دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام سعیدی

مدیر حوزه‌ علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: همانگونه که در وحدت حوزه و دانشگاه ارزش‌های مشترکی وجود دارد، دشمن مشترک هم به دنبال از بین بردن اهداف و اصول است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابواسحاق سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در چهارمحال و بختیاری درباره تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: به منظور بزرگداشت شهید مفتح ۲۷ آذرماه به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد.

مدیر حوزه‌ علمیه چهارمحال و بختیاری افزود: نقش حوزه در تربیت جامعه اسلامی نقش مهم و اساسی است و حوزه‌های علمیه علیه حکومت‌های فاسد قیام کرده و نقش بعد از انقلاب سنگین‌تر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: رسالت دانشگاه کاوش در حوزه اندیشه‌های علمی است و این وظیفه را دارد که جامعه را به سمت مقاصد اجتماعی، رشد و تعالی سوق دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی بیان کرد: روحانیون و دانشجویان با درک موقعیت حساس و مهم خود نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر افراد ایفای نقش کردند و از همین لحاظ است که بین این دو مرکز آموزشی بین دفاع از اسلام، دفاع از اصول و ارزش‌ها و دفاع از اصل جمهوری اسلامی وحدت ایجاد شد.

مدیر حوزه‌ علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه منظور از وحدت، وحدت در ظاهر نیست بلکه مراد وحدت در اهداف است، افزود: محور وحدت حوزه و دانشگاه دفاع از جمهوری اسلامی است که باید برای تحقق اسلام ناب به عنوان راهبرد اساسی قدم بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی اظهار کرد: امروز می‌توان در جهاد تبیین و محقق کردن بیانیه گام دوم معنای وحدت را به عنوان یک راهبرد محقق کنیم.

حوزه و دانشگاه دشمن مشترک دارند

وی توضیح داد: دشمنان قصد دارند وحدت حوزه و دانشگاه را با مشکل روبرو کنند که این عوامل یکی از موانع وحدت است و همانگونه که در وحدت ارزش‌های مشترکی داریم در دشمن نیز مشترک هستیم که دشمن به دنبال از بین بردن این اهداف و اصول مشترک است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی ادامه داد: اگر حوزه دچار رویکرد بسته شد جلوی پیشرفت تفکرات مطلوب دانشگاه را می‌گیرد و اگر دانشگاه دچار وابستگی شد هرآنچه از غرب خارج می‌شود را مطلوب می‌داند و اجازه جاری شدن تفکر اسلام در دانشگاه را نمی‌دهد.

وی گفت: تصورات کلیشه‌ای دو گروه دانشجو و طلبه یکی دیگر از موانع است که ممکن است همدیگر را متهم به غرب‌زدگی یا عقب‌ماندگی در علم روز بدانند که چنین چیزی نیست و طلبه ما امروز طلبه به‌روز و دانشجوی ما نیز دانشجو معتقد و مذهبی است.

مدیر حوزه علمیه‌ چهارمحال و بختیاری، سیاست‌زدگی در دانشگاه، عدم آگاهی از رسالت خود در عرصه وحدت و ندانستن هدف از خواندن فقه را از دیگر موانع وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: هر دو نهاد حوزه و دانشگاه مبتنی بر نظرات کارشناسان در مباحث وارد شوند یعنی باید دید سهم هر کدام از حوزه‌ها و تخصص محور بودنشان در مسائل چقدر است، به طور مثال حوزه در تربیت نیروی انسانی تخصص و الگو دارد که باید به کمک دانشگاه بیاید.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه فقط در علوم انسانی و اسلامی نیست، بیان داشت: امروز دانشگاه در بسیاری از تکنولوژی‌ها پیشرفت خوبی کرده که می‌تواند در اختیار حوزه قرار گیرد تا طلاب بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از راه‌های وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر حوزه‌ علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که دانشجویان بسیاری با رشته‌های مختلف دانشگاهی وارد حوزه شده اند، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را یکی از راه‌های تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست و اظهار کرد: متأسفانه این بستر به طور کامل فراهم نشده است، البته اسلامی سازی دروس لازم است اما کافی نیست و ذهن دانشجو باید در کنار این اتفاق با مبانی دینی همراه شود زیرا تدریس بسیاری از نظریات غربی‌ها در دانشگاه بر ذهن دانشجو اثر گذاشته و باید به این شبهات پاسخ داد.

برداشتن گام‌های خوب استانی در راستای وحدت

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: در حوزه‌های علمیه استان گام‌های خوبی از قبیل امضاء تفاهم‌نامه ورود مبلغان برای اقامه نماز، پاسخگویی به شبهات و دورهمی‌های دانشجویی، تفاهم‌نامه های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های مشترک و ... در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده است و برگزاری کنگره عالمان دینی نیز در دستور کار است.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha