دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/ جلسه هم اندیشی وحدت حوزه و دانشکاه در اصفهان

جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه استان اصفهان پیرامون مهمترین چالش ها و مشکلات در حوزه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه اصفهان، هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه های استان اصفهان امسال به میزبانی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد؛ در این نشست که اساتید حوزه و دانشگاه و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان حضور داشتند پیرامون مهمترین چالش ها و مشکلات در حوزه وحدت حوزه و دانشگاه بحث و تبادل نظر شد.

 ارتباط، رفاقت و مغتنم شمردن کلاس های درسی راهکار تغییر ذهنیت دانشجویان


انتقال آرامش به فضای دانشگاه ها و دانشجو رسالت حوزویان

در این جلسه علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر استان اصفهان ضمن گرامیداشت شهادت آیت الله دکتر مفتح اظهار کرد: بزرگترین برکت شهادت مفتح، آغاز برقراری ارتباط دانشگاه و حوزه بوده که از این برقراری ارتباط طی سالیان گذشته، دستاوردهای خوبی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه امروز لازم است ما از منظر دانشجو در مواجهه با حوزه های علمیه و روحانیت پیرامون ارتباط دینی سخن بگوییم، گفت: ابتدا باید نخست دانست فرهنگ چیست تا به دنبال چگونگی و چرایی تحقق فرهنگ دینی در عرصه جامعه خاصه فضای دانشگاه ها باشیم.

رئیس دانشگاه هنر استان اصفهان با اشاره به اینکه یک دانشجو از تولد تا حضور در دانشگاه در حقیقت در یک متنی از جامعه رشد می کند که فرهنگ این متن از جامعه را فرا گرفته است، گفت: فرهنگ مجموعه ای از قوانین و سیاست ها، دین و مذهب، سازمان های اجتماعی، هنر، زیبایی و فناوری جامعه است.

وی تصریح کرد: امروز یک جوان از طفولیت تا حضور در دانشگاه با ابزارهایی چون رادیو، تلویزیون، ماشین ها و تکنولوژی ها بزرگ می شود و این ابزارها جزئی از فرهنگ و زندگی آن می شود که غیر قابل جدا شدن است، این درحالی است که اغلب ابزارها از غرب نشأت می گیرد و متناسب با آن، فرهنگ و سبک زندگی خاص خود را به ذهنیت جوان منتقل می کند.

خواجه احمد عطاری یادآور شد: امروز ما باید از رسانه ها به بهترین نحو استفاده کنیم، اگر اجازه بدهیم رسانه و ابزارهای غرب پیام خود را به جوان منتقل کنند، قافیه را باخته ایم، بنابراین لازم است ارتباط روحانیت با دانشجو در این فضای مدرن و پر ارتباط با ابزارها، محدود به کلاس های معارف اسلامی در دانشگاه ها نباشد.

وی افزود: مهمترین شاخصه حوزه های علمیه وجود موج آرامش حاکم بر آن است و انتقال این موج آرامش به فضای دانشگاه ها و دانشجو مهمترین رسالت و شرایط امروز است، بنابراین برای تحقق این مهم باید هرچه سریعتر ارتباط خود را با جوانان برقرار کنیم و آرامش را که پیام اصلی دین است به آنها منتقل نماییم.

 ارتباط، رفاقت و مغتنم شمردن کلاس های درسی راهکار تغییر ذهنیت دانشجویان


در اغتشاشات شاهد اثربخشی گروه های معارف اسلامی در فضای دانشگاه بودیم

در ادامه حجت الاسلام مهدی مستأجران، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: از سختی های گروه های معارف اسلامی در دانشگاه ها ارتباط با همه اقشار، گروه ها و رشته های دانشجویی در دانشگاه است، این در حالی است که اساتید دیگر گروه های درسی، فقط با دانشجویان یک رشته خاص تحصیلی مرتبط هستند، این امر باعث شد که در اغتشاشات اخیر گروه‌های معارف اسلامی به عنوان جبهه اول مواجهه با دانشجو های معترض باشند.

وی با بیان اینکه در ایام اغتشاشات اخیر در فضاهای دانشگاه ها بار دیگر اثربخشی گروه های معارف اسلامی خودنمایی کرد گفت: امروز به همت اساتید گروه های معارف اسلامی در دانشگاه ها بسترهای تبیین‌گری در این ایام فراهم شده است و نباید از اثرات و برکات گروه های معارف اسلامی در فضای دانشگاه‌ها غافل شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان تاکید کرد: شیوه های ارتباطی با دانشجویان در تبیین معارف دینی و ترویج معارف انقلاب اسلامی در قالب های کلاسیک سنتی انجام می گیرد که یک تجدید نظر در این شیوه ها و روش ها لازم است.

وی افزود: امروز جوانان با نگاهی که به شبکه های مجازی و فضاهای اینترنتی دارند، دیگر دارای آن گفتمان عمیق و نگاه ظریف در ابعاد مختلف نیستند،امروز در فضاهای دانشگاهی مباحث گفتمانی برگزار می‌شود، ولی استقبال از دانشجویان به طور عمده صورت نمی پذیرد، چرا که شیوه های ما در تبیین معارف عمدتاً کلامی و فلسفی است که دیگر جوابگوی نیازهای دانشجویان و یا موثر در برقراری ارتباط با آنها نیست.

روی مدل های جدید ارتباطی حوزه و دانشگاه فکر شود

حجت الاسلام مستأجران خاطرنشان کرد: متاسفانه کمتر از شیوه های جدید مبتنی بر حوزه‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی استفاده می کنیم که بسیار در امر برقراری ارتباط و حسن تعاملات موثر است، امروز نباید از نگاه تربیتی غافل شویم متاسفانه حتی در اردوهایی که نیروهای ارزشی نیز برای دانشجویان برگزار می کنند نگاه مربی محور و تربیتی وجود ندارد و از حضور یک روحانی جهت مانوس شدن دانشجو با آن در این اردوها بی بهره هستیم.

وی یادآور شد: چنین به نظر می‌رسد که قرار بود گروه های معارف اسلامی در دانشگاه ها دغدغه تربیتی و ارتباط با دانشجو را برای استقرار هویت دینی داشته باشند، ولی متاسفانه امروز گروه های معارف اسلامی و اساتید آن به اجبار هضم در ریل‌گذاری دانشگاهی و سیستم آکادمیک مبتنی بر مقاله های isi و بین المللی شده اند که این امر باعث فاصله گرفتن از اهداف اصیل تشکیل گروههای معارف اسلامی می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان عنوان کرد: گرچه دفاتر نهادهای رهبری در دانشگاهها به عنوان نمایندگان حوزه های علمیه در فضای دانشگاه ها محسوب می شوند اما طی یک دهه اخیر عملاً ارتباط موثر و مناسبی با حوزه های علمیه برقرار نشده است و این باعث عدم تحقق اهداف همچون هویت دینی و استقرار آن در فضای دانشگاهی است، ما باید روی مدل های جدید ارتباطی حوزه و دانشگاه تفکر و تدبیر کنیم و تدبیر کنیم.

وی در پایان متذکر شد: در حال حاضر پس از ایام اغتشاشات یک فضای گفتمانی خوبی در دانشگاه ها فراهم شده لازم است با همفکری و همراهی حوزه های علمیه و اساتید عضوی در این زمینه اقدامی موثر داشته باشد.

 ارتباط، رفاقت و مغتنم شمردن کلاس های درسی راهکار تغییر ذهنیت دانشجویان


روحانیون فضای ذهنی دانشجویان را تسخیر کنند

در ادامه محمد میرزایی حیدری، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی و دارای دکترای تخصصی میکروبیولوژی از آمریکا بیان کرد: حقیقت آن است که ما تا آخرین سطوح علمی را در فضای غرب گذرانده ایم، اما قلباً اعتقاد داریم که از فضای دانشگاهی چیزی جز سکولار و لیبرال بیرون خواهد آمد و هر آنچه که باعث عاقبت بخیری جوانان، اساتید و دانشجویان میشود در گرو منبرهای علمای دین است .

وی ابراز کرد : ضمیر دانشجویان بسیار پاک است و چنانچه دانشجویان دانشگاه ها به حوزه های علمیه و منبر های علما متصل نشوند، سعادت واقعی آن‌ها رقم نخواهد خورد، امروز رفاقت با جوانان و دانشجویان تنها راهکار جذب آنان است.

این استاد دانشگاه یادآورشد: یکی از راهکارهایی که شخصاً در فضای دانشگاهی از آن بهره برده و موثر می دانم، تشنه علم و دانش کردن هرچه بیشتر جوانان است، فضای ذهنیت دانشجو را باید با علم و پیوند آن با معارف دینی پر کرد تا مانع از ورود هجمه های فرهنگی دشمن شد.

وی متذکر شد: یکی از مشکلاتی که در فضاهای دانشگاه‌ها وجود دارد برگزاری جلسات بصیرتی و تبیینی است که صرفاً طیف های انقلابی و مذهبی در آن شرکت می کنند، ما باید به سمت برگزاری جلسات و عرصه های گفتمان هایی برویم که طیف های خاکستری و یا مخالف در آن حضور جدی داشته باشد، کلاس‌های درس مهمترین عرصه حضور آنهاست، بنابراین اساتید حوزه علمیه و روحانیون امروز باید کلاس به کلاس اقدام به تبیین معارف دینی و ترویج اصول انقلاب اسلامی کنند.

میرزایی حیدری یادآور شد: امروز ما در فضاهای دانشگاهی نیازمند روحانیون جوان، توانمند و موثر در عرصه تبلیغ و ارتباط با جوانان هستیم،ما نباید به هیچ بهانه ای تدریس در کلاس‌های درسی را حتی برای ۱۰ نفر دانشجو از دست بدهیم. امروز حضور روحانیون در کلاس های دانشگاه ها بهترین فرصت جهت برقراری ارتباط با جوانان است، لازمه این حضور صبری بزرگ در برابر انتقادات و شاید زبان منتقد جوانان باشد.

وی در پایان تاکید کرد: باید بدانیم که جوانان ما آنگونه که ما هستیم می شوند، نه آن گونه که ما می خواهیم.

گزارش از سید امیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha