دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست اساتید حوزه علمیه و دانشگاه های استان ، در تالار علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

حوزه/ مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور، گفت: اسلام دین پرچمدار علم و تمدن در جهان بشریت است و هیچ کدام از ادیان دیگر از نظر علمی، قدرت رقابت با دین اسلام را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین زمانی، امروز به مناسبت گرامیداشت هفته «وحدت حوزه و دانشگاه»، در نشست اساتید حوزه علمیه و دانشگاه های استان کرمانشاه با موضوع «جنگ ترکیبی»، در تالار علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، گفت: «حوزه و دانشگاه» دو بال علمی و فرهنگی تمدن نوین اسلامی هستند .

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه را باید در یک نگاه تاریخی به ۵ دوره از صدر اسلام تا امروز تقسیم بندی کنیم، گفت: با تعطیلی دانشگاه تهران در سال ۵۸، اولین جلسه تحت عنوان «وحدت حوزه و دانشگاه» در مدرسه فیضیه تشکیل شد و با گذشت ۴۲ سال از آن زمان تاکنون، شاهد تلاش هایی از جانب حوزه و دانشگاه و برکات زیادی هستیم .

وی در مورد اولین دوره تاریخی «وحدت حوزه و دانشگاه» بیان کرد: دوره اول علم در تاریخ اسلام دوره پایه ریزی بنیادین علم و دانش در جامعه بود که مهمترین و سرنوشت ساز ترین دوره محسوب می شد.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) در زمانی به پیامبری مبعوث شدند که جوامع بشری در جهل بودند و در منطقه ای مبعوث شدند که از عقب مانده ترین مناطق محسوب می شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: «مایکل هارت» در مورد پیامبر(ص) می گوید «من مسلمان نیستم، اما پیامبر کار بسیار شگفتی انجام داد و طی ۲۳ سال عقب افتاده ترین مناطق را با مردمان جاهلش به متمدین ترین جامعه و پرچمدار علم و دانش تبدیل کرد».

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور دو دوره باقی مانده تاریخی اسلام را ابتدا آشتی علم و دین دانست و خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۳۰با حضور بزرگانی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و در رأس آنها امام راحل رونق پیدا کرد و در نهایت دوره پنجم که با ظهور انقلاب اسلامی رسما وحدت حوزه و دانشگاه شروع شد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می دهم در تمامی دانشگاهها در هر استان دبیرخانه دائمی حوزه و دانشگاه تشکیل شود و با تشکیل جلسات ماهانه، استادان و حوزویان بیشتر با هم آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان به مقایسه «حوزه و دانشگاه» پرداخت و بیان کرد: دانشگاهها ویژگی هایی دارند که در حوزه کم رنگ تر است از جمله تحصیل رشته ای که در حوزه این چنین نیست و طلاب همه چیز می خوانند که با توجه به انفجار علم در عصر حاضر خوب نیست.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور در ادامه گفت: دوم تحقیق و پژوهش نویسی که باید روی این مسأله تاکید شود، سوم، کاربردی بودن علم و چهارم، روانی متون درسی، اما در حوزه نیز ویژگی هایی داریم که در دانشگاه نیست، اول علم گرایی به جای مدرک گرایی، دوم انگیزه خدمتی به جای انگیزه شغلی، سوم نبود بازنشستگی در حوزه و چهارم تقدم تزکیه بر تعلیم است.

در پایان این جلسه، پرسش و پاسخ برگزار و به سئوالات و موضوعات مطرح شده، پاسخ های لازم داده شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha