شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ دیدار وزیر علوم با دکتر عباسی ریاست جامعه المصطفی العالمیه

حوزه/ ایجاد سازکار دقیق و جامع برای بهره گیری از ظرفیت های پژوهشی نخبگان و اساتید دانشگاهی و بر همین اساس، حمایت مالی و معنوی از آن ها یک ضرورت برای وزارت علوم به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وزیر علوم اخیراً وعده ای داده که در عین حال که امیدبخش است می تواند در جای خود قابل تأمل نیز باشد. دکتر محمدعلی زلفی گل اعلام داشته است: "برای اساتیدی که در ۴ سال اول استخدام‌شان هستند سالی ۶۰ میلیون تومان کمک هزینه پژوهش برای رشته‌های علوم طبیعی و ۶۰ میلیون تومان هم برای رشته‌های علوم نظری پرداخت شود. "

این که مقام عالی وزارت، دغدغه جدی حمایت از فعالیت پژوهشی اساتید جوان دانشگاهی را دارد، فی نفسه امری خوب و ارزشمند است اما مهم تر آن است که این حمایت های مالی چنان هدفمند و بجا باشد که خود زمینه ی یک رقابت سالم میان اساتید تازه جذب شده را در زمینه انجام پژوهش های اولویت دار در کشور فراهم کند و گرنه همچون گذشته تخصیص این قبیل مبالغ می تواند منجر به هدررفت منابع شود و این سخن در وضعیت فعلی اقتصاد کشور معنا و مفهومی یأس برانگیز به همراه دارد.

به دیگر سخن، ایجاد ساز و کار دقیق و جامع برای بهره گیری از ظرفیت های پژوهش نخبگان و اساتید دانشگاهی و حمایت مالی و معنوی از آن ها بر اساس خروجی طرح ها و برنامه ها، از جمله مهم ترین بایسته ها در این باره است که لاجرم دکتر زلفی گل و همکارانشان واقف به این مسأله هستند اما افکار عمومی انتظار دارد که در مقام عمل نیز این دغدغه جاری و ساری باشد، به نحوی که کلیت جامعه ایران از ثمرات این پژوهش ها و تحقیقات منتفع گردد و این ها منجر به رفع یا کاهش معضلاتی در حیطه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شود.

اتفاقاً از سوی دیگر تحقق این هدف می تواند به رشد اقتصادی کشور از منظر تقویت اقتصاد دانش بنیان بسیار کمک کند، چه آن که پژوهش های علمی و کاربردی که اساتید جوان و دغدغه مند، متولی انجام آن ها هستند، ظرفیت بزرگ و ارزشمندی برای کشورمان در مسیر رشد و تعالی علمی و فناوری به شمار می رود.

امید آن که در سال های آتی شاهد به ثمر نشستن تحقیقات و پژوهش های اساتید جوان و دغدغه مند کشورمان در دانشگاه های مختلف و دیگر مراکز آموزش عالی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha