سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مراسم شهادت حضرت زهرا

حوزه/ حضرت زهرا(س) در مسجد خطبه خواندند، خطبه فدکیه اما دفاع از ولایت بود، اگر متن این خطبه بررسی شود همه اش دفاع از ولایت است، ایشان کار سیاسی کردند، بصیرت افزایی کردند، جهاد تبیین کردند اما هیچ جوابی از سوی مردم به ایشان داده نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین شب از سوگواری شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها با حضور جمعی از اساتید، فضلا، طلاب و عموم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مومنی و مداحی حاج حسن مالکی نژاد و شعرخوانی مرتضی حیدری آل کثیر در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در این مراسم در ادامه بحث های شب گذشته خود به تبیین اهمیت و جایگاه سیره صدیقه طاهره(س) و لزوم الگوپذیری از آن حضرت در عرصه های مختلف پرداخت و گفت: زندگی حضرت زهرای مرضیه(س) در ابعاد مختلف قابل بحث است از جمله رابطه آن حضرت به عنوان یک همسر نمونه برای امیرالمومنین(ع) و یا ارتباط آن حضرت با پدر بزرگوارشان حضرت نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان یک دختر نمونه، اما آنچه امشب از آن بحث می کنیم بحث تربیت فرزند آن حضرت است.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: بهترین الگو، سبک زندگی معصومین(ع) و بهترین قانون، قرآن کریم است و هرچه غیر این باشد؛ باطل بوده و هیچ ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: در همه این ابعاد زندگانی حضرت زهرای مرضیه(س) قابل الگو پذیری برای همه ماست و این اسوه و الگو بودن نیز هیچ وقت کهنه و فرسوده نخواهد شد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: زهرای مرضیه(س) هیچ گاه باری روی دوش امیرالمومنین(ع) نگذاشت بلکه باری از دوش آن حضرت نیز برمی داشتند و امیرالمومنین(ع) هرگاه به فاطمه زهرا(س) نگاه می انداختند قلب مبارکشان آرام می گرفت و این زن و شوهر مسکن الفواد همدیگر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در ادامه سخنان خود به تربیت فرزند و اهمیت و جایگاه مادر در این عرصه پرداخت و گفت: نقش تربیت حضرت زهرای مرضیه برای فرزندانشان نیز قابل توجه است، عمده تربیت به نوعی به عهده مادر است و خدای متعال این روحیه را به مادران داده است و پدر کمک کار مادر است و زهرای مرضیه سلام الله علیها در این عرصه نیز برای همه ما اسوه و الگوست.

سخنران این مراسم گفت: یکی از موارد جدی جامعه امروز حضور خانم‌ها در اجتماع و بحث تربیت فرزندان است خانم‌ها باید بدانند که نقش تربیتی پدر برای تربیت فرزند موثر است اما نه به اندازه مادر اگر قرار است منطق را بر خانه حاکم کنیم، کسی که نقش مهم و موثر دارد، مادر است مهر و محبت و عشق و عاطفه‌ای که خداوند در وجود یک زن قرار داده باید هزینه شود برای تربیت نسل آینده.

وی افزود: ایثار و فداکاری این خاندان از دیگر عرصه های الگو بودن برای ماست، زمانی که روزه می‌گیرند و سائلی می‌آید غذای خودشان را به سائل می‌دهند این ازخودگذشتگی باعث می‌شود کریم اهل‌بیت در این خانه رشد کند وقتی می‌بینند مادر نسبت به نماز به‌ویژه واجبات توجه دارد، زینب کبری(س) تربیت می‌شود که حتی در شام غریبان هم نافله شبش ترک نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی گفت: . ایشان در حال خوشی نیز خدا را، انفاق و عبودیت خدای متعال را از یاد نبردند، در شب عروسی پیراهن را به سائل اعطا کردند از طرفی شب عروسی تا صبح همراه امیرالمومنین(ع) با خدا مناجات کردند، ما اگر نقش‌هایی را که حضرت زهرا(س) ایفا کردند، بررسی کنیم متوجه می‌شویم برای زندگی امروز ما می‌توانند به‌عنوان اسوه و الگو مطرح باشند.

وی گفت: مورد بعدی درباره شخصیت اجتماعی حضرت زهرا(س) است، ایشان در جامعه حضور پیدا کرده، دفاع کرده، کار سیاسی و اجتماعی انجام داده اما ویژگی‌های زنانگی خود را از دست نداده است.

این استاد حوزه تاکید کرد:ایشان در زندگی مشترک خود یکبار درخواستی از حضرت علی(ع) نکردند و باری به دوش ایشان نگذاشتند، گذشته از آن که با هم عاشقانه زندگی می‌کردند. حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) عاشقانه به هم محبت می‌کردند.

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: امیرالمومنین علیه السلام می فرمود وارد خانه که می شوم و نگاهم به حضرت زهرا سلام الله میفتد، غم ها از دلم بیرون می رود، خانم ها بدانند اینگونه باید با همسرانشان در تعامل باشند، ایشان ۹ ساله بود که ازدواج کرد و ۹ سال هم در زندگی حضرت علی علیه السلام بود، یکبار باری به دوش ایشان نگذاشت، تاریخ چنین چیزی ندیده، یک مورد فقط در جریان انار بوده که آن هم به اصرار حضرت علی علیه السلام بود، یک بار لب باز نکردند که علی جان فلان چیز را بخر، عاشقانه با یکدیگر زندگی می‌کردند.

وی گفت: جهاد بر زنان واجب نیست مگر در جایی که دفاع از امام زمان باشد و کسی نباشد که از جان امام زمان دفاع کند که در آن هنگام بر زنان نیز واجب می شود، حضرت زهرای مرضیه(س) در دفاع از ولایت و امام زمان خویش بیکار ننشستند و در این راه نیز جان خود را نثار کردند که این برای همه ما الگو سرمشق است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی گفت: حضرت زهرا(س) در مسجد خطبه خواندند، خطبه فدکیه اما دفاع از ولایت بود، اگر متن این خطبه بررسی شود همه اش دفاع از ولایت است، ایشان کارسیاسی کردند، بصیرت افزایی کردند، جهاد تبیین کردند اما هیچ جوابی از مردم به ایشان داده نشد.

وی افزود: وی با اشاره به اخلاق تربیت فرزند در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها، خاطرنشان کرد: کسانی که توان تربیت نسل آینده را دارند زنان هستند و خداوند مسئولیت سنگین تربیت فرزند را به عهده بانوان گذاشته است و به همین منظور پیامبر(ص) کار در منزل را بر عهده حضرت زهرا سلام الله علیها و کار بیرون از منزل را بر عهده امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند.

این کارشناس مذهبی در پایان سخنان خود گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در تربیت فرزندان اهتمام جدی داشتند، بر اساس آموزه های ارزشی و الهی توانستند در زندگی فرزندانی چون امام حسن و حسین و زینب(علیهم السلام) را تربیت کنند و در نهایت این که حضرت زهرا(س) در کنار امیر المومنین(ع) الگوی عملی و رفتاری برای فرزندان خود بودند.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این مراسم حاج مرتضی حیدری آل کثیر با خواندن اشعاری در مدح و منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها یاد و خاطره یگانه بانوی جهان اسلام را گرامی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha