جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بنایی

حوزه/ نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید کانون نویسندگان قم، در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین بنایی گفت: توسعه و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی کانون نویسندگان قم و نیز بهبود کمّی و کیفی دوره‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های مجازی در سطوح مختلف و توجه به موضوعات روز مورد نیاز هنرجویان را در دستور کار داریم.

کانون نویسندگان قم با بیست وپنج سال‌ سابقه در امر آموزش و تربیت نوقلمان گام‌های استوار و ارزشمندی را در جهت تقویت و تربیت افراد فرهیخته در حوزه نویسندگی برداشته است و با برگزاری سی و چهار دوره کلاس‌های آموزشی در تمام فصول سال در طی ربع قرن توانسته نقش مهمی در ارتقای جایگاه اصحاب قلم و فرهنگ استان قم ایفا نماید. کانون نویسندگان قم هم اکنون در حال برگزاری سی و پنجمین دوره این کلاس‌ها در ترم دوم سال تحصیلی جاری می‌باشد.

به همین منظور اعضای هیئت موسس و اساتید فرهیخته کانون نویسندگان قم گرد هم آمدند تا پس از پایان سی و چهارمین دوره کلاس‌های کانون، طی جلسه‌ای به بررسی کم و کیف کلاس‌ها و آموزش‌های کانون بپردازند و نظرات و راهکارهای موثر خود را برای ارتقای کیفی آموزش‌ها و هدفمند کردن آن‌ها و افزایش انگیزه هنرآموزان به شرکت در دوره‌های آموزشی کانون بیان نمایند و راهکارهای خود جهت توانمندسازی فعالیت‌های این مجموعه برای دوره‌های آتی را ارائه کنند.

در آغاز جلسه هادی ربانی عضو هیئت مدیره کانون گفت: کانون نویسندگان قم از سال ۱۳۷۷ رسما فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون در چند محور مختلف فعالیت داشته که یکی از محورهای فعالیت آن در حوزه آموزش بوده است.

وی افزود: درحوزه آموزش تاکنون سی و چهار دوره آموزشی برگزار شده که در این دوره‌ها، کلاس‌هایی از قبیل نویسندگی، یادداشت‌نویسی، ویرایش، خبرنگاری، وبلاگ نویسی، داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، روش تحقیق، ویرایش رایانه‌ای، مثنوی‌خوانی، حافظ‌خوانی و ... برگزار کرده است که تعداد زیادی از برادران و خواهران در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند. بسیاری از آموزش‌دیدگان این دوره‌ها در مراکز پژوهشی و رسانه‌های استانی و ملی و در حوزه‌های مربوط به قلم و هنر فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون برگزاری نشست‌های «شبی با اهل قلم» را از دیگر برنامه‌های کانون برشمرد و گفت: در این نشست‌ها از اساتید برجسته حوزه ادبیات دعوت می‌کنیم تا تجربیات خود را در اختیار هنرجویان به‌ویژه نوقلمان قرار دهند.این نشست‌ها با استقبال خوبی از طرف علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی سپس افزود: طی این مدت در بخش پژوهش کانون، آثار مفیدی به چاپ رسیده و در زمینه برگزاری همایش و بزرگداشت نیز برنامه‌های متعددی از سوی این کانون برگزار شده است که مهم‌ترین آن‌ها برپایی همایش محدث عالی مقام مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) بوده که طی آن از مجموعه آثار ایشان نیز رونمایی شد.

عضو هیئت مدیره کانون گفت: کانون از اهمیت فعالیت در فضای مجازی در عصر ارتباطات نیز غافل نبوده و علاوه بر فعال کردن سایت کانون، در پیام‌رسان‌ها نیز فعالیت دارد و طی مدت کوتاه فعالیت خود در این فضا، توانسته مخاطبان بسیاری را جذب نماید.

وی افزود: در این جلسه طبق روال گذشته اساتید کانون نویسندگان قم برای بار دیگر گرد هم آمدند تا نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود روند دوره‌های آموزشی طرح کنند. ان‌شاء الله ما خواهیم توانست با بکارگیری راه‌کارهای پیشنهادی اساتید محترم، دوره‌های آینده را به شکل مطلوب‌تری برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی نیز در پایان جلسه ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پیرامون کانون و فعالیت‌های آن، بیان داشت: در زمینه نویسندگی بسیار کم کار شده است و با وجود اینکه کانون ۲۵ سال است کار خود را آغاز کرده اما انتظار ما توسعه فعالیت‌های کانون می‌باشد بگونه‌ای که هنرجویان بتوانند از ظرفیت آموزشی و مهارتی کانون بیش از گذشته بهره ببرند .

رئیس کانون نویسندگان قم گفت: توسعه و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی کانون نویسندگان قم و نیز بهبود کمّی و کیفی دوره‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های مجازی در سطوح مختلف و توجه به موضوعات روز مورد نیاز هنرجویان را در دستور کار داریم.

وی ضمن قدردانی از پیشنهادات مطرح شده اساتید گفت: نظرات اساتید در هیئت مدیره کانون بررسی می‌شود و امیدوارم این پیشنهادات به‌زودی به مرحله عمل برسند.

وی همچنین از پیگیری برگزاری دوره‌های جدید و استفاده از نظرات اساتید خبر داد و بر گسترش ارتباط با مخاطبان در فضای مجازی به‌ویژه برای هنردوستان شهرستانی تاکید کرد.

در این جلسه اساتید پیشکسوت و فعلی کانون نویسندگان قم و اعضای هیأت مدیره ا زجمله استادان محمد اسفندیاری، احمد شهدادی، محمد محمدرضایی، مرتضی داستانی، ابوالفضل طریقه‌دار، علی حیدری یساولی، علی اصغر کاویانی، حسن طاهری، علی کسرائیان، عبدالرحیم موگهی و خانم ها نظری، اسماعیلی و دربانی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

در این جلسه پیشنهاداتی مانند: ضرورت تعمیم کلاس‌ها و فراهم کردن امکان حضور آنلاین مخاطبان در دوره‌ها، عدم توازن تعداد نویسندگان و ویراستاران، تاکید بر استفاده از تجربیات اساتید بزرگ کشور، ضرورت انجام تبلیغات هدفمند، لزوم ارائه آموزش‌های تکمیلی با برگزاری کارگاه‌، تقویت شمّ قلمی ویراستاران، توجه به آموزش لایه‌های پنهانی و درونی، شاگردپروری اساتید، اهمیت ویرایش رایانه‌ای، لزوم افزایش ارتباط کانون با مراکز هم عرض خود، اهمیت برقراری ارتباط عاطفی میان معلم و شاگرد، ضرورت ترسیم چشم‌انداز مشخص برای کانون، لزوم شناسایی افرادی که ذوق نوشتن دارند و ... مطرح شد.

در پایان از اساتید کانون نویسندگان قم درخواست شد تا تجربیات خود را به صورت یادداشت‌های کوتاه آماده و در اختیار مجموعه قرار دهند تا جهت استفاده مخاطبین در سایت و پیام‌رسان‌های کانون بارگذاری شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha