائه خدمات بوده است اما باتوجه به یک‌سری مسائل این موضوع رخ نداده و به تأخیر افتاده است؛ در کتابخانه مرکزی استان قم بیش از ۴۰ نوع خدمت به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد و باتوجه به استانداردها در این کتابخانه تنوع‌های خدماتی خواهیم داشت.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم اذعان کرد: در سفری که رئیس جمهور به قم داشتند بحث تکمیل کتاب‌خانه مرکزی به دولت پیشنهاد شد و وزیر فرهنگ و ارشاد نیز این موضوع را شخصا پیگیری کردند؛ پیشنهاد ما این بود که مبلغی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شود، در نهایت ۱۰ میلیارد تومان بودجه از طرف دولت اختصاص داده شد.

وی افزود: تا به امروز بخشی از این بودجه به حساب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز شده و بر اساس آخرین اطلاعی که دارم تا قبل از سفر دوم آیت‌الله رئیسی به قم کل این بودجه اختصاص داده خواهد شد.

توکلیان تأکید کرد: مطابق قانون ما نمی‌توانیم در ساخت و ساز کتاب‌خانه‌ها نقشی داشته باشیم و وظیفه ما تنها در توسعه و تجهیز این مکان‌ها است؛ دستگاه‌های اجرایی باید ساختمان‌ها را آماده کنند تا ما بتوانیم آن‌ها را با استانداردها هماهنگ کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت: استان قم نیازمند ۴۰ کتابخانه عمومی است و ما امیدواریم طی سالیان آینده تعداد کتابخانه‌های استان را افزایش دهیم، استاندارقم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی این مدت توجه ویژه‌ای به وضعیت کتابخانه‌ها داشته‌اند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در پایان گفت: شهر قم در حوزه احداث کتابخانه در فقر می باشد و در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در استان قم عضو کتاب‌خانه‌ها هستند که ۶۲ درصد از آن‌ها را دانش‌آموزان تشکیل داده‌اند؛ برای ترویج فرهنگ کتاب قرار شده طی این هفته ۵۰ درصد تخفیف برای عضویت در کتاب‌خانه‌های قم در نظر گرفته شود و همچنین روز ۲۴ آبان‌ماه نیز عضویت در کتاب‌خانه‌ها رایگان خواهد بود و جرایمی که جهت تأخیر در تحویل کتاب اعمال شده است با توجه به قرار گرفتن در این ایام بخشیده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha