دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام الله رضا اکبری امام جمعه شهرستان سنقر کلیایی

حوزه/ امام جمعه شهرستان سنقر کلیایی گفت: شهادت شهید نواب صفوی به خاطر تفکرات متحجرانه خواص بی بصیرت اتفاق افتاد.

حجت الاسلام الله رضا اکبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمانشاه، به مناسبت سالگرد شهادت شهید نواب صفوی، گفت: عدم دخالت بعضی از بزرگان دینی در آن زمان، به حکومت جائر جرأت اعدام فداییان اسلام را داد.

وی با بیان اینکه قبل از اقدام حکومت به شهادت فدائیان اسلام، اول با تحریک خواص بی بصیرت آنها را با چوب و چماق از قم اخراج شدند و به تهران رفتند، گفت: حکومت وقتی فدائیان اسلام را بی پشتوانه دید، این جنایت بزرگ را انجام داد.

امام جمعه شهرستان سنقر کلیایی اظهار کرد: خواص و متدینین نباید بگذارند تاریخ تکرار شود؛ متأسفانه در اغتشاشات اخیر هم برخی از خواص مردود شدند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر که تمام دشمنان انقلاب و اسلام در یک جبهه در مقابل جمهوری اسلامی ایستادند، خاطرنشان کرد: هتاکان با آتش زدن قرآن و جسارت به پیامبر اسلام(ص)، پلیس را با ماشین زیر گرفته، آمبولانس آتش زده و به مسجد و حسینیه جسارت کردند، لکن بعضی از خواص فقط نگاه کردند و برخی هم با مخالفین همنوا شدند.

وی در پایان گفت: این درد و رنج در تاریخ ثبت خواهد شد و افراد در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسین IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    49 1
    آشیخ! «عرصه سیمرغ نه جولانگه توست»؛ شما در جایگاهی نیستی که درباره مرجع علی‌الاطلاق جهان تشیع، حضرت آیةالله‌العظمی حاج سیدحسین طباطبایی بروجردی اعلی‌الله مقامه‌الشریف، اظهار نظر کنی. حد خود را بشناس و اگر به جوانب مسئله‌ای علم و احاطه لازم را نداری، بی‌جهت نظر نده. حداقل به این نکات و سؤالات مهم، فکر کن: 1. شهید نواب صفوی به عنوان یک طلبه مسلمان شیعه، مجتهد بود یا مقلد؟ الحمدللّه تاکنون کسی ادعا نکرده که او مجتهد بوده است؛ 2. با فتوای کدام مرجع تقلید، به مبارزه مسلحانه با رژیم وقت پرداخت؟ 3. مجتهد جامع‌الشرایطی مانند امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌ علیه، که قطعاً و یقیناً در همه‌ ابعاد علمی و معنوی بسیار بالاتر از شهید نواب بودند، به احترام حفظ حریم مرجعیت، تا زمان حیات مبارک مرحوم آیةالله‌العظمی آقای بروجردی قدس‌‌الله نفسه‌الزکیه، دست به قیام نزدند؛ چرا شهید نواب همانند امام راحل قدس‌سره‌الشریف با مرجع زمان خود هماهنگ نبود؟ 4. وقتی طلبه‌ای برخلاف نظر زعیم حوزه‌های علمیه اقداماتی انجام می‌دهد، شما انتظار داری مرجعیت شیعه، مأموریت الهی خود را فدای اقدامات خودجوش طلاب نمایند؟ 5. نکته مهم و پایانی این است که سؤالات و مطالب پیش‌گفته، نافی مقام شهید نواب عندالله‌ العلیم الخبیر نیست و صرفاً در نقد نظرات افرادی که در دفاع غیرعالمانه از آن شهید، از حفظ حریم مرجعیت غافل می‌شوند، بیان شد. والله اعلم.
    • ممکن الخطا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 22
      آدمی در هر مرتبه ای حتی مرجعیت امکان خطا دارد. سیمرغ سیمرغ نکنید. در اول رساله های عملیه نوشته و می نویسند که از شرایط مرجع عدالت است، یعنی مرتکب گناه نشود، اگر احتمال گناه نیست این اشتراط برای چه هست؟ خداوند مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را رحمت فرماید.
    • عدم امکان اجازه رسمی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 22
      در مقام امر به معروف و نهی از منکر زید هم قیام کرد، امام صادق علیه السلام در مقام دفاع از زید فرمود اگر موفق می شد کار را به ما واگذار می کرد. اصلا وقتی مرجعیت در موقعیت امکان اجازه نیست، استجازه رسمی چگونه ممکن است؟
    • ؟ IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 7
      علی الاطلاق یعنی چه؟ در زمان آیت الله بروجردی رحمة الله علیه، آیت الله حکیم هم مرجعیت داشتند. «پس از درگذشت میرزا محمدحسین نائینی (۱۳۱۵ش)، برخی مقلدان او به سید محسن حکیم رجوع کردند و پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی (۱۳۲۵ش)، مرجعیت او تثبیت شد. سید محسن حکیم پس از درگذشت بروجردی در سال ۱۳۴۰ش، شهرت بیشتری به‌دست آورد.[۱۱]»
    • تایید مجتهد IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      0 16
      از اقدامات مهم سیاسی امام در دهه 30، فعالیت ایشان برای نجات جان چهارتن از اعضای مهم گروه فدائیان اسلام، از جمله نواب صفوی از حکم اعدام بود. فدائیان اسلام که به اتهام ترور چند تن از عوامل سرسپرده دربار و انگلستان در آذرماه سال 1334 دستگیر شده بودند پس از تحمل شدیدترین شکنجه ها در دی‌ماه آن سال در یک دادگاه فرمایشی نظامی به اعدام محکوم شدند. تلاش امام خمینی برای نجات آنها می تواند چند دلیل داشته باشد.(حمید روحانی، بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، تهران 1360، انتشارات دارالفکر) اولاً: کسانی که توسط فدائیان اسلام معدوم شده بودند همه از عوامل سرسپرده و خائن به مملکت به شمار می رفتند. ثانیاً: این ترورها مورد تأیید صریح آیت‌الله کاشانی مجتهد جامع الشرایط آن زمان بود. از این رو فدائیان اسلام مجوز شرعی لازم را نیز داشتند.
    • به «؟» IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      6 0
      بزرگواری که نوشتید: «علی الاطلاق یعنی چه؟» عنایت دارید که کلمات، دو معنا و مفهوم «لغوی» و «اصطلاحی» دارند. در بحث مرجعیت، وقتی از کلمه «علی‌الاطلاق» استفاده می‌شود، معنای لغوی آن منظور نیست، بلکه اصطلاحاً یعنی مرجعیت عام شیعه در یک شخصیت بزرگ تبلور یافته است؛ به نحوی که وقتی از مرجعیت سخن گفته می‌شود، اذهان همه ابتدای به ساکن متوجه آن شخصیت عالی‌قدر و مرجع بزرگ می‌گردد. بنابراین، مراد از عنوان و تعبیر «علی‌الاطلاق» این نیست که هیچ شخص و شخصیت محترم و بزرگوار دیگری غیر از مرحوم آیةالله‌العظمی بروجردی قدس‌سره مرجعیت نداشته است، کما این‌که در خود ایران نیز در همان زمان مراجعی مانند آیةالله‌العظمی سید محمد حجت کوه‌کمری قدس‌سره، مقلدانی در اقصی نقاط داشتند، اما مرجعیت عام به نحو اطلاق، بی‌تردید در حضرت آیةالله بروجردی تعین یافته بود و این موضوع از مشاهده سلوک دیگر بزرگان در برابر ایشان به وضوح آشکار است. حضرات آیات حکیم، حجت، شریعتمداری، خویی، گلپایگانی و امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیهم، با این‌که کم و بیش مقلدانی داشتند، در عین حال همگی نهایت ادب و احترام و تبعیت از تصمیمات و مواضع آیةالله‌العظمی بروجردی قدس‌سره را نشان می‌دادند. فتأمل!
  • فاطمی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    32 0
    حضراتی که با عناوین ممکن الخطا و عدم امکان اجازه رسمی، تلویحاً برای مرجع عالی‌قدری چون مرحوم آقای بروجردی رحمةالله‌علیه احتمال خطا متصور شده‌اید، اگر همین احتمال خطا را برای مرحوم نواب هم قائل باشید، مشکلی پیش نمی‌آید!! مسئله این‌جاست که غبار تعصبات سیاسی بر ذهن تحلیل‌گر سایه افکنده و مانع از شفافیت دیدگاه می‌شود. عنایت داشته باشید که: مرحوم شیخ مؤسس، آیةالله‌العظمی حائری رحمةالله‌علیه، حوزه هزارساله قم را احیا کرد و در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شد و گرچه همان‌موقع نیز برخی به ایشان اصرار می‌کردند دربرابر رضاخان قیام کند، آن مرجع بصیر، وظیفه الهی خود را در آن شرایط خطرناک احیای حوزه و حفظ کیان اسلام می‌دانست. در ادامه راه ایشان نیز مرحوم آیةالله‌العظمی بروجردی رحمةالله‌علیه تثبیت دستاوردهای مرحوم حاج شیخ و نظام‌مند سازی حوزه را در دستور کار خود قرار داد و و این حوزه قویم و قدیم را به شکوفایی رساند. شما مطمئن باشید اگر بصیرت و تیزبینی این دو مرجع عالی‌قدر شیعه نبود، پهلوی اول و دوم به راحتی حوزه‌های علمیه را به انزوای مطلق می‌کشاندند. اگر امام راحل در دهه چهل توانست قیام نماید، به برکت بازوان پرتوان روحانیت پرورش‌یافته در همین حوزه بود. آیات شهید: غفاری، سعیدی، بهشتی، مطهری، مفتح، باهنر، قاضی طباطبایی، مدنی، دستغیب، صدوقی، اشرفی اصفهانی و آیات مرحوم مشکینی، منتظری، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی، یزدی و... همه به برکت احیا، حفظ و شکوفایی حوزه‌های علمیه با هدایت‌ها و مرجعیت مرحوم حائری و مرحوم بروجردی، توانستند به یاری امام خمینی شتافته و در اقصی نقاط کشور ضرورت و اهداف نهضت اسلامی را در بین آحاد جامعه تبیین نمایند. اگر فارغ از تعصبات، فقط و فقط در حکمت سکوت و حتی همراهی و تبعیت امام راحل از مرحوم آیةالله‌العظمی بروجردی تأمل کنیم، درک و تحلیل مسئله راحت‌تر می‌شود. یادمان نرود که مرحوم امام حتی در ادامه این مسیر و در اوج تظاهرات و قیام مردمی در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه نیز اجازه اقدامات مسلحانه را ندادند. فتأمل!
  • به «عدم امکان اجازه رسمی» IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    30 0
    این آقای امام جمعه انتقاد کرده که «عدم دخالت بعضی از بزرگان دینی (بخوانید مرحوم آیةالله بروجردی) در آن زمان، به حکومت جائر جرأت اعدام فداییان اسلام را داد». سخن در این‌جاست که چطور امثال ایشان برای مرحوم شهید نواب نیازی به کسب اجازه یا حتی هماهنگی با مرجعیت دینی قایل نبوده اما همزمان حمایت از وی را وظیفه مرجعیت می‌دانند و از عدم حمایت انتقاد می‌کنند؟!! بزرگواری که قیام حضرت زید سلام‌الله‌علیه را مثال می‌زنی، آیا امام صادق علیه‌الصلاة والسلام به حکومت جائر وقت نامه نوشتند برای شفاعت و به شهادت نرساندن حضرت زید؟ آیا لشکر فرستادند برای حمایت؟ فرمایش حضرت امام معصوم علیه‌السلام، حکایت از اخلاص و نیت خیر شهید زید دارد نه لزوماً حمایت و دفاع از اصل قیام ایشان. والله اعلم
    • . IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 0
      اصلا خود شهید نواب در پاسخ به اشکال (چرا آقای بروجردی اقدام نمی کنند. قریب یا شبیه به این مضمون) می گویند، او افسر است من سربازم، و سرباز باید در صدر مخاطره باشد. (عین تعبیر شهید به خاطر ندارم)
  • . IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    27 0
    مرجع عظیم الشان جهان اسلام آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی رضوان الله تعالی علیه