دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزش‌های اخلاقی و همچنین تغییر قوانین مخل امنیت اخلاقی و قوانینی که در تضاد با ارزش‌های اخلاقی است را در ارتقای زیست اخلاقی کنشگران در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه جذاب، پرطرفدار و تاثیرگذار ورزش بسیار ضروری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی تاجبخش مدیر کارگروه ورزش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست الگوی مفهومی اخلاق ورزش به همت گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و با حضور اساتید و متخصصان این عرصه و برخی اعضای کمیسیون های ورزشی برگزار شد، با بیان اینکه پرداختن به مقوله اخلاق ورزش یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که غایت آن رسیدن به تمدن نوین اسلامی است به مقوله اخلاق به‌عنوان جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی، مورد تاکید ایشان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فراوانی استفاده از این دو واژه یعنی «اخلاق» ۲۱بار و «معنویت» و مشتقات آن ۱۸بار در متن نسبتا کوتاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، حکایت از اهمیت این موضوع داشته، به‌نحوی که می‌توان آن را در واقع فرمانی برای «اخلاق گستری» و «توسعه اخلاق و معنویت اسلامی» به شمار آورد.
تاجبخش خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران به ابعاد مختلف آن در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه جذاب و پرطرفداری مانند ورزش توجه جدی نمایند.

وی ادامه داد: روشن است توسعه رشته‌های مختلف ورزشی، بدون رعایت ضوابط و تمهیدات اخلاقی، فروریختن و یا کم‌رنگ‌شدن مبانی و زیرساخت‌های ارزش‌ها و اخلاق در عرصه ورزش را به‌دنبال داشته است.
تاجبخش بیان داشت: از سوی دیگر تولید اصلی صنعت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، همان «رقابت» بین باشگاه ها است؛ رقابت در درون زمین مسابقه و رقابت تجاری که باشگاه‌ها می‌کوشند به سودآوری باشگاه خود بیفزایند. بین این دو نوع رقابت، ارتباطی تنگاتنگ و تأثیرگذاری متقابل وجود دارد و از عوامل اصلی بروز رفتارهای غیراخلاقی در جامعه ورزشی است.

وی بیان داشت: یکی از الزامات اساسی برای برون‌رفت از این وضعیت، شناخت و تبیین «الگوی مفهومی اخلاق ورزش با رویکرد تقنینی» است. این الگو می‌کوشد تا ضمن تبیین صحیح ابعاد مختلف نظری این موضوع (ماهیت، اهداف، سطوح،‌ ذینفعان، کارکردها و ویژگی‌ها) و ارائه راهبردهای کاربردی مبتنی بر راهکارهای عملیاتی و تقنینی، قانوگذاران، متولیان و برنامه‌ریزان ورزشی را در تصمیم‌گیری‌ها و گسترش استانداردهای حرفه‌ای و در نهایت درونی‌سازی ارزش‌ها و هنجارها و رشد اخلاقی نظام‌مند در عرصه ورزش یاری می‌دهد.

تاجبخش همچنین به ذکر متغیرهای شکل دهنده به اخلاق ورزش (زمینه ها، ریشه ها و علل) در حوزه های ساختاری، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین ذکر مهم‌ترین علل ناظر بر کنشگران ورزشی (مربیان، مدرسان، ورزشکاران،‌ داوران، هواداران) که بروز چالش‌ها و آسیب‌های اخلاق ورزش را بدنبال دارد، پرداخت.

وی ادامه داد: اخذ هویت اخلاقی که منجر به رفتار اخلاقی و ایجاد یک نهاد ورزشی اخلاق‌گرا در عرصه عمل گردد، امری پیوسته و تدریجی است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داشته و با بخشنامه، فرآیندها و روشهای آنی و دستوری تحقق نخواهد یافت، به بیان راهبردهای عملیاتی در دو حوزه ناظر بر نهاد ورزش کشور و همچنین حوزه تقنینی (ناظر بر مجلس شورای اسلامی) پرداخت.

مسئول کارگروه ورزش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه قوه مقننه از حیث تصمیم‌گیری‌ها و قانونگذاری‌هایی که انجام می‌دهد در شکل‌دهی به اخلاقیات مردم نقشی جدی و نسبتا پایدار دارد، گفت: وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزشهای اخلاقی و همچنین تغییر قوانین مخل امنیت اخلاقی و قوانینی که در تضاد با ارزشهای اخلاقی است را در ارتقا زیست اخلاقی کنشگران در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه جذاب، پرطرفدار و تاثیرگذار ورزش بسیار ضروری است.

وی گفت: مجلس از نظر تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری می تواند نقش های مهمی در حوزه های وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، آموزش و پرورش و ... دارد.

تاجبخش به عنوان نمونه گفت: در حوزه های مرتبط با رشته های تربیت بدنی باید اخلاق ورزش جز سرفصل های اصلی باشد و اساتید و دانشجویان این زمینه آموزش ببینند.

وی ادامه داد: صدا و سیما در ظرفیت برنامه های پربینده بویژه در حوزه کودکان و نوجوان مساله اخلاق ورزش و همچنین فرهنگ هواداری را در راس برنامه های خود را بیان کند.
تاجبخش بیان داشت: در جام جهانی باید پربینده ترین سایت های ورزش کشور، پیوست اخلاقی داشته باشند و وزارت ارشاد می تواند بحث های خوبی نسبت به این قضیه داشته باشد.

دکتر فلاح از اساتید دانشگاه نیز گفت: ورزش و اخلاق ورزش از مسائل مهم کشور است و باید بیش از این به آن بپردازیم، غفلت باعث شده که ما آسیب هایی را در این فضا بویژه در حوزه اجتماعی داشته باشیم.
وی ادامه داد: نمی توان از جایگاه و اهمیت ورزش حرفه ای در فضای اجتماعی غفلت کرد، در دنیا مشاوران و کمیته های مهم اخلاقی دارند، در کشور ما باید یک همت جدی شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: حرکتی که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ایجاد شد،ه اگر منجر به یک سری قوانین شود، اتفاق های خوبی خواهد افتاد، چرا که در مسائل مربوط به اخلاق ورزش نیاز به فعالیت گسترده تری داریم.

وی توجه به رویکردها و الگوهای مفهومی را در مساله اخلاق ورزش بسیار ضروری دانست.

همچنین در این نشست جمعی از کارشناسان حوزه اخلاق ورزش کشور از فدراسیون های مختلف ورزشی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha