دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

کارشناس دینی گفت: دین به معنای آینده سازی است، تا اعتقاد به امام زمان (عج) نداشته باشید، متدین نیستید، لذا به میزانی که مهدوی هستید و برای امام زمان(عج) تلاش می کنید دین دارید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد شجاعی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب غیرایرانی المصطفی العالمیه که در مجتمع آموزش عالی اصفهان با موضوع «انقلاب اسلامی و آینده جهان» برگزار شد با اشاره به این که یکی از مهم ترین آموزه های انبیاء تعلق یک فرد به آینده جهان است اظهار داشت: به قدری این مسئله مهم است که قرآن کریم این موضوع را عنصر مشترک همه آموزه های انبیاء قرار داده و می فرماید "و لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ ".

استاد حوزه با بیان ساختار وجودی انسان، آن را شامل پنج بخش کمالی عنوان کرد و گفت: در ساختار وجودی انسان پنج بخش کمالات جمادی، کمالات گیاهی، کمالات جنسی یا حیوانی، کمالات عقلی یا فرشته ای و کمالات فوق تجرد و یا فوق عقل وجود دارد.

وی افزود: انسان در بخش کمالات عقلی یا فرشته ای با کسب دانش دوست دارد شبیه فرشته ها شود و در ماده تحول ایجاد کند، اما این چهار بخش مقدمات هستند و هیچ یک بخش های انسانی ما نبوده و ارزش انسانی ندارند.

شجاعی به تبیین کمالات فوق تجرد و یا فوق عقل در انسان پرداخت و عنوان کرد: انسان در فوق تجرد و یا فوق عقل تجلی پیدا می کند و این بخشی است که در آن موجودی به نام انسان شکل می گیرد که در این بخش کشش انسان به سمت کمالات فوق عقلانی یعنی کمالاتی که فوق و حد ندارد می باشد.

وی اضافه کرد: این بی نهایت طلبی به این دلیل است که قرآن می فرماید انسان روح خدا را دارد و مانند خداوند حد در این زمینه ندارد و از همین رو است که اگر فردی نفس را نشناسد خدا را نیز نخواهد شناخت و در واقع هیچ چیز را نمی تواند بشناسد.

پژوهشگر حوزوی با تاکید برکشش بخش فوق عقلی انسان به سمت "الله" تصریح کرد: هستی مطلق و بی نهایت را اصلاحا "الله" تبارک و تعالی می گویند، یعنی انسان در بخش فوق عقلی خود کشش به سمت "الله" دارد و "لااله الاالله " برای بخش انسانی است وبه این معنا است که انسان معشوقی جز کمال مطلق و بی نهایت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بی نهایت طلبی اگر در مصداق خود یعنی "الله" هدایت شود بر سرجای خود است و برای انسان آرامش آور است و در منظومه معنایی، امپریالیسم یعنی، بی نهایت طلبی که منحرف شده است.

استاد حوزه در ادامه به حدیثی از رسول خدا(ص) که در کتاب نماز حضرت امام(ره) نیز آورده شده اشاره کرد و گفت: انسان زمانی که وارد بهشت می شود یک نامه از خداوند متعال دریافت می کند که می فرماید:" «من الحی القیوم الذی لا یموت إلی الحی القیوم الذی لا یموت " این مقام را در قرآن خلیفه الهی می گویند، همه انسان ها ظرفیت خلیفه الهی و مقام محمود را دارند.

وی افزود: انسان ها آفریده شده اند تا به این بزرگی تربیت شوند، اما سبب این که بیشتر انسان ها به این مقام نمی رسند به دلیل این است که خداوند به انسان ها اختیار داده است.

شجاعی رسیدن انسان به درک عبد و خلیفة الله بودن را نتیجه فهم احتیاج به امام متخصص معصوم دانست و گفت: این زمان را همه انبیاء بشارت داده اند ومامور بوده اند برای آن تلاش کنند و برای همین امر پیروان خود را بر اساس توجه به آن آینده تربیت می کردند.

وی اظهار کرد: از همین رو است که گفته می شود بندگان صالح پروردگار زمین را به ارث می برند و آن را از دست غاصبین و ظالمان جهان بیرون می آورند، لذا در این کلام پروردگار، یک پیام روشن برای اهل دین است و این پیام آن است که صالحان را زیاد کنید تا زمین را ارث ببرند.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در خصوص اهمیت نیات در کارنامه اعمال انسان در قیامت به تبیین حشر بشر بر اساس نیت ها پرداخت و عنوان کرد: براین اساس که اگر اکنون بگویید برای دولت کریمه امام زمان(عج) تلاش می کنید و پیش از ظهور از دنیا بروید، جز لشکر امام زمان (عج) محسوب می شوید پس انسان با نیت خود می تواند هم در گذشته و هم در آینده حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: کل دین، نگاه امیدوارانه به آینده و ساخت آینده است و به اندازه ای که در آینده سهم دارید، دین دارید و آن دولت کریمه نمی آید مگر این که باید با دو گروه کافران و مشرکان درگیر شوید.

استاد حوزه با تاکید بر این که دین اسلام دین آینده و دین جهان شمول است تصریح کرد: اوج دین پیامبر(ص) نماز، روزه، حج و امثالهم نمی باشد، بلکه پیامبر(ص) اوج دین خود را این گونه تعریف می کند و می فرماید "افضل الاعمال انتظار الفرج" و یا "افضل الجهاد انتظار الفرج".

وی خاطر نشان کرد: تا اعتقاد به امام زمان(عج) نداشته باشید، متدین نیستید و لذا دین به معنای آینده سازی است و به میزانی که مهدوی هستید و برای امام زمان(عج) تلاش می کنید دین دارید.

شجاعی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که امام زمان(عج) چگونه می تواند جهان را تحت حاکمیت خود درآورد ، خواست و اراده مردم را در تحقق حاکمیت بقیه الله الاعظم(عج) موثر دانست و افزود: قرآن می فرماید باید به تعداد زیاد از صالحان وجود داشته باشند، برای آن که دو کار را محقق کنند در وهله اول برای حفظ امنیت امام و در وهله دوم به اندازه کافی نیرو داشته باشند تا استکبار را از بین برده و زمین را به ارث ببرند.

وی به آیات و روایات معصومین(ع) در خصوص نقش ملت ایران در قیام حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و گفت: قرآن کریم هشت آیه را در مورد افرادی که قرار است در آینده کمک کننده حضرت باشند، عنوان نموده و این آیات در مورد مردم ایران و انقلاب اسلامی ایران و صالح سازی است

پژوهشگر حوزوی یادآور شد: دشمنان حضرت یک جنگ جهانی علیه ما راه انداختند و داعش را از چند کشور تجهیز کردند، اما سردار شهید قاسم سلیمانی یک ارتش بین المللی ایجاد کرد و توسط آن ارتش بین المللی جهان را شکست داد و نشان داد ایران توان جنگیدن برای ظهور امام زمان (عج) را در خود دارد ، اما کار اصلی ما این است که تمدن سازی و فرهنگ سازی در جهان را رواج دهیم. بنابراین ما باید برای موفقیت خود شاخص داشته باشیم، لذا به میزانی که کمال دارید موفق هستید و آنچه که مهم است این بوده که انسان خود را به کمالات حقیقی نزدیک کند.

کل دین، نگاه امیدوارانه به آینده و ساخت آینده است

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha