چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فیلم / گزارش نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله العظمی آقا ضیاءالدین عراقی

در نخستین پیش کنگره بین‌المللی آیت‌الله العظمی آقا ضیاءالدین عراقی(ره) بر ضرورت معرفی علما و بزرگان به نسل جوان در راستای شکوفاسازی هویّت تاریخی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، نخستین پیش کنگره بین‌المللی آیت‌الله العظمی آقا ضیاءالدین عراقی(اراکی)، یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ با سخنرانی آیت‌الله درّی نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا علم الهدی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری استان مرکزی (شهر اراک) برگزار شد.

درّی نجف آبادی: آقاضیاءالدین نابغه ای بزرگ بود

آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این نشست با تأکید بر ضرورت معرفی بزرگان و علما به جامعه، گفت: شخصیت های بزرگ تاریخ که منشاء تحولات عظیم بوده‌اند، به جوانان معرفی شوند و برگزاری کنگره آیت‌الله آقا ضیاءالدین عراقی مقدمه ای برای این مهم است.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید خود را در خصوص تبیین تاریخ اسلام و انقلاب توانمند و غنی کنند تا تحریف و توطئه های دشمنان نتواند تاریخ افتخار آفرین ایران را مورد آسیب و هجمه قرار دهد.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: تدوین تاریخ به شکل ساده، با بیانی روان و قابل فهم و گویا یک ضرورت مهم و از تاکیدات قرآن کریم است و شخصیت های بزرگ تاریخ ساز باید برای تقویت هویت جامعه به خوبی معرفی و تبیین شوند.

آیت‌الله دری نجف آبادی اظهار کرد: شخصیت های تاریخی الگوساز و اسوه و چراغ راه آیندگان هستند و با توجه به شرایط امروز کشور، مکتب آنان که درس و پیامدهای فراوانی دارد برای جوانان و جامعه بازتعریف شود.

به گفته امام جمعه اراک، آیت‌الله آقا ضیاءالدین عراقی فقیه برگزیده و عالم برجسته و وارسته جهان اسلام شخصیتی کم توقع، ساده زیست، پرکار، اندیشمند و نابغه ای بزرگ بود که در خانواده ای ریشه دار تربیت یافت و منشاء تحولات عظیم در جهان اسلام شد.

آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی نابغه ای بزرگ در عالم اسلام | شکوفاسازی هویّت تاریخی ایرانی ها با معرفی علما و بزرگان

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: این عالم از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی(ره) و یکی از علمای برجسته اصول است که همانند نگینی در شهر اراک می‌درخشد.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: استان مرکزی همواره مهد پرورش علما و روحانیون نامداری هـمچون شیخ علی ملقب به ضیاءالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی (اراکی) بـوده که در سال ۱۲۷۸ هجری قمری در سلطان آباد در کوی حصار متولد شد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله آقاضیاءالدین به سبب تحقیق در مسائل علمی، اصالت رأی، وسعه معلومات، احاطه کامل به آراء و قدرت استنباط کم نظیر دارای شهرت است.

امام جمعه اراک اعلام کرد: علمای بزرگی چون سید محمد تقی خوانساری، سیدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، شیخ عبدالنبی عراقی، میرزامهدی آشتیانی، آیت الله گلپایگانی و بسیاری از فقها و مجتهدین از جمله شاگردان این عالم بزرگ به شمار می روند.

آیت الله دری نجف آبادی اظهار کرد: اصول پر برکت شخصیت های بزرگ دینی در مدت یکصد سال اخیر بسیار متحول شده و منشاء این تحول وجود شخصیت های بزرگی همچون آیت الله ضیاءالدین عراقی است.

وی ادامه داد: این عالم بزرگ اوایل سال ۱۳۰۸ به سامرا مرکز ثقل طلاب مهاجر و به دارالعلم آن زمان وارد شد که از اساتید ایشان حاج میرزاخلیل تهرانی، آقاسیدمحمد فشارکی و شیخ شریعت اصفهانی را می توان نام برد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یاد آور شد: آیت الله ضیاءالدین عراقی ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و در صحن امیرالمومنین (ع) در باب سلطانی به خاک سپردند.

معاون وزیر ارشاد: معرفی علما و بزرگان شکوفاسازی هویت تاریخی را به دنبال دارد

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سخنرانان نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله آقاضیاءالدین عراق(ره) بود که در سخنانی گفت: نکوداشت بزرگان و اندیشمندان به خصوص در حوزه علوم دینی شکوفاسازی هویت تاریخی جوامع را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تشکیل این محافل و وجود شخصیت های وارسته همچون آیت الله آقاضیاءالدین عراقی، یک مزیت فرهنگی است که باید به نسل جوان معرفی شود، چرا که این‌ مهم از بروز آسیب ها جلوگیری می کند.

آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی نابغه ای بزرگ در عالم اسلام | شکوفاسازی هویّت تاریخی ایرانی ها با معرفی علما و بزرگان

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تکریم عالم، علم و تجلیل از بزرگان از وظایف اصلی مردم و مسئولان است و معرفی بیشتر شخصیت های ممتازی به جامعه علمی چون آقاضیاءالدین که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به استان مرکزی به ایشان اشاره داشتند، امر مهمی تلقی می شود و امید است که تجلیل از بزرگان در استان به سنتی حسنه و الگویی برای کشور بدل شود.

احمدوند یادآور شد: با وجود چنین پشتوانه های محکم و با تدبیر مقام معظم رهبری، کشتی با صلابت فرهنگی و سفینه انقلاب با قوت و صلابت پیش خواهد رفت.

علم الهدی: استان مرکزی سرزمین آفتاب است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا علم‌الهدی، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی دیگر از سخنرانان نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله آقاضیاءالدین عراقی(اراکی) بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از علمای بزرگ مذهب تشیع از جمله امام خمینی(ره)، آیت الله آقاضیاءالدین اراکی، آیت الله اراکی و ... در استان مرکزی متولد و پرورش یافته‌اند و از این رو می‌توان این استان که به سرزمین آفتاب مشهور است را مرکز جهان تشیع عنوان کرد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: منطقه ای که بزرگان دین و جهان تشیع از آن برخاسته اند عراق عجم بوده که نام قدیم استان مرکزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: قرآن کریم تمام خصوصیات تورات و انجیل را داشته و با وجود قرآن نیازی به این کتاب ها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علم‌الهدی تصریح کرد: اگر می خواهیم شرق و غرب متحیر شوند، استوانه قرآن و عترت را باید حفظ کنیم.

فیلم | گزارش پیش کنگره آیت الله آقاضیاءالدین عراقی(اراکی)

مخلص الائمه: استان مرکزی زادگاه ۲۵ درصد مشاهیر کشور است

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی هم در نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله آقاضیاءالدین عراقی(اراکی) گفت: استان مرکزی زادگاه ۲۵ درصد مشاهیر کشور بوده که سرآمد تمامی آنها امام خمینی(ره) است که شخصیت والای ایشان با تمام مشاهیر و مفاخر کشور برابری می کند.

وی ادامه داد: استان مرکزی، سرزمین عالم خیز و فرهنگی است که باید از ظرفیتهای علمی این خطه در جهت تقویت علوم اسلامی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: توجه به مؤلفه هویتی و موجودیت جامعه از جمله مولفه های مهم پیشرفت و توسعه جامعه است و تا هویت نباشد پیشرفت صورت نمی گیرد.

وی اظهار کرد: حوزه علمیه اراک به فرموده رهبر معظم انقلاب مادر حوزه علمیه قم است و شاکله اصلی شخصیت امام (ره) در حوزه علمیه این شهر شکل گرفته است.

مخلص الائمه افزود: بر این اساس حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری تدوین ساختار نظامند و هویتی استان مرکزی با کمک اهل علم و اندیشه در دستور کار قرار دارد که بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگی همچون حوزه علمیه اراک در این مهم برنامه‌ریزی شده است.

آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی نابغه ای بزرگ در عالم اسلام | شکوفاسازی هویّت تاریخی ایرانی ها با معرفی علما و بزرگان

رونمایی از کتاب آیت الله آقاضیاء الدین عراقی(ره)

در پایان این همایش با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و برخی مسئولان استان مرکزی از کتاب آیت الله العظمی آقاضیاء الدین عراقی رونمایی شد.

آقاضیاءالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی (اراکی) سال ۱۲۷۸ هجری قمری در محله حصار سلطان آباد(اراک) متولد و در ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و در صحن امیرالمومنین (ع) در نجف به خاک سپرده شد.

مدرسه علمیه آقاضیاءالدین در خیابان حصار(پاسداران) اراک یادگار این عالم برجسته است که اکنون بیش از ۳۰۰ طلبه در سطوح مختلف علوم دینی در آن تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha